Miang skrev 2011-02-19 15:55:15 följande:
Jag håller både med och inte. Leverpastejen är givetvis ett klart övertramp och där måste ni vara tydliga med hur ni vill att pojken ska äta. Men de andra sakerna känns mer ok. Jag undrar dock varför du känner dig nedvärderad som förälder för att svärmor inte gör som du säger? Att hon gör på sitt sätt betyder ju inte att hon tycker att ditt sätt är fel?
Så tänker i alla fall jag vad gäller mina och makens föräldrar. De är inte barnvakter - de är familj. Vi har aldrig lämnat långa instruktioner kring vad de får och inte får, ska och inte ska göra med pojken. Några saker har vi varit tydliga med (inte ge honom godis eller läsk t.ex.) men i övrigt litar vi på deras omdömen. Även om de gör saker som jag inte skulle göra vet jag att de älskar honom och vill hans bästa, de har uppfostrat egna barn som blivit helt ok ;) så varför ska jag lägga mig i när de skapar sin egen relation till sitt barnbarn?
Tänk själva när det är dags att vara ensam med era första barnbarn... Hur skulle det kännas att få en lång instruktion, färdiglagad gröt i kylen, färdiguppskurna äpplen, gå inte ut mer än 10 minuter, byt blöja då och då etc etc. Jag skulle nog känna mig rätt tillplattad som farmor om jag var hon och undra om mina barn inte litar på mig det minsta lilla.
Sedan kan det givetvis finnas detaljer som man vill ta upp, t.ex. om man vill att de skalar äpplet för att barnet sätter skal i halsen, eller om man vill att de ska smörja skjärten extra noga för han har lätt att bli röd etc. På det stora hela tycker jag dock att far- och morföräldrar kan få följa sitt eget huvud när de tar hand om barnen.
Eftersom du gav tydliga instruktioner är det respektlöst av henne att inte följa dem. Men för er fortsatta relation med farmodern kanske du och din man ska fundera på hur mycket instruktioner som faktiskt behövs. Och framförallt prata med henne så hon har en chans att förstå hur ni känner.
Jag förstår hur du menar, men du har nog både rätt och fel.
Apropå färdig gröt, vår kille är lite småsvår med mat. Äter fortfarande inte så mycket, mest amning, blir snabbt som rackarns förstoppad och en "dålig" matupplevelse kan snabbt innebära flera dagars matstrejk. Han vill INTE bli matad, därav äpplestängerna. Gröten är ekologisk (viktigt för oss) risgröt, blandat med bröstmjölk vilket är en av få saker han accepterar att bli matad med. Havregryn och komjölk till en 8-månaders som aldrig ätit det, aldrig blivit matad av henne, inte har sin mamma eller pappa där som trygghet. Varför?
Det här med toatider, vi kör EC. Han blir verkligen ledsen om han inte får toan, utan tvingas kissa i blöja och ännu mer om han får sitta i blöt blöja. Men hon kan ju inte hans signaler, därav lite av ett schema.
Och visst har hon gjort ett jättebra jobb med Anders, och även övriga barn. Men hon har också gjort helt förkastliga saker (rökt inne, aldrig bilbarnstol, doppar nappen i whiskey vid tandsprickning, gett socker, saft, godis i extremt tidig ålder, använt tv-barnvakten o.s.v.) helt enkelt för att hon är av en annan generation med annat synsätt och andra värderingar. Hon håller absolut inte med oss i mycket som vi gör, men det är ju fortfarande vår son och våra beslut, det tycker jag att hon måste respektera och följa, om inte annat så för Odins skull, han förtjänar kontinuitet och konsekvens.