"Sara Sylvén, läkare vid Akademiska sjukhusets kvinnoklinik, betraktar resultatet som svårförklarligt.
– Vi funderar bland annat på om det kan ha med halterna av hormonet leptin att göra. Det skiljer beroende på om man väntar en pojke eller en flicka och har visat sig skydda mot depressiva symptom, säger hon.
Forskarna startade 2009 en ny grundligare studie för att undersöka fler hormoner och göra genetiska analyser.
Sara Sylvén födde själv en pojke i höstas. Hon hade inga problem med nedstämdhet.
– Jag såg redan på ultraljudet i vecka 19 att det var en pojke, så jag var förberedd på det hela, säger hon."
Eh.... Behöver man förbereda sig inför födseln av en pojke så man inte blir besviken? Eller vad förberedde hon sig på? Den förändrade hormonhalten? Kan hon verkligen ha slängt ur sig något så dumt?
Fast det har väl konstaterats i många vederhäftiga trådar här på FL att alla kvinnor egentligen bara vill ha flickor så det är kanske inte konstigt att man blir deprimerad av att få pojkar. Jag är nog också deprimerad, har bara inte fattat det än.