• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • Makadam
    chokladkaffe skrev 2011-01-28 13:13:08 följande:
    Det där med barnkläder är en sorglig historia tycker jag. Eftersom jag inte är intresserad av att lägga massa pengar på barnkläder har jag kört lindex och hm för det mesta. Till min förvåning var ju babyavdelningen bättre, barnavd 86 och uppåt är fruktansvärt, jag kan inte köpa spiderman och annat skit till min son, jag vägrar. Jag vill ha neutrala och mjuka barnkläder, inte tuffa saker, han är 2 år och liten ju! Har personligen aldrig fattat det där med jeans till små barn heller. Vi har bara mjukisbyxor här. Har jag en flicka i magen kan jag tänka mig tunikor och klänningar om de är rymliga och med bomullstights till, skulle aldrig sätta på strumpbyxor och blöja. Själv avskyr jag strumpbyxor för det är obekvämt. Nu har man ju kläderna lite längre än i början så jag överväger faktiskt att lägga mer pengar på plaggen framöver för att få ekobomull, mjuka och lite färgneutrala. Det är ju dessutom två som kommer att ha dem.

Vad snält att du frågar. Det gick bra, jag var där två gånger. Resultatet blev att jag känner mig väldigt peppad och det känns som det kommer att gå bra. Andra barnet ska vara lättare och ser jag rent medicinskt på det hade jag en bra förlossning. Bemötande och annat mer psykiskt har vi pratat igenom och jag känner mig okej med det.
    Ja, det är väldigt sorgligt och jag känner igen ditt resonemang.
    Vi har ärvt mycket från kusiner - en del har jag bara inte kunnat sätta på (och de hade de inte heller gjort) för att det var glitter och för rosa, och sen har vi handlat rätt mycket på en lokal jättefin loppis här och då tycker jag det är bra för att kemikalierna är rejält urtvättade samt att det då är billigt. Dottern växte racerfort så vi har inte använt plaggen särskilt länge men som du säger så blir det ju skillnad framöver och jag kommer definitivt söka andra alternativ än de vanliga kedjorna. Visst går det att hitta kläder där - vi har köpt mjuksbyxor på pojkavdelningen (Grr, jag tycker det är så jävla löjligt!) och färgglada T-shirts som är tänkt till pojkar- men jag vill samtidigt inte stödja det ens. Var på Lindex för nån vecka sen och köpte just ett par blå mjukisbyxor och såg att de hade bikins i st 86.
  • Makadam

Vill bara tipsa om Minimundus som har ljuvligaste bomullen jag känt på (och är inte så himla dyra)
    Vi har två sovpåsar därifrån som hängt med i över 14 mån - då sovpåse, nu nattlinne.

• Flickan och kråkan
    Makadam skrev 2011-01-28 13:01:55 följande:
    Frösöblomster: hur går det för er stora lilla kille?
    Det går bara fint . Den här veckan har han varit 9-14 tis, ons, tors. Han vill gärna gå hem när jag och lillebror kommer och hämtar men verkar trivas bra på förskolan och är inte ledsen när man går eller något sådant och vill gärna gå till förskolan på morgonen när det är dags för det. Han verkar allmänt rätt neutral inför det hela.....så ja, det går nog helt enkelt bara bra .
  • Flickan och kråkan
    chokladkaffe skrev 2011-01-28 13:13:08 följande:
    Det där med barnkläder är en sorglig historia tycker jag. Eftersom jag inte är intresserad av att lägga massa pengar på barnkläder har jag kört lindex och hm för det mesta. Till min förvåning var ju babyavdelningen bättre, barnavd 86 och uppåt är fruktansvärt, jag kan inte köpa spiderman och annat skit till min son, jag vägrar. Jag vill ha neutrala och mjuka barnkläder, inte tuffa saker, han är 2 år och liten ju! 
    Samma här. Vi kör mycket på Bamse och mumintroll för tillfället som lindex har. Både Bamse och mumintrollen har de dessutom någon slags relation till eftersom vi läser dem ofta. Jag saknar vanliga enkla färgglada kläder. Stora A har lagt beslag på blått, grönt och lila och lilla a gillar gult och rött. Båda vill gärna ha katter på kläderna, stora a är galen i hjärtan och fjärilar....inte helt lätt att hitta på pojkavdelningen om man säger så. I somras hittade stora A ett par byxor han jättegärna ville ha.....lila (= flickavdelningen) med hjärtan på (= flickavdelningen). Jag hade köpt dem om det inte varit volanger på dem längst ner.......föll i fällan själv antar jag .
  • Makadam
    Flickan och kråkan skrev 2011-01-28 13:38:43 följande:
    Samma här. Vi kör mycket på Bamse och mumintroll för tillfället som lindex har. Både Bamse och mumintrollen har de dessutom någon slags relation till eftersom vi läser dem ofta. Jag saknar vanliga enkla färgglada kläder. Stora A har lagt beslag på blått, grönt och lila och lilla a gillar gult och rött. Båda vill gärna ha katter på kläderna, stora a är galen i hjärtan och fjärilar....inte helt lätt att hitta på pojkavdelningen om man säger så. I somras hittade stora A ett par byxor han jättegärna ville ha.....lila (= flickavdelningen) med hjärtan på (= flickavdelningen). Jag hade köpt dem om det inte varit volanger på dem längst ner.......föll i fällan själv antar jag .
    Härligt att  höra - om både förskolan och färgval!

Och du, nästa gång är det du som köper de byxorna och så fram med saxen om volangerna blir lite grädde på moset
  • chokladkaffe

Det är just detaljerna jag stör mig på, det måste liksom vara ett rosa hjärtan, lite volanger eller nåt annat bara för att man som förälder inte ska bli osäker på vem som ska ha. Blev glad när jag hittade en vit och röd randig lilla-my pyjamas på lindex, jag själv älskar rött och vitt randigt. Det är sonens favvopyjamas

Roligt att höra att fler barn gillar katter, sonen fick en stickad väst/tunika med katt och det är nästintill en snuttefilt för honom. Jag kan sakna de här lite gulligare plaggen eller vad man ska säga. Jag vill inte ha tuffa grejer, jag vill ha björnar, bamse, djur och annat som motiv. Hittade en supersöt pyjamas med isbjörnar och rävar på i 86/92 på polarn och pyret, sånt gillar jag.

• Makadam
    chokladkaffe skrev 2011-01-28 14:22:34 följande:

Det är just detaljerna jag stör mig på, det måste liksom vara ett rosa hjärtan, lite volanger eller nåt annat bara för att man som förälder inte ska bli osäker på vem som ska ha. Blev glad när jag hittade en vit och röd randig lilla-my pyjamas på lindex, jag själv älskar rött och vitt randigt. Det är sonens favvopyjamas

Roligt att höra att fler barn gillar katter, sonen fick en stickad väst/tunika med katt och det är nästintill en snuttefilt för honom. Jag kan sakna de här lite gulligare plaggen eller vad man ska säga. Jag vill inte ha tuffa grejer, jag vill ha björnar, bamse, djur och annat som motiv. Hittade en supersöt pyjamas med isbjörnar och rävar på i 86/92 på polarn och pyret, sånt gillar jag.

Ja, det är mycket som tyvärr faller bort för att det måste vara en liten puffärm på. Eller glitter. Hmm. :-/
    Här har det däremot blivit mycket ugglor!

Näe, nu har lilla solstrålen vaknat efter en lång sovstund, det var nog jobbigt med ÖF idag och nu är hon "tillbaka" i fom så nu ska vi städa lite här.
  • Me like coffee

Här hemma ammar vi numera på för fulla muggar och när jag har skakat av mig omgivningens ibland mycket konstiga tankar kring amning så stormtrivs vi precis som förr!

Gällande detta med kläder så blir jag sjukt frustrerad många gånger när det är dags att inhandla nya. Mycket av det jag köper till dottern köper jag på den sk pojkavdeleningen eftersom kläderna där ofta är vidare, mer lekvänliga och ofta även mycket mer slitstarka. Blir ledsen varje gång jag går på tjejavdeleningen där kläderna är mindre än pojkkläderna trots att det är samma storlek som mäts i centilong, där tyget är så tunt att det knappt går att ramla en gång innan de går sönder, de är tight osv.

Annars älskar jag Villervalla och småfolk men de kläderna är ju rätt dyra så det blir inte så ofta... Fick tips om Kappahls kollektion Kaxs som har väldigt mycket färgglada och lekglada kläder. Kan ju vara värt att titta närmare på.

Utöver det faktum att kläderna ska vara lekbara och lekglada så vill jag inte att min dotter har gulligull och ryschpysch pga de associationer som görs. För ett tag sedan köpte jag en tunika med mumin på (jättefin) men så fort jag satte på henne den började kommententarer som "åh vad fiiiiin du är" eller "åh du är då sååååå söööööt" att hagla. Annars får hon mest kommentarer om hur aktiv hon är, eller hur snabb hon är, hur hon hoppar mycket, hur glad hon är etc. Jag vill ju att hon ska få uppmärksamhet för den hon är inte för hur hon ser ut. Jättetrist, men den tunikan har aldrig använts mer. Kanske får plocka fram den igen om vi någongång får en pojke... Tror inte att han skulle bli lika bemött som dottern blev.

• chokladkaffe

Kaks har vi lite hemma, det är enfärgat och lite randigt, uppdelat i affären men det kan man ju strunta i. Jag gör det iaf. Det ni med döttrar skriver om känner jag igen, om jag får en flicka nu kommer jag nog att känna likadant. Samtidigt vill jag inte göra någon grej av det, samhället ser ju ut som det gör. Så himla löjligt bara att folk kommenterar så olika beroende på vilka kläder flickorna har. Nåja, just kläder vore kanske inte ett problem med tanke på att hon isåfall får ärva sonens gamla kläder som ligger i källaren och väntar

Villervalla tycker jag också har fina grejer. Som du säger skrutt är de lite dyra men samtidigt, de storlekarna som är nu håller länge. Sonen har haft 80 från det att han var 8mån tills nyss då han är 23mån. Stoppade ner det mesta i 80 i källaren innan jul. Det är ändå drygt ett år, kanske är värt att lägga lite mer pengar nu på barnkläder resonerar jag. Vi har dessutom egen tvättmaskin vilket gör att garderoben kan vara mindre då det går att tvätta oftare än en gång i veckan. Nu är jag lite inne på det här med ekologiskt också sen jag läste att de där gifterna som finns i bomull och färg faktiskt inte tvättas bort med tiden utan finns kvar hela tiden. Känns ju sådär.

• Me like coffee

Jo numera kan jag också tänka mig att lägga mer pengar på kläderna då storlekarna varar längre. Sedan tycker jag att just Villervalla har väldigt bra kvalitet på sina kläder.

Svar på tråden AP-snack & babbeltråd