k girl skrev 2010-09-09 15:28:40 följande:
Jag verkar ha så laid back mammagrupp jämfört med dig. För det första pratar vi inte direkt om sådant, och för det andra så ammar de flesta fortfarande. Nu är ju min son äldre än de flesta, en månad äldre än den näst äldsta, så kanske jag upplever det annorlunda just därför? Det är liksom inte konstigt att dra fram ett bröst för det gör i princip vi allihopa.
Vad jag däremot tänkte på var hur en mamma vars dotter precis börjat krypa pekade på en annan flicka och frågade "började hon precis med det? Hon är en månad yngre än min tjej va?". När jag sedan träffade den första mamman privat började hon ursäkta att hennes dotter var "sen". Jag brydde mig inte om att påpeka att min son inte kryper än.

Men lite märkligt är det, att hetsas ska det visst, åt något håll.
Vår dotter är näst äldst i mammagruppen och jag tror att jag är den enda som fortfarande ammar.
Nu har dottern svårare att komma till ro när hon ammar bland saker som händer, jämrfört med då hon var ~4 mån, så nu ammar jag inte i offentligheten på samma sätt, men skriker ju inte rakt ut att jag ska gå undan och amma, så nog är jag påverkad av att de andra inte gör det. Skulle de andra amma, eller åtminstone NÅGON av dem , så skulle jag kanske tänka/agera annorlunda.
Men du menar alltså att i din grupp så säger ingen, "Hur går det för er, har ni börjat med smakportioner?"