• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • Flickan och kråkan
    Miang skrev 2011-02-07 08:32:23 följande:
    En helt annan sak... Igår slog storebror till lillebror för första gången. Han var trött och uppspelt och i bara farten lappade han till lillebror som låg och sov i sjalen. Jag sa åt honom och han förstod nog att det var väldigt dumt. Men det som chockade mig lite var min egen instinktiva reaktion. I en nanosekund tänkte jag slå tillbaka. Det var verkligen mammaodjuret som vaknade när någon slog min lilla värnlösa oskyldiga bäbis. Att det var min stora "bäbis" som slog spelade ingen roll det där första ögonblicket.

Självklart slog jag honom inte, jag höjde inte ens rösten. Men det är nästan läskigt vilka starka känslor som kommer när någon gör illa ens barn, oavsett vem det är.
    Det finns inget svårare att hantera för egen del än när de gör illa varandra. Jag måste nog säga att jag är en person med rätt mycket tålamod, hetsar verkligen inte upp mig för särskilt mycket.....men DET är SKITSVÅRT! En enstaka händelse - inget större problem, men när vi exempelvis hade vår jobbiga period på ett halvår då vi bokstavligen fick punktmarkera storebror......det var jobbigt! Jag blev arg och irriterad alldeles för ofta och helt fel tillvägagångssätt.......men bägaren rinner så mycket snabbare över......av två anledningar antar jag 1. Instink om att skydda sitt barn 2. Den som orsakar "skadan" är någon man älskar något så innerligt. Det blir liksom totalkollision för alla känslor.....haveri. Undrar om det är så barnen upplever det hela ibland......då de inte kan hantera frustrationen.......
  • Flickan och kråkan

Läste nya numret av ViFöäldrar igår. De hade ett sömnavsnitt i den.......och det gjorde mig riktigt glad . Oerhört sunt perspektiv.

• Me like coffee

Nu behöver jag lite feedback från er mina vänner!

Som jag tidigare berättade så ammar jag ju dottern relativt fritt (hon är 21 månader) såväl dag som natt. Men nu har det verkligen blivit jättemycket på slutet. Hon kan vilja amma flera gånger i timmen när vi är hemma, dock handlar det ju oftast om några sekunder på vardera bröst... Det må väl vara, det är ju inte hela världen. Men de sista två nätterna har varit minst sagt intensiva! Det börjar strax efter 12 på natten och då ska hon snutta konstant. Är det inte ena tutten så är det den andra och hon kan verkligen inte sova utan men hon verkar heller inte sova superbra med den... Till slut har jag lessnat och gick upp och vaggade henne lite i famnen och då somnade hon rätt snabbt så vi gick och la oss igen. Då sov hon en liten stund utan tutte men sen började hela cirkusen om igen. Suck! Jag har ju valt att nattamma så länge eftersom det har varit så smidigt. Hon har fått tutte och somnat om ganska omgående, vänt sig om och sovit utan tutten. Men nu funkar det verkligen inte.

Jag fungerar ju så att jag gärna tittar på det som händer runtomkring henne för att se ifall det kan vara något som jag kan se som skulle bidra till denna förändring. En förändring som vi gjort (förra veckan var första veckan) är att vi har utökat dagisvistelsen med ytterligare en dag (nu går hon mån till tors 8.90 till ca 14). Men jag tycker att hon verkade ta det väldigt bra. Hon var inte det minsta trött varken på fredagen efter eller under helgen. Men natten till tisdag var verkligen katastrof. Annars är hon övervägande glad på dagarna när vi kommer hem samt på kvällarna även om jag tycker att hon behöver tutta mer än vanligt. I övrigt är det, vad jag kan komma på iaf, ingen förändring för henne.

Om detta är en kortare period, vilket det säkert är, så kan jag nog uthärda nätterna ett tag till men hur länge vet jag faktiskt inte... Det tär ju lite. Vad får ni för tankar?

