• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • Yamma
    Prodin skrev 2011-02-15 17:36:25 följande:
    Sele?

Min kille är "för stor" för sjalen i den bemärkelsen att den hindrar honom för mycket att röra sig. så har det varit mer eller mindre sen han var 6 månader.
    Har en beco butterfly II som jag älskar och en ergo som sambon älskar.
    Odin älskar båda, han kan flaxa och sprattla mer eller mindre fritt, men lika nära.

Idag tycker jag faktiskt att selen är bättre än sjalen, inte lika mysig, men för större barn är den smidigare.

Oavsett förstår jag dig! Lycka till =D
    Får man fråga hur lång du är? Jag är intresserad av en sele men vet inte vilken som skulle passa mig. Jag är strax under 160 cm o väger drygt 50 kg.Har hört att manducan inte passar korta  personer. Jag bor så till att jag inte lätt kan hitta någonstans att prova olika selar.
  • Prodin

Jag är 165 och väger 57 kg.

Ergon blir för stor för mig så att det blir klumpigt, axelremmarna glider lite och det går inte att strama så att den sitter riktigt tajt och avlastar bra om jag inte bär utanpå jackan (och det är ju mycket mysigare att bära innanför) plus att jag inte kan sätta honom på ryggen utan en medhjälpare i den.
    Dock stort plus för korsbara axelremmar, dessutom vadderade så att de är mjuka mot barnets ansikte och "huvan" är bra anpassningsbar så att den håller huvudet på plats om barnet sover. Även plus för ficka med dragkedja framtill.

Becon är mycket snyggare, sitter som ett smäck och jag har gott om mån både att korta och länga överallt. Även min sambo kan använda den och han är stor - men han kan inte använde den utanpå tjocka kläder då blir den för tajt. Skitbra modell där man sätter på sig den på magen, sätter fast barnet och sen kan man vrida runt den på ryggen, så att jag ensam kan få upp honom på ryggen busenkelt. Man behöver inte inlägg för nyfödd, plus att man kan sätta i små barn innan man tar på sig selen, enklare och tryggare.
    Minus är att man inte kan korsa banden, inte dragkedja på fickan. Inte lika bra huva (men den använder vi ändå aldrig nu när han är stor).
    Minus för att det är "råa", ovadderade band över barnets axlar så att om barnet somnar åt sidan och inte är så lång kan det nog skava mot ansiktet. Men har man ett litet barn kan man säkert bara linda nåt mjukt runt dem.
    Sen är det så att det är dubbla innertyg, som jag har hört kan vecka sig och bli obekvämt för vissa korta personer. Men mina tuttar fyller ut så att den sitter stramt, och om man har en tungt barn så väger barnet ner så att det blir stramt.

Annars har jag hört att Boba 2G ska vara bra för korta personer, men den har jag inte provat, den är svårare att få tag på begagnat och ser inte ut att vara lika lätt att sätta i ungen i själv (den är väldigt lik ergon utseendemässigt tycker jag.)

På tradera säljer de bärselar som är väldigt lika ergon helt galet billigt:
    http://www.tradera.com/NY2011-Baby-Barsele-Rod-Ergonomisk-Saker-43-Nackstod-43-Luva-auktion_302593_127464078

och jag har faktiskt hört att de ska vara bra, förutom att de är lite svaga i fästet till axelremmarna, men om man kan syr man bara på en extra tygruta precis i fästet så är ju det problemet löst.
    Men en sån har jag inte heller provat och vet inte hur den är storleksmässigt, och inte heller om den har alla funktioner som ergon har.

Annars hittar du mycket bra info och tips om selar på sjalbarns forum, där finns även köp och sälj, mycket mer än på blocket.

Och det var min doktorsavhandling på området ergonomiska selar =D haha!

Lycka till!

• Miang

Jag är 160 cm men lite rundare än du. Jag har inga problem att bära i Manducan, tycker den är skön och ger bra avlastning. Det enda är väl att den inte är så skön att sitta med då barnet bärs på magen pga det breda magbandet men det går.

• chokladkaffe

Jag fick bära min son framåt i trikåsjal när han inte ville sova. Han nöjde sig inte med att sitta inåt, ja jag vet att folk inte anser att barn behöver den stimuleringen men han blev frustrerad av att sitta inåtvänd så tight. Upplevde också att det blev bättre med sele, vi köpte en beco butterfly 2 när han var 6mån. Jag är för fåfäng för nån annan sele Tyckte den var jättefin och den passar oss båda här, vi är 174/63kg, 178/70kg.

Patapum har jag hört några som är nöjda med, den är ju bra mycket billigare än en beco. Nu ångrar jag inte att jag lade alla de pengarna på den eftersom vi använt den varje dag och verkligen trivts med den båda.

• Yamma
    Prodin skrev 2011-02-15 21:53:09 följande:
    Jag är 165 och väger 57 kg.

Ergon blir för stor för mig så att det blir klumpigt, axelremmarna glider lite och det går inte att strama så att den sitter riktigt tajt och avlastar bra om jag inte bär utanpå jackan (och det är ju mycket mysigare att bära innanför) plus att jag inte kan sätta honom på ryggen utan en medhjälpare i den.
    Dock stort plus för korsbara axelremmar, dessutom vadderade så att de är mjuka mot barnets ansikte och "huvan" är bra anpassningsbar så att den håller huvudet på plats om barnet sover. Även plus för ficka med dragkedja framtill.

Becon är mycket snyggare, sitter som ett smäck och jag har gott om mån både att korta och länga överallt. Även min sambo kan använda den och han är stor - men han kan inte använde den utanpå tjocka kläder då blir den för tajt. Skitbra modell där man sätter på sig den på magen, sätter fast barnet och sen kan man vrida runt den på ryggen, så att jag ensam kan få upp honom på ryggen busenkelt. Man behöver inte inlägg för nyfödd, plus att man kan sätta i små barn innan man tar på sig selen, enklare och tryggare.
    Minus är att man inte kan korsa banden, inte dragkedja på fickan. Inte lika bra huva (men den använder vi ändå aldrig nu när han är stor).
    Minus för att det är "råa", ovadderade band över barnets axlar så att om barnet somnar åt sidan och inte är så lång kan det nog skava mot ansiktet. Men har man ett litet barn kan man säkert bara linda nåt mjukt runt dem.
    Sen är det så att det är dubbla innertyg, som jag har hört kan vecka sig och bli obekvämt för vissa korta personer. Men mina tuttar fyller ut så att den sitter stramt, och om man har en tungt barn så väger barnet ner så att det blir stramt.

Annars har jag hört att Boba 2G ska vara bra för korta personer, men den har jag inte provat, den är svårare att få tag på begagnat och ser inte ut att vara lika lätt att sätta i ungen i själv (den är väldigt lik ergon utseendemässigt tycker jag.)

På tradera säljer de bärselar som är väldigt lika ergon helt galet billigt:
    www.tradera.com/NY2011-Baby-Barsele-Rod-Ergon...

och jag har faktiskt hört att de ska vara bra, förutom att de är lite svaga i fästet till axelremmarna, men om man kan syr man bara på en extra tygruta precis i fästet så är ju det problemet löst.
    Men en sån har jag inte heller provat och vet inte hur den är storleksmässigt, och inte heller om den har alla funktioner som ergon har.

Annars hittar du mycket bra info och tips om selar på sjalbarns forum, där finns även köp och sälj, mycket mer än på blocket.

Och det var min doktorsavhandling på området ergonomiska selar =D haha!

Lycka till!
    Tack för ditt utförliga svar!

Det låter inte som att ergon är något för mig då. Det låter ju bra att man på ett lätt sätt kan få upp barnet på ryggen själv med Becon.

Dottern är 9 månader och ganska tung (tycker jag iallafall ) så det börjar bli lite tungt att bära henne fra i sjal + att det är svårt att göra något och att se över henne. Är man kort har man ju inte så mycket överkropp att bära barnet på . Har funderat på sele ett bra tag, kanske dax att göra slag i saken....

Jag ska kolla in länken du skickade.
  • Yamma
    Miang skrev 2011-02-15 21:56:06 följande:
    Jag är 160 cm men lite rundare än du. Jag har inga problem att bära i Manducan, tycker den är skön och ger bra avlastning. Det enda är väl att den inte är så skön att sitta med då barnet bärs på magen pga det breda magbandet men det går.
    ok, det kanske inte bara beror på längden då utan hur proportioinerna på kroppen eller så är det bara tycke o smak....

kankse ska göra en tripp till stockholm för att kunna prova på plats.....
  • Yamma
    chokladkaffe skrev 2011-02-15 22:24:37 följande:
    Jag fick bära min son framåt i trikåsjal när han inte ville sova. Han nöjde sig inte med att sitta inåt, ja jag vet att folk inte anser att barn behöver den stimuleringen men han blev frustrerad av att sitta inåtvänd så tight. Upplevde också att det blev bättre med sele, vi köpte en beco butterfly 2 när han var 6mån. Jag är för fåfäng för nån annan sele Tyckte den var jättefin och den passar oss båda här, vi är 174/63kg, 178/70kg.

Patapum har jag hört några som är nöjda med, den är ju bra mycket billigare än en beco. Nu ångrar jag inte att jag lade alla de pengarna på den eftersom vi använt den varje dag och verkligen trivts med den båda.
    Jag har inte burit framåt men hon har suttit framför mig på sidan (vagga?). Det har hon gillat men jag orkar inte ha henne så längre + att nu är hon så snabb så att man absolut inte får någonting gjort. Det blir en dragkamp om allt som hon får tag på .

Ofta somnar hon i sjalen efter ett tag. Undra om selarna har bra stöd för huvudet då och hur man fixar det om man bär på ryggen....
  • Prodin
    chokladkaffe skrev 2011-02-15 22:24:37 följande:

Men Patapumen är ju varken för smala bärare eller  för små barn? Rekommendationen för den är väl 12-18 månader? (kan ha fel)

Becon är utan att tvivla en sekund den snyggaste =) de andra blir ganska skogsmulle i jämförelse =)

Vilken har du?
  • Prodin
    Yamma skrev 2011-02-15 22:40:12 följande:
    Jag har inte burit framåt men hon har suttit framför mig på sidan (vagga?). Det har hon gillat men jag orkar inte ha henne så längre + att nu är hon så snabb så att man absolut inte får någonting gjort. Det blir en dragkamp om allt som hon får tag på .

Ofta somnar hon i sjalen efter ett tag. Undra om selarna har bra stöd för huvudet då och hur man fixar det om man bär på ryggen....

Min somnar gärna i selen. Ergons nackstöd är fast, så det är ju inga problem att fixa även om barnet sover på din rygg.

Men vi kör utan på becon, han lutar ju in huvudet mellan skulderbladen när han sover och lutar man sig inte bakåt går det bra. Ute på tur bär jag innanför en stor jacka, och då håller ju den huvudet på plats.

• Flickan och kråkan

Yamma:
    Boba2G

Jag är 160 och väger 47 kilo. Den sitter som en smäck på mig....urskön. Får upp barnen högt och tajt på ryggen. Fungerar bra för halvåringar och uppåt

Svar på tråden AP-snack & babbeltråd