Makadam skrev 2011-02-20 11:57:43 följande:
Det här med att få en lista med instruktioner med praktiska saker - om det vore så att man bad sin svärfar om en tjänst; 1) hämta på kemtvätten 2) köpa 1 kilo potatis 3) komma till oss med det kl 16:00 så vore det ju väldigt märkligt om han tvättade ett plagg som inte tål kemtvätt, köpte 1 kilo päron och kom med kl 19:30.
Hur svårt ska det vara?"
Haha!
Jag kan också känna så, hur jäkla svårt kan det vara? Min mening med att lämna i mitt tycka enkla, tydliga besked var definitivt inte att trampa någon på tårna, inte heller att framställa sig själv som bättre eller att omyndigförklara henne.
Men faktum kvarstår ju, jag känner min son. Och det ligger ju i allas intresse att det går så bra och smidigt som möjligt, även om hon råkar tycka att lite skrikande inte skadar, det lär barnen självständighet och förmågan att själva lösa problem (hennes ord). När jag jobbar som specialpedagog åt en liten flicka med flertalet syndrom är jag hjärtligt tacksam varje gång hennes föräldrar ger mig direktiv, instruktioner eller tips. Mitt mål är ju att det ska vara så bra som möjligt för
henne och det är ju så jag har trott att andra resonerar också. Jag som barnvakt i olika situationer är ju skitglad för alla tips och råd man kan få för att få en så bra gemensam upplevlse som möjligt. Och visst är ju ändå en så pass liten kille som Odin för liten för att förstå att jaja, nu är jag med farmor då får jag bara acceptera att ligga här på golvet medan hon dammsuger. då får jag acceptera att det hugger i lungorna när jag andas ute, jag får acceptera att det uppstår nya situationer, i nya miljöer med nya människor, jag får acceptera ont i magen, för jag får ju ändå kvalitetstid med henne. Svärmor gick ju emot oss/mig för att hon visste att det är nu jag har chansen. Hon visste att vi inte skulle gått med på det, så för att få det som hon ville fick hon göra det då och passa på när vi inte var med. Trots att det kunde bli trista konsekvenser var det värt att riskera det för att få visa sig på styva linan (för inte f-n ligger det i Odins intresse att åka med en semikänd person till ett helt nytt ställe med mängder av högljudda barn, smittorisk för att visas upp som en trofé och vandringspokal) och därför undrar jag vad det blir nästa gång.
Hon hade inte satt honom på toa, hon tyckte det kändes lite löjligt och onödigt och andra barn skadas inte av att kissa och bajsa i blöjan. Så Odin bajsade inte på hela dagen, igår när han väl gjorde det (på toan, för det är det enda han accepterar) var han lie förstoppad och det kom massor. Han skrek till och började gråta sin gråt för ont, så jag vet inte om han fick nån spricka men det kom inget blod. Onödig smärta. Bortsett från det går det ingen nöd på honom alls, så det här har väl ändå gått bra.
Men jag kommer (oavsett överreaktion eller inte) inte att lämna honom till barnvakt igen på länge, länge. Allt annat är bättre känns det som, och det gäller inte bara farmor. Det ska ju kännas bra för alla, inte bara för barnvakten.