• Me like coffee
    Flickan och kråkan skrev 2011-02-09 07:46:54 följande:
    Läste nya numret av ViFöäldrar igår. De hade ett sömnavsnitt i den.......och det gjorde mig riktigt glad . Oerhört sunt perspektiv.
    Åh spännande! Kan du inte berätta lite mer
  • k girl
    Me like coffee skrev 2011-02-09 09:46:49 följande:

Som jag tidigare berättade så ammar jag ju dottern relativt fritt (hon är 21 månader) såväl dag som natt. Men nu har det verkligen blivit jättemycket på slutet. Hon kan vilja amma flera gånger i timmen när vi är hemma, dock handlar det ju oftast om några sekunder på vardera bröst... Det må väl vara, det är ju inte hela världen. Men de sista två nätterna har varit minst sagt intensiva! Det börjar strax efter 12 på natten och då ska hon snutta konstant. Är det inte ena tutten så är det den andra och hon kan verkligen inte sova utan men hon verkar heller inte sova superbra med den... Till slut har jag lessnat och gick upp och vaggade henne lite i famnen och då somnade hon rätt snabbt så vi gick och la oss igen. Då sov hon en liten stund utan tutte men sen började hela cirkusen om igen. Suck! Jag har ju valt att nattamma så länge eftersom det har varit så smidigt. Hon har fått tutte och somnat om ganska omgående, vänt sig om och sovit utan tutten. Men nu funkar det verkligen inte.

Jag fungerar ju så att jag gärna tittar på det som händer runtomkring henne för att se ifall det kan vara något som jag kan se som skulle bidra till denna förändring. En förändring som vi gjort (förra veckan var första veckan) är att vi har utökat dagisvistelsen med ytterligare en dag (nu går hon mån till tors 8.90 till ca 14). Men jag tycker att hon verkade ta det väldigt bra. Hon var inte det minsta trött varken på fredagen efter eller under helgen. Men natten till tisdag var verkligen katastrof. Annars är hon övervägande glad på dagarna när vi kommer hem samt på kvällarna även om jag tycker att hon behöver tutta mer än vanligt. I övrigt är det, vad jag kan komma på iaf, ingen förändring för henne.

Om detta är en kortare period, vilket det säkert är, så kan jag nog uthärda nätterna ett tag till men hur länge vet jag faktiskt inte... Det tär ju lite. Vad får ni för tankar?

Min son har varit precis sådan i perioder, ibland väldigt långa sådana. Det var mycket sådant under hösten. Jag upplever att det är så när det händer något utöver det vanliga - om han håller på att bli sjuk, har en tand på gång, om det har varit lite oroligt i allmänhet (typ att vi har varit ute och flängt lite för mycket) eller när hans utveckling har varit extra intensiv. Men, framför allt när han verkar ha ont i halsen, eller har en sådan där allmän sjukdomskänsla i kroppen.
  • Me like coffee

Tack Konichiwa girl! Ja, det slog mig i morse att hon lät lite rosslig i halsen. Tack för att du påminde mig! Kanske är det halsen som "strular" till det...

• chokladkaffe
    Me like coffee skrev 2011-02-09 09:46:49 följande:

Det kan ju vara en fas, tenderar ju ofta att vara så med såna saker. Så om du orkar uthärda lite till kan det ju gå över.

Jag slutade nattamma då sonen höll på så, hade börjat jobba heltid och orkade helt enkelt inte ligga vaken för snuttande hela natten. Jag hade svårt att somna om när det var så "hattigt". Det var för mig det bästa som hänt trots neddragning av amning. Han sov med pappa ett par nätter vilket gick superbra, han fick ligga på pappas bröst och var inte ledsen över det. När jag sen flyttade in igen hade han glömt amningen på natten och vi låg och mös istället. Han har alltid gillat att sova sked med mig vilket var omöjligt när jag nattammade, då var det bara tutte som gällde. Vi har alltid samsovit och jag har aldrig upplevt nån minskad trygghet för tutten plockades bort. Vi bytte inte ut mot välling eller annat heller, han fick vatten om han ville.  Jag vill inte ge det som ett råd för jag är inte så amningskär av stora barn som många andra kan vara och det är upp till var och en hur viktigt det är. Vill bara ge en liten version av att något som känns fel från början kan bli så rätt till slut.
  • k girl
    Me like coffee skrev 2011-02-09 10:08:07 följande:
    Tack Konichiwa girl! Ja, det slog mig i morse att hon lät lite rosslig i halsen. Tack för att du påminde mig! Kanske är det halsen som "strular" till det...
    Jag skulle inte ha kommit ihåg det själv om det inte vore för att vi har haft precis en sådan natt och både jag och sonen håller på att bli förkylda.
  • Flickan och kråkan
    Me like coffee skrev 2011-02-09 09:47:15 följande:
    Åh spännande! Kan du inte berätta lite mer
    Det var absolut inget revolutionerande, men det var bra för att var i den typen av tidning. Fokus låg på följande från både psykologer och barnläkare:
    - Hur man som förälder upplever och hanterar sitt barns sömn handlar huvudsakligen om de egna förväntningarna
    - Behovet av planerad sömn är större hos föräldrarna än barnet
    - Små barn har väldigt individuell sömnrytm
    - Små barn ser i princip alltid till att få den sömn de behöver
    - Efter halvåret behövs inte nattmat ur ett rent medicinskt perspektiv och barnet är friskt och växer som det ska, men det är heller inte skadligt på någt vis.
    - Somna ditt barn efter magkänslan och sov nära om det är vad som gör förälder och barn tryggt.
    - När barnet blir ett par månader och har mer vakentid och mer intryck att smälta så har det ofta ett större behov av närhet vid insomning
    - Ett barn som t.ex. bara sover korta perioder beror på barnets personlighet, inte att man har gjort något fel som förälder
    etc. etc.
  • Me like coffee
    chokladkaffe skrev 2011-02-09 10:12:46 följande:
    Det kan ju vara en fas, tenderar ju ofta att vara så med såna saker. Så om du orkar uthärda lite till kan det ju gå över.

Jag slutade nattamma då sonen höll på så, hade börjat jobba heltid och orkade helt enkelt inte ligga vaken för snuttande hela natten. Jag hade svårt att somna om när det var så "hattigt". Det var för mig det bästa som hänt trots neddragning av amning. Han sov med pappa ett par nätter vilket gick superbra, han fick ligga på pappas bröst och var inte ledsen över det. När jag sen flyttade in igen hade han glömt amningen på natten och vi låg och mös istället. Han har alltid gillat att sova sked med mig vilket var omöjligt när jag nattammade, då var det bara tutte som gällde. Vi har alltid samsovit och jag har aldrig upplevt nån minskad trygghet för tutten plockades bort. Vi bytte inte ut mot välling eller annat heller, han fick vatten om han ville.  Jag vill inte ge det som ett råd för jag är inte så amningskär av stora barn som många andra kan vara och det är upp till var och en hur viktigt det är. Vill bara ge en liten version av att något som känns fel från början kan bli så rätt till slut.
    Jag nattammar inte för att det är mysigt utanför att det helt enkelt har varit smidigast så Men just nu är det verkligen inte smidigt och verkligen inte mysigt någonstans! Jag kan känna en saknad av att inte kunna mysa med dottern utan att jag många gånger (på natten) blir reducerad till 2 tuttar Men om det är en övergående fas så tror jag ändå att jag härdar ut eftersom jag är alldeles för bekväm att gå upp och vagga en massa på natten, något som jag tror är enda utvägen för den lilla damen... Men den som lever får väl se. Jag kanske ledsnar på detta bara efter någon natt till och då kanske tänker om.
Svar på tråden AP-snack & babbeltråd