• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • chokladkaffe
    Flickan och kråkan skrev 2011-02-21 09:56:05 följande:
    för att lite så här i efterhand komma med en kommentar till det här med pojkar och flickor och vad som är "ultimat"/"komplett". För egen del känns det lite som att för min egen nyfikenhets skull så skulle två pojkar och två flickor vara det "ultimata" .-). Då hade vi liksom fått erfara de flesta typer av syskonskap - böder - systrar och bror-syster . Jag har lite bebissug måste jag erkänna, och lite kul hade det i så fall varit med flicka även om en pojke självklart hade varit absolut lika välkommen. Nu är vi ju två vuxna omdet hela så jag få nog försona mig med tanken på att vi kommer att vara föräldrar till två underbara pojkar
    Jag vill också ha tre fast min sambo är lite mer skeptisk. Har dock inte hört honom säga nej än  men han hoppas nog att jag ska komma på andra tankar med två vilket jag kanske gör Det där är ju jättesvårt om man vill olika, vem får beslutsrätt i frågan. Nu vet jag ju inte hur gammal du är men jag tänker att det får bli en "sladdis" om ett par år då sambon pluggat klart och jobbar, då kanske jag dessutom kan vara hemma lite mer i lugn och ro
  • Makadam
    chokladkaffe skrev 2011-02-21 13:07:12 följande:
    Fast det där missuppfattade du totalt isåfall. Det var inte så att jag tänkte jag skulle hålla emot och kände att jag lyckades med nåt. Jag var bara så rädd för att krysta att jag inte gjorde det helt enketl och med tanke på hur svaga värkarna var hände det inget då vilket gjorde att jag fick värkstimulerande. Jag kände mig rätt missuppfattad när jag försökte förklara här men att du gick på fick mig att fundera lite ändå, även om det kanske inte var just av själva orden utan mer att någon visade på att man kunde se saker ur ett annat perspektiv.
    Bara glad att kunna hjälpa till
  • Makadam
    chokladkaffe skrev 2011-02-21 13:14:07 följande:
    Jag vill också ha tre fast min sambo är lite mer skeptisk. Har dock inte hört honom säga nej än  men han hoppas nog att jag ska komma på andra tankar med två vilket jag kanske gör Det där är ju jättesvårt om man vill olika, vem får beslutsrätt i frågan. Nu vet jag ju inte hur gammal du är men jag tänker att det får bli en "sladdis" om ett par år då sambon pluggat klart och jobbar, då kanske jag dessutom kan vara hemma lite mer i lugn och ro
    Hm, det är svårt när man vill olika och logiska argument står emot de som enkom är emotionella.
  • Miang

Jag kunde bara liggamma i början, amningen strulade och vi fick inte till tekniken alls om jag satt upp. Jag hade dock ibland en platt kudde mot magen för det hände att han sparkade på såret. Bära i sjal började jag först med när han var kring en månad och det funkade bra. Förstår inte riktigt varför det inte skulle gå...?

• Flickan och kråkan
    chokladkaffe skrev 2011-02-21 13:14:07 följande:
    "Problemet" här är väl att vi är lite för gamla för en "sladdis". Vi får väl prata om det lite mer, men det är inget jag vill strida för eller skapa konflikt kring. Det känns jätteviktigt att vi båda verkligen vill och vi har trots allt två underbara barn .
  • chokladkaffe
    Miang skrev 2011-02-21 13:53:52 följande:
    Jag kunde bara liggamma i början, amningen strulade och vi fick inte till tekniken alls om jag satt upp. Jag hade dock ibland en platt kudde mot magen för det hände att han sparkade på såret. Bära i sjal började jag först med när han var kring en månad och det funkade bra. Förstår inte riktigt varför det inte skulle gå...?
    Jag antar att personen syftade på såret, att det är svårt att ha sjal knuten kring där. Jag inser nu att jag har noll koll på vart det kommer att göra ont efter operationen. Efter en månad har jag nog tänkt att det går bra också, jag tänkte mer innan. skönt att höra att det går bra att liggamma, jag tänker att det är så man får sova i början.
  • chokladkaffe
    Flickan och kråkan skrev 2011-02-21 15:58:15 följande:
    "Problemet" här är väl att vi är lite för gamla för en "sladdis". Vi får väl prata om det lite mer, men det är inget jag vill strida för eller skapa konflikt kring. Det känns jätteviktigt att vi båda verkligen vill och vi har trots allt två underbara barn .
    Jo precis, det blir ju konstigt om en inte vill. Man vill ju gärna känna att man är två när det är tufft och inte behöver försvara att man ville ha den tredje. Och visst är det så, tänk att faktiskt ha två underbara barn, det är ju fullt tillräckligt. Jag hade kunnat nöja mig med en också.
  • en grönsak

Här kommer lite "gnäll" från mig.
    Jätte ap inspirerad och samsover och har planer på att amma läänge.
    Bär gärna i sjal och sele fast nu har det mest blivit vagn för han verkar sova bättre där när han ska ha sin förmidags vila..

Iaf. Jätte mysigt att samsova men inte när man bara har en 90 säng att dela på.. Gick i början när han var lite mindre men nu är han 8månader och tar för sig mer:P
    Sen att han vaknar såå ofta för att snutta på tutte(Napp tar han inte) Är jobbigt då jag inte får så sammanhängande sömn(vilket märks på morgonen när jag vaknar trött och grinig)
    Sen har jag spjälsängen brevid min säng men han skriker bara rakt ut om jag försöker lägga han där när jag ammat han till sömns..

*Svammel*

• Miang
    en grönsak skrev 2011-02-22 20:25:23 följande:
    Här kommer lite "gnäll" från mig.
    Jätte ap inspirerad och samsover och har planer på att amma läänge.
    Bär gärna i sjal och sele fast nu har det mest blivit vagn för han verkar sova bättre där när han ska ha sin förmidags vila..

Iaf. Jätte mysigt att samsova men inte när man bara har en 90 säng att dela på.. Gick i början när han var lite mindre men nu är han 8månader och tar för sig mer:P
    Sen att han vaknar såå ofta för att snutta på tutte(Napp tar han inte) Är jobbigt då jag inte får så sammanhängande sömn(vilket märks på morgonen när jag vaknar trött och grinig)
    Sen har jag spjälsängen brevid min säng men han skriker bara rakt ut om jag försöker lägga han där när jag ammat han till sömns..

*Svammel*
    Jag håller på att läsa "Somna utan gråt" nu. Där beskrivs snälla metoder för att både vänja barnet att somna utan att ammas till sömns (men fortsätta samsova) och att vänja barnet vid egen säng. Boken finns i pocket på t.ex. Bokus för 50 kr. Kanske värt ett försök? Tyvärr klarar man sig ju inte enbart på att mysa, man måste få sova ibland också. :)
  • Miang

Jag måste få skryta lite över min fina två och en halv-åring som är så fantastiskt duktig. Han har fått svinkoppor stackarn, ett stor fult sår på benet och några små blåsor på magen. Vi var till vårdcentralen idag och fick antibiotika och salva. Vi har pratat massor idag om att han måste ta medicin och salva för att såren ska försvinna. Så han sväljer den äckliga antibiotikan med en grimas, ber om lite mjölk och sen är allt frid och fröjd. Lite senare kliade han sig på magen när jag bytte om på honom och ville sen klappa mig i ansiktet. Då sa jag att jag inte ville att han klappade mig förrän vi spritat händerna eftersom att såren smittar. Då slutar han. Vi spritar händerna. Sen får jag en kram och så säger han glatt: "NU får jag klappa dig!".

Är det inte otroligt klokt av honom!? Att acceptera äcklig medicin och stök med salvor och handsprit osv utan minsta gnäll när man inte ens är 3 år gammal. Jag är så imponerad.

Så, nu har jag skrutit färdigt. Det är lite OT kanske, men det kanske är ok i den här tråden. :)

Svar på tråden AP-snack & babbeltråd