Me like coffee skrev 2011-02-04 15:27:54 följande:
Tack för ditt svar! Jo här håller vi också fast vid att jag har mina gränser precis som hon har sina. Det är inte riktigt det jag är ute efter... Jag tycker också att frustration är något som barn måste få uppleva och gå igenom för att efterhand kunna få en lite mer balanserad reaktion. Det är mer hur mycket de ska behöva gå igenom detta helt själv som jag känner mig osäker kring. Det känns inte ok att låta henne skrika av sådan frustration att hon nästan tappar andan, för det är på den nivån det ligger. Det känns väldigt kallt att bara fortsätta läsa tidningen när hon ligger och kippar efter andan. Eller gör ni så? Visst, vissa gånger accepterar hon att jag vill göra klart mitt på så vis att hon blir lite grinig men köper konceptet och hittar på något annat. Men så kommer de gånger då det helt enkelt låser sig för henne och hon blir i princip okontaktbar

Sedan när det gäller att trösta syftar jag på, som jag skrev, att det inte på något vis är ett tycka synd om tröstande utan mer ett jag finns här om du vill. Det är ju också något hon vill. Hon är inte den som väljer att gå undan och tjura utan verkar vilja vara nära.
Nu är hon ju inte så stor. Jag gör lite olika med mina två pojkar. Med stora A så vidhåller jag bara att jag ska.....vad det nu är. Är tydlig med att vad jag ska göra och att jag kommer därefter. Han är ju så pass stor så att han har en helt annan förmåga än lilla a att så att säga ta en motgång och ett nej. Han har ju också lärt sig strategier för att hantera dessa = han får inte totala "psykbryt" för att jag säger att jag ska läsa färdigt tidningen. Han kan bli grinig, skrika (rätt sällan) och lite melodramatiskt vrida sig i plågor, men det sitter inte särskilt djupt

. Han är ju dessutom så stor att han faktiskt har ett hyffsat tidsbegrepp (tror jag i alla fall) och har en hel del erfarenhet av att det faktiskt går ganska fort, att han kan hitta på något annat en stund eller helt enkelt bara sitta bredvid och vänta om han känner för det.....och småirritera mamma lite

. med lilla a brukar jag också vidhålla att jag ska....men bemöter honom mer. är mer tydlig med att erbjuda honom att exemeplvis sitta med eller i knä om han gör det stillsamt. Påminner om köksskåpet med alla roliga burkar i etc. Om det inte hjälper (det är ju mer förebyggande så att säga) utan han blir vrål"tokig" så brukar jag ta upp honom i famnen, inte trösta men det klassiska bekräfta känslorna, försöka hjälpa honom att hitta något att sysselsätta sig med under tiden...och så gör jag färdigt vad det nu var. med båda är jag noga med att få göra färdigt det jag tänkt om det är viktigt för mig, men lillebror hjälper jag mer helt enkelt att acceptera detta faktum