• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • Me like coffee
    Flickan och kråkan skrev 2011-02-09 10:25:02 följande:
    Det var absolut inget revolutionerande, men det var bra för att var i den typen av tidning. Fokus låg på följande från både psykologer och barnläkare:
    - Hur man som förälder upplever och hanterar sitt barns sömn handlar huvudsakligen om de egna förväntningarna
    - Behovet av planerad sömn är större hos föräldrarna än barnet
    - Små barn har väldigt individuell sömnrytm
    - Små barn ser i princip alltid till att få den sömn de behöver
    - Efter halvåret behövs inte nattmat ur ett rent medicinskt perspektiv och barnet är friskt och växer som det ska, men det är heller inte skadligt på någt vis.
    - Somna ditt barn efter magkänslan och sov nära om det är vad som gör förälder och barn tryggt.
    - När barnet blir ett par månader och har mer vakentid och mer intryck att smälta så har det ofta ett större behov av närhet vid insomning
    - Ett barn som t.ex. bara sover korta perioder beror på barnets personlighet, inte att man har gjort något fel som förälder
    etc. etc.
    Vad roligt! Annars brukar ju sådana tidningar oftast proppas fulla av quick-fix metoder men detta var ju något hela annat!
  • Me like coffee

En sak som kanske skulle funka är att ge henne flaska med vatten istället. Har aldrig gett henen flaska så jag vet faktiskt inte ens om hon skulle ta den. Men vad är era erfarenheter kring detta? Är det att bara byta en sak till en annan eller? Vatten är ju inte så svårt att "göra" Välling är dock helt uteslutet!

• Prodin

Oj Vet du vad Skruttpåväg, jag låg i natt och tänkte att nej nu ska jag gå in här och fråga om råd och så har du redan beskrivit exakt hur våra nätter ser ut, bara att vår son är 8 månader.

Han har i några nätter nu vaknat minst en gång i halvtimmen och gnyr/gnäller/gråter om han inte får snutta direkt. Samtidigt vill ha lilla och pilla på min andra bröstvårta och jag känner att de börjar bli köttfärs nu. Även mellan amningarna har det börjat bli problem i form av att han ligger och gnyr och är orolig i sömnen, precis som att han drömmer mardrömmar och inget vi gör hjälper, tar man upp honom börjar han gråta, struntar vi i det börjar han gråta, försöker man erbjuda tutten och han inte vill ha den börjar han gråta, det enda som funkar ibland är att ligga och vagga lite på honom, men då börjar han igen så fort man slutar vagga. Känner mig så maktlös.

Ibland om jag har otur har han dessutom inte somnat om efter en amning, utan tyckt att det varit en skitbra idé att vara vaken en timme där runt 4-5.

Det här börjar minst sagt tära, jag jobbar ju på dagarna.

Ser inga ankommande tänder, men har provat med lite smärtstillande kräm, funkade inte. Inga stora förändringar, jag har jobbat i över en månad nu och det har fungerat ypperligt. Ingen ny mat, och magen är som vanligt. Han är precis som vanligt på dagarna. Någon med mirakeltips för att trösta en ledsen liten?

Stackars min lille snuttas!

• chokladkaffe
    Me like coffee skrev 2011-02-09 10:46:40 följande:
    Jag nattammar inte för att det är mysigt utanför att det helt enkelt har varit smidigast så Men just nu är det verkligen inte smidigt och verkligen inte mysigt någonstans! Jag kan känna en saknad av att inte kunna mysa med dottern utan att jag många gånger (på natten) blir reducerad till 2 tuttar Men om det är en övergående fas så tror jag ändå att jag härdar ut eftersom jag är alldeles för bekväm att gå upp och vagga en massa på natten, något som jag tror är enda utvägen för den lilla damen... Men den som lever får väl se. Jag kanske ledsnar på detta bara efter någon natt till och då kanske tänker om.
    Åh nu måste jag bara säga emot eftersom det var preeeecis så jag tänkte. Nu får vi vagga nätterna igenom eller hålla på med välling eller nåt annat jobbigt som "alla" andra får. Men inte, det var precis som innan, bara att han sov istället för att snutta. Har inte vaggat honom uppe en enda natt sen efter 2månader. Det var lite det jag ville säga med mitt inlägg, alla mina föreställningar om hur det skulle bli att slippa denna enkla och smidiga lösning i form av nattamning kom på skam. Särskilt när hon är 21mån, försöker minnas om det var nåt som störde nattsömnen då men jag kan inte komma på nåt. Nu sista halvåret har det bara varit om han är sjuk eller krasslig som sömnen blir störd. Var en liten period då vi skolade in som han vaknade några gånger på natten men det är ju inget konstigt.
  • chokladkaffe
    Me like coffee skrev 2011-02-09 10:50:25 följande:
    En sak som kanske skulle funka är att ge henne flaska med vatten istället. Har aldrig gett henen flaska så jag vet faktiskt inte ens om hon skulle ta den. Men vad är era erfarenheter kring detta? Är det att bara byta en sak till en annan eller? Vatten är ju inte så svårt att "göra" Välling är dock helt uteslutet!
    Vi gjorde det, funkade bra. Vi har en sån flaska vid sängen än idag om han vaknar och är törstig, det kan man ju själv vara ibland även om man är vuxen
  • chokladkaffe
    Det var absolut inget revolutionerande, men det var bra för att var i den typen av tidning. Fokus låg på följande från både psykologer och barnläkare:
    - Hur man som förälder upplever och hanterar sitt barns sömn handlar huvudsakligen om de egna förväntningarna
    - Efter halvåret behövs inte nattmat ur ett rent medicinskt perspektiv och barnet är friskt och växer som det ska, men det är heller inte skadligt på någt vis.
    - Somna ditt barn efter magkänslan och sov nära om det är vad som gör förälder och barn tryggt.
    - När barnet blir ett par månader och har mer vakentid och mer intryck att smälta så har det ofta ett större behov av närhet vid insomning
    - Ett barn som t.ex. bara sover korta perioder beror på barnets personlighet, inte att man har gjort något fel som förälder
    etc. etc.
    Det var ju bra punkter. Tänk om såna inställningar hade kunnat spridas till flera, tror vår föräldrageneration hade mått betydligt bättre. Om ett sånt tänk hade blivit normen istället för att de ska sova efter rutiner vid 1 veckas ålder. Ingen vill väl plåga sitt barn med metoder och annat, man gör det ju för att man tror det ska vara på ett visst sätt och när ens barn inte formas i den ramen blir man stressad.
  • Makadam
    Prodin skrev 2011-02-09 12:06:34 följande:
    Oj Vet du vad Skruttpåväg, jag låg i natt och tänkte att nej nu ska jag gå in här och fråga om råd och så har du redan beskrivit exakt hur våra nätter ser ut, bara att vår son är 8 månader.

Han har i några nätter nu vaknat minst en gång i halvtimmen och gnyr/gnäller/gråter om han inte får snutta direkt. Samtidigt vill ha lilla och pilla på min andra bröstvårta och jag känner att de börjar bli köttfärs nu. Även mellan amningarna har det börjat bli problem i form av att han ligger och gnyr och är orolig i sömnen, precis som att han drömmer mardrömmar och inget vi gör hjälper, tar man upp honom börjar han gråta, struntar vi i det börjar han gråta, försöker man erbjuda tutten och han inte vill ha den börjar han gråta, det enda som funkar ibland är att ligga och vagga lite på honom, men då börjar han igen så fort man slutar vagga. Känner mig så maktlös.

Ibland om jag har otur har han dessutom inte somnat om efter en amning, utan tyckt att det varit en skitbra idé att vara vaken en timme där runt 4-5.

Det här börjar minst sagt tära, jag jobbar ju på dagarna.

Ser inga ankommande tänder, men har provat med lite smärtstillande kräm, funkade inte. Inga stora förändringar, jag har jobbat i över en månad nu och det har fungerat ypperligt. Ingen ny mat, och magen är som vanligt. Han är precis som vanligt på dagarna. Någon med mirakeltips för att trösta en ledsen liten?

Stackars min lille snuttas!
    Som jag förstod det så hardet pågått i några nätter, det du beskriver. Har det varit så tidigare någongång?
    Vår dotter gick igenom något liknande, med dessa täta uppvak och oroligt däremellan, vid ~ 5 månaders ålder och jag tror att hon då kom in i separationfasen. Dagarna och allt annat var som vanligt. Nätterna var lite oroliga  (mellan 12- kl 4/5) under ca 2-3 veckor. (Minnet kan svika, kan ha varit 1 vecka) Då började vi att dela säng igen från det att hon sovit i sin spjälsäng under ett par månader.
  • Makadam
    etc. etc.
    Kul att höra om! (och bra sammanfattning av dig)

Vet några som jag hoppas köper det numret och läser, då det finns de i omgivningen som ser föräldratidningarna som oskriven lag.
  • Me like coffee

Nä, visst kan det säkert gå smärtfritt också. Många gånger blir det ju inte som man tror. Dock vill jag inte ligga i ett annat rum och sova utan jag vill ta avvänjningen själv. Dels för att jag vet att jag inte kommer att kunna hålla mig när (och det är NÄR och inte OM, iaf första nätterna! Ja, jag vet att det inte alltid blir som man tror men här känner jag mig helt övertygad. Däremot kanske det går över fortare än vad jag förväntar mig) hon blir ledsen (läs HYSTERISK) och dels (kanske framförallt) eftersom det är det som känns rätt i hjärtat.

Däremot tror jag nog att hon kanske skulle sova bättre utan nattamningen nu. Hon är ju inte så liten, jag tror absolut inte att hennes tryggghet kommer att förändras på något sätt och jag tror också att om jag väl bestämmer mig så kommer det att gå ganska snabbt. Däremot känner jag mig rätt övertygad om att det blir lite vaggning några nätter eftersom jag redan har provat att ligga bredvid och stryka på henne, sjunga för henne, låta henne vara etc men allt leder bara till ökad frustration och att hon skriker som om hon har blivit helt övergiven   Hon har alltid varit väldigt "ammig" av sig och det har betytt otroligt mycket för henne så det blir nog lite oroligt en period. Hon har verkligen aldrig haft en "nerperiod" med amningen eller liknande som många andra barn verkar ha visat emellanåt. Hon har alltid haft intresset för amning Däremot minskar ju intresset när hon är med andra barn och är fullt uppe i något.  

Dock tror jag inte att vi kommer att behöva vgga henne i flera månader framöver men under en kortare period tror jag att det är det som krävs. Men man kan ju hoppas att jag har fel

• Miang
    Me like coffee skrev 2011-02-09 10:50:25 följande:
    Vår son tog nån vecka på sig att gilla flaska (med välling dock, inte vatten), det är väl bara att testa, funkar det så funkar det... :) Annars ger vi vatten i pipmugg om han ber om det på natten - för att slippa spill. Brukar hon använda pipmugg?
Svar på tråden AP-snack & babbeltråd