Prodin skrev 2011-03-02 10:55:18 följande:
Hej!
Nu har jag en ny fråga, kanske lite OT i det här forumet, men men.
Min son är snart 9 månader och som jag tidigare nämnt är han lite småknepig vad gäller mat. Jag ammar fortfarande relativt fritt på nätterna (ofta en gång ordentligt och sen några småsnutt när han vaknar till) och när jag är hemma också, men eftersom jag jobbar får han de flesta dagar äta annat med pappa.
Gröt går stort sett alltid bra om vi blandar den på bröstmjölk, men utöver det svänger det verkligen rejält vad han äter och inte. Han vill stort sett bara äta själv, så det brukar bli plockmat. Tidigare gick det väldigt bra med pastasallad, brödbitar med olika pålägg, potatis, mycket grönsaker och frukt, m.m.
Sen är det som att han ratar en efter en på sin repertoar som tidigare gått jättebra. Ena pålägget efter det andra för att till slut bara äta torrt bröd och idag ratar han även det. Sen hade han en period när han bara (utom gröt och amning) åt kidneybönor som han stoppade in själv.
Igår och idag till frukost har han ratat ALLT utom majskorn som han stoppar in själv. Jag är hemma idag och jag har erbjudit bröd med två olika pålägg, samma som jag äter, ett kokt ägg, russin, äpple, apelsin, färdig röra sen middag igår (couscous med grönsaker - brukar vara poppis) men det absolut enda som inte hamnar på golvet är alltså majskorn.
Vad gör jag för fel? Vad ska/bör vi göra annorlunda? Hur pass illa är det? Jag har inte mjölj nog för att det ska räcka med amning längre!
Han är visserligen go och rund än så länge, men han blir mer och mer mobil och aktiv. En "dålig" matdag är han grinig och gnällig och sover mycket sämre, det känns som att han är hungrig så jag tror inte att det är problemet.
Vår dotter började i princip matvägra vid 8-9 månaders ålder. Vill bara säga att vi gjorde helt fel, så gör inte som oss! Vi var redan tillräckligt stressade av att BVC tjatat på oss sen hon var 4 mån att vi måste få i henne en massa fast föda eftersom hon var så liten och tunn. Och vi hade väl mer eller mindre trugat sen dess... men sen vid 8-9 månader blev det kaos. Snart började varenda matstund präglas av gråt och skrik, kväljningar och hulkanden osv. Det var fruktansvärt. Men det hade på något sätt låst sig för oss, ångesten över att hon var så tunn och ångesten över att hon helt enkelt
måste äta gjorde att vi kände oss tvungna att göra så. Det blev ju naturligtvis inte bättre förrän vi slutade truga och tvinga och dessutom gick över till laktosfria produkter då hennes mage var helt förstörd...Precis som Konichiwagirl skriver så har det hela tiden varit upp och ned med maten (precis som med allt annat) för vår stora dotter och nu har vi ju lärt oss att acceptera det, men då var det så fruktansvärt ångestladdat så allt blev ju heltokigt när hon inte åt "som hon skulle" (eller rättare sagt som vi och omgivningen tyckte att hon skulle).
Du gör enligt mig inget fel alls, och jag tycker inte det låter särskilt illa heller. Jag tror det är väldigt vanligt med sådana här perioder av "matvägran" och kanske allra helst vid 8-9 månaders ålder då det sker så ofantligt mycket i deras utveckling. Det vet jag nu, men önskar att jag hade vetat det redan för närmare 3 år sen. Jag tror det bästa man kan göra i den här situationen är att släppa taget och oron lite, luta sig tillbaka och lita på att det vänder igen. Han är rund och go skriver du, och han ammar ju fortfarande och även om det inte täcker
hela hans näringsbehov längre så går det ju ingen nöd på honom om han så bara får i sig majskorn någon dag