chokladkaffe skrev 2011-02-10 22:31:19 följande:
Ja det blev lite tokigt det inlägget, skrev det när sonen också ville hänga vid datorn och det blev lite ogenomtänkt när jag stressad tryckte iväg de.
Vi var inte helt säkra på om vi ville ha fler barn än ett, mer på grund av att vi har våra hobbisar och tänkte att ett barn är perfekt att kombinera med egna intressen, det bästa av två världar typ. Sen blev jag oplanerat gravid ur den bemärkelsen att jag inte upplevde "familjeplaneringsmetoden" även kallad billingmetoden på samma sätt som innan första barnet. När jag sen blev gravid så snart inpå kändes det ändå rätt, det blir bra typ.
Det jag ville säga till dig var att inte stressa med en till om ni känner som ni känner. Det är lite av syskonhets i vårt samhälle tycker jag, kanske inget ni känner av men jag gjorde det. Stör mig lite, som om ett barn inte riktigt räknas eller att syskon med några år emellan inte har glädje av varandra per automatik.
Okej då förstår jag lite mer hur ni tänkte.
Jag är verkligen inte stressad, och även om jag kan hålla med om att det finns en syskonhets (gärna gravid innan nr 1 blir 1 år och 9 månader

så är det inget jag känner av för egen del, ingen som snokat/frågat/påpekat att det skulle vara dags så det upplever jag inte alls.
Jag känner igen tankegångarna i ditt sista stycke - och jag kan bli väldigt irriterad faktiskt när jag lyssnat på föräldrar som pratar med en agenda som så uppenbart känns som att övertyga sig själva om att tätt mellan barnen är såååååå bra och att föräldrarna bara väntar på att barnen ska bli lite större och underhålla varandra, så att föräldrarna slipper.
Ja, jag kan gå igång på det
Men, för er Madeleineh, blir det nog helt annorlunda
/Peap uppe före tuppen idag