Hej igen!
Jag fortsätter dagisdiskussionen. Jag hade tänkt sno skruttpåvägs teknik att amma innan vi går in på dagis, men såklart råkade vi försova oss nästa dag så vi blev sena iväg. Då körde jag ett tips jag fått från en vän, att ösa på med massor av pussar och kramar innan vi går in. På väg till dagis berättade jag hur vi skulle göra - kramas massa först och sen säga hejdå inne på gården, sen leka med personalen osv. - plus smygbörjade lovebombingen med en massa "mammas älskling som jag älskar mest i hela världen"-prat. Sen kramades och pussades vi utanför dörren tills dottern själv visade att hon ville gå in, och INGEN GRÅT!! Succé! Nu har det fungerat varje gång vi gjort det, för både sambon och mig. Hoppas det håller i sig. Att någon av personalen tar emot och för in henne i leken tror jag också är avgörande.
F.ö. irriterar jag ihjäl mig på det som just nu skrivs på bloggen "skriet från kärnfamiljen", är det någon som läst den? Riktigt korkad tolkning av amningsstatistik. "Bara 20% av bebisar helammas vid 6 månader och bara 1% vid nio, så då borde det inte vara problem för en ammande mamma att jobba heltid igen". Som om bebisar går över en natt från helamning till att äta massor av mat. Hur kan man ha missat att helamning = inget annat än bröstmjölk, D-droppar och ev. medicin, alltså slutar helamningen med de första små smakportionerna, iallafall om man är så intresserad att man debatterar frågan i media. SUCK. Jag borde väl inte läsa den där bloggen egentligen, men det står en del annat intressant och bra ibland.