• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • Me like coffee
    chokladkaffe skrev 2011-03-18 10:06:59 följande:
    Det här med napp....lillebror suger konstant på brösten och jag börjar få rejält ont. Har gett honom napp nu för han ska komma till ro i sjalen utan tutte, jag överdriver inte när jag säger han inleder amning varje timme på dygnet och sen håller på minst 30min. Det tar emot med napp men å andra sidan, det är ju inte så att jag önskar glesa ut amningarna utan mer bara få lite vila för brösten så de orkar. Vill ju amma länge.
    Så var dottern också, förutom att hon åt i ungefär en timme åt gången. Men det går ju över. Han är ju bara pytteliten än och kanske är det så att det tar så lång tid i början för att tekniken inte är superbäst ännu... Risken med napp är ju att det komplicerar amningstekniken så om du vill amma skulle jag skippa nappen.
  • Me like coffee
    Miang skrev 2011-03-17 22:29:46 följande:
    Stort grattis till räkan i magen! :) För mig var andra graviditeten bara i vägen. Jag mådde bra fysiskt och ville leka och busa med min grabb men så var det en stor mage som tog stopp, eller så var jag för trött. Det var himla bra att han fortfarande sov på dagarna då så fick jag också en ursäkt att vila. Glöm inte bort dig själv helt bara, lite ego får man vara när man har en bäbis i magen.
    chokladkaffe skrev 2011-03-17 13:06:04 följande:
    Storebror har fått lillebror i tisdags Det var en jättebra förlossning, vi mår alla fint och nu ska vi bara fatta hur man ska göra när man är fyra i familjen Det tuffaste för mig blir helt klart att hantera att storebror inte längre kan få allt hela tiden som jag är van att kunna ge. Grät igår när pappa skulle natta och jag ammade och storebror skrek efter mamma. Men han lugnade sig snabbare än mig och natten hade tydligen gått jättebra sen. En förändring defintivt det här men det känns som vi kommer att greja det, vi grejade ju att bli tre en gång i tiden vilket jag tyckte var lika jobbigt.
    Tack så mycket! Jag blev ju inte superstor förra gången så jag hoppas på samma denna gång Skönt att kunna vara hyfsat rörlig i alla fall. Mitt stora problem är att jag är extremt illamående från morgon till kväll, vilket bidrar till lite sämre tålamod Men det går ju över så jag får trösta mig med det. Tack och lov har jag världens mest underbara unge som bara är sååå fantastisk!
  • Yamma
    chokladkaffe skrev 2011-03-18 10:06:59 följande:
    Det här med napp....lillebror suger konstant på brösten och jag börjar få rejält ont. Har gett honom napp nu för han ska komma till ro i sjalen utan tutte, jag överdriver inte när jag säger han inleder amning varje timme på dygnet och sen håller på minst 30min. Det tar emot med napp men å andra sidan, det är ju inte så att jag önskar glesa ut amningarna utan mer bara få lite vila för brösten så de orkar. Vill ju amma länge.
    Jag gav dottern napp när hon var tre veckor. Jag hade jätteont så jag kände att det inte fanns något alternativ om jag skulle orka fortsätta amma. Den dag jag bestämde mig så hade hon ammat mer