Prodin skrev 2011-02-15 21:53:09 följande:
Jag är 165 och väger 57 kg.
Ergon blir för stor för mig så att det blir klumpigt, axelremmarna glider lite och det går inte att strama så att den sitter riktigt tajt och avlastar bra om jag inte bär utanpå jackan (och det är ju mycket mysigare att bära innanför) plus att jag inte kan sätta honom på ryggen utan en medhjälpare i den.
Dock stort plus för korsbara axelremmar, dessutom vadderade så att de är mjuka mot barnets ansikte och "huvan" är bra anpassningsbar så att den håller huvudet på plats om barnet sover. Även plus för ficka med dragkedja framtill.
Becon är mycket snyggare, sitter som ett smäck och jag har gott om mån både att korta och länga överallt. Även min sambo kan använda den och han är stor - men han kan inte använde den utanpå tjocka kläder då blir den för tajt. Skitbra modell där man sätter på sig den på magen, sätter fast barnet och sen kan man vrida runt den på ryggen, så att jag ensam kan få upp honom på ryggen busenkelt. Man behöver inte inlägg för nyfödd, plus att man kan sätta i små barn innan man tar på sig selen, enklare och tryggare.
Minus är att man inte kan korsa banden, inte dragkedja på fickan. Inte lika bra huva (men den använder vi ändå aldrig nu när han är stor).
Minus för att det är "råa", ovadderade band över barnets axlar så att om barnet somnar åt sidan och inte är så lång kan det nog skava mot ansiktet. Men har man ett litet barn kan man säkert bara linda nåt mjukt runt dem.
Sen är det så att det är dubbla innertyg, som jag har hört kan vecka sig och bli obekvämt för vissa korta personer. Men mina tuttar fyller ut så att den sitter stramt, och om man har en tungt barn så väger barnet ner så att det blir stramt.
Annars har jag hört att Boba 2G ska vara bra för korta personer, men den har jag inte provat, den är svårare att få tag på begagnat och ser inte ut att vara lika lätt att sätta i ungen i själv (den är väldigt lik ergon utseendemässigt tycker jag.)
På tradera säljer de bärselar som är väldigt lika ergon helt galet billigt:
www.tradera.com/NY2011-Baby-Barsele-Rod-Ergon...
och jag har faktiskt hört att de ska vara bra, förutom att de är lite svaga i fästet till axelremmarna, men om man kan syr man bara på en extra tygruta precis i fästet så är ju det problemet löst.
Men en sån har jag inte heller provat och vet inte hur den är storleksmässigt, och inte heller om den har alla funktioner som ergon har.
Annars hittar du mycket bra info och tips om selar på sjalbarns forum, där finns även köp och sälj, mycket mer än på blocket.
Och det var min doktorsavhandling på området ergonomiska selar =D haha!
Lycka till!
Tack för ditt utförliga svar!
Det låter inte som att ergon är något för mig då. Det låter ju bra att man på ett lätt sätt kan få upp barnet på ryggen själv med Becon.
Dottern är 9 månader och ganska tung (tycker jag iallafall

) så det börjar bli lite tungt att bära henne fra i sjal + att det är svårt att göra något och att se över henne. Är man kort har man ju inte så mycket överkropp att bära barnet på

. Har funderat på sele ett bra tag, kanske dax att göra slag i saken....
Jag ska kolla in länken du skickade.