• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • Makadam

Det är väl bara titta på förhållandet vuxna människor har till mat - det är sällan det mest sunda och då menar jag inte enbart övervikt/fetma utan det finns många sätt att sna in/bli extrem eller helt enkelt - bara äta skit!

Sömn och mat blir ju lätt (tydligen?) två tydliga maktfaktorer där föräldrar kan utöva sin makt över bebisen/barnet.

• Prodin
    Yamma skrev 2011-03-03 13:51:13 följande:
    Från det ena till det andra....jag fick hem min Beco butterfly igår så idag har vi varit ute o provgått . Kul! Det fungerar bra men jag kan inte få upp huvudstödet när jag bär henne på ryggen. Är jag ovig bara eller?
    Samma här, men det gäller för min del alla (även Mei Tai, Ergo och Angelpack) och inte bara Becon. Jag skippar helt enkelt huvudstöd. Odin lutar sig så bra mot mig och remmarna om/när han somnar på min rygg och ibland kan jag även knäppa upp och snurra fram honom så att jag får honom på magen om han somnar och då kan jag hålla lite i huvudet om det behövs eller sätta på huvudstödet.

Sen bär jag också 9 gånger av 10 innanför min jacka, och då har han kragen på min jacka som stöd, bara att dra upp den lite extra om han somnar.

Grattis med ny sele =D
  • vittra

Hur gamla är era som ni bär på ryggen? Jag gjorde aldrig det med stora tjejen men vi funderar starkt på att försöka ha lillan så, både jag och sambon.

• Prodin

Odin är snart 9 månader och vi har gjort det sedan ca 7 månader. Till en början bara hemma, men nu för det mesta. Skönt att inte ha "nåt i vägen" så  att man kan om man vill dricka kaffe, bära saker, vika tvätt och i stort sett vad man än gör. Och han är lika nöjd oavsett =)

• Yamma
    Prodin skrev 2011-03-03 21:22:23 följande:
    Samma här, men det gäller för min del alla (även Mei Tai, Ergo och Angelpack) och inte bara Becon. Jag skippar helt enkelt huvudstöd. Odin lutar sig så bra mot mig och remmarna om/när han somnar på min rygg och ibland kan jag även knäppa upp och snurra fram honom så att jag får honom på magen om han somnar och då kan jag hålla lite i huvudet om det behövs eller sätta på huvudstödet.

Sen bär jag också 9 gånger av 10 innanför min jacka, och då har han kragen på min jacka som stöd, bara att dra upp den lite extra om han somnar.

Grattis med ny sele =D
    Jag är inte så hajj på det där med att "snurra" från mage till rygg och tvärtom....krävs nog lite övning innan det kanns lätt  . Hon kanske också lär sig hur hon ska sitta med huvudet för att det ska bli bekvämt?

Har du en bärjacka?

• Yamma
    vittra skrev 2011-03-03 21:44:45 följande:
    Hur gamla är era som ni bär på ryggen? Jag gjorde aldrig det med stora tjejen men vi funderar starkt på att försöka ha lillan så, både jag och sambon.
    Dottern är 10 månader om någon dag. Jag har bara burit på ryggen två gånger än...men det känns bra. Jag kommer bara bära på ryggen när vi är hemma eller ute i naturen där det inte är så mycket folk. Om man är två kanske man kan bära på ryggen på andra ställen också men det känns som att hon är lite oskyddad där + att hon inte ser den som bär.
  • Prodin
    Yamma skrev 2011-03-03 22:29:47 följande:
    Har du en bärjacka?

Vanlig jacka, men strl 42 =D hade som gravidjacka förra vintern.
    Vi har ett MAM bärskydd också och kan köra dubbelt, eller om man inte bär innanför jackan.
    Men det är högst mysfaktor innanför och lättast att ha koll på hans temperatur.
  • chokladkaffe

Såg en mamma på bussen härom morgonen som bar i bärjacka. Lätt att jag ska köpa en sån. De var ju inte ens hysteriskt fula och det såg så himla bekvämt ut. Själv har jag en skidjacka som jag tagit av sambon och den drar rätt tight nu i slutet av graviditeten och när sonen blev större stack benen ut.

• en grönsak

På tal om ergo sele. Nån mer som tycker att det är dålig huvudstöd på den?
    Jag bär på mage och det känns som att han kan luta sig bakåt jätte mycket för "stödet" sitter nästan på hans rygg,når inte så högt upp..
    När han somnar och jag har luvan så funkar det ju men annars tycker jag att det känns lite obekvämt..
    Han är 8månader.

• Prodin
    en grönsak skrev 2011-03-04 19:31:17 följande:
    På tal om ergo sele. Nån mer som tycker att det är dålig huvudstöd på den?
    Jag bär på mage och det känns som att han kan luta sig bakåt jätte mycket för "stödet" sitter nästan på hans rygg,når inte så högt upp..
    När han somnar och jag har luvan så funkar det ju men annars tycker jag att det känns lite obekvämt..
    Han är 8månader.
    Ja det är lågt. Just eftersom armarna måste vara över remmarna. Har man en unge sm gärna lekar banan och viker sig bakåt är ju inte det helt lyckat! Babyhawk Mei Tai är hög. Toddlerhawk ännu högre.
    Eller underbara Beco Gemini som har en kant man kan upp- eller nerfälld.
Svar på tråden AP-snack & babbeltråd