Makadam skrev 2011-01-17 08:22:46 följande:
Vi har en hög levnadsstandard och, nej, du vet ju ingenting om mig, mitt liv etc så jag vet att du inte kan uttala dig om det. Vi har okej inkomster som just nu är min FP samt makens lön, inget extremt i mina ögon. Vad är hög inkomst?
Bränner man av 7dagar/v på sin FP så blir det ju ~ 68 veckor och då är det klart att det inte räcker mer än knappt 1½ år. I de flesta familjer klarar man sig väl ändå på att inte ta ut föräldrapenning 7 dagar i veckan? Jag tror att fler skulle kunna snåla om man vill att barnet ska kunna vara hemma lite längre än 1½ år. Och det är här jag menar att det vore skönt om folk då istället stod för att de vill börja jobba än att säga att barnet vill börja på förskola.
Jag går inte åt dig, vet du

- du har ju sagt att du vill börja jobba.
Jag höll ju med dig om att man faktiskt kan vara ärlig med varför man vill ha barnomsorg. Jag var med på sonens förskola idag och kan lätt säga att jag verkligen vill att han ska få vara där. Vid frukost var det hur mysigt som helst, en lärare och fyra barn i olika åldrar. Jag såg hur sonen lärt sig att vänta på ett annat sätt än hemma, man såg hur han gjorde som de äldre. Jag var med i den pedagogiska verksamheten och hur han lärde sig massa grejer där. När små barn blev ledsna fanns det verkligen vuxna där. 13 barn och 4 lärare, då är barnen i olika åldrar. Känns helt rätt att han är där, får medge att det var bättre än jag förväntat.
När det gäller jämställdhet så säger jag inte att det är något man måste eftersträva. Jag tycker man kan få välja det själv, livet är lite för kort för att leva politiskt korrekt. Jag själv skulle dock inte trivas och vi har inte den möjligheten heller att leva på en inkomst.
Visst kan man spara föräldradagar. Vi tog ut 3 dagar i veckan när jag var hemma och har väldigt många kvar. De vill jag ha så jag kan vara ledig alla klämdagar, sportlov, påsklov och extra på sommaren. Var mer värdefullt för mig att ta två veckor med sonen hos min mamma i somras än att vara hemma varenda dag i höst. Det är ju bra med föräldraförsäkringen, att man kan välja. Nu har vi väl lämnat ämnet här 
Flickan och kråkan skrev 2011-01-17 11:05:46 följande:
madeleineh:
Jag håller med dig om att de ofta handlar om ojämlikhet när man är hemma länge, för utan tvekan är det ju statistiskt sett att de är fler mammor än pappor som är hemma längre etc. Vi har faktiskt delad ekonomi här så jag har varit hemma på egna pengar. Har norpat några FP-dagar av sambon, men det är inte så många. Jag är verkligen inte högavlönad, lever på marginalen, har täta barn så vi tjänar ju in lite FP där eftersom de kan vara hemma på varandras dagar, har ett jobb där det droppat in ferielön, kommer att leva på vårdnadsbidrag+sparpengar ett par månader etc.
Ojämlikheten har handlat huvudsakligen om tiden med och ansvaret för barnen.....och det är ju verkligen inte heller "inget". Ojämlikheten kommer också att visa sig när jag börjar jobba. Jag vill inte jobba full tid utan kommer att gå ner i tjänst. Sambon kommer att ta ut mycket föräldraledighet nu men han kommer ju att ta ut 2 FP-dagar/vecka i ett par år nu när han ska vara hemma = klart bättre för pensionen.
Samtidigt är det ju ett val vi båda har valt att göra....med öppna ögon så att säga. Eftersom jag har trivts med att vara hemma och vi alla har mått bra av det så är jag glad att vi lyckats lösa det ekonomiskt som vi har.
Jag tycker verkligen man ska hitta sitt eget sätt. Jag vet du sa de väldigt bra i en annan tråd, man kan vara lite realistisk men samtidigt är livet helt för kort för att inte vara hemma om det är det man vill. Vet ju inte ens om man blir pensionär typ.