Jag ammar ju fortfarande fritt. Sonen brukar inte vilja amma när vi är ute och det händer mycket, men ibland vill han ju det i alla fall. Om jag känner mig bekväm eller inte beror helt på i vilket sällskap jag är, faktiskt känns det jobbigare att göra det när vi sitter i ett litet sällskap med folk jag inte är hundraprocentigt bekväm med, än när jag sitter på bibliotek eller café. Jag tyckte det var jättejobbigt när vi hade hantverkare här, till exempel. En av dem har en son i min sons ålder och han betedde sig som om det var provocerande i största allmänhet att vi inte har satt sonen i förskola ("man får ju ha femton timmar fastän man är arbetslös"), att jag satt och läste för honom ([stolt] 'Det där gör då *** själv!') och så vidare.
Tillvaron är helt underbar med min son nu. Vi bygger klossar, åker pulka, leker i snön, läser böcker, sjunger och dansar... han hjälper mig att plocka ur diskmaskinen och tycker att det är jättekul att vara med när jag lagar mat. Han känns så glad och harmonisk! Min goa unge!
Dock: igår fick jag en kommentar, om att han är så himla självständig jämfört med andra barn i hans ålder. Och det är han ju på sätt och vis, när vi är iväg sådär (han brukar vilja ha mer av kontakt med mamma när vi är hemma). Han kan utforska omvärlden i evigheter. Jag försöker tänka på att han faktiskt söker kontakt med mig på olika sätt (jag sätter mig så att han kan se mig och han söker ögonkontakt, vinkar, leker tittut med mig, oftast kommer han till mig så småningom och vill sitta i knäet en stund innan han leker vidare) - men jag är ändå väldigt rädd för att ha "tränat honom till självständighet" och att han i själva verket är otryggt anknuten. Låter det knepigt? Jag har ju aldrig låtit honom vara missnöjd på golvet, och jag uppmärksammar honom när han påkallar min uppmärksamhet och jag brukar prata med honom och fråga hur det går när han är nöjd och leker på egen hand. Men, jag har tagit en och annan välbehövlig andningspaus när han har varit på gott humör och kan sitta och pula på med någonting själv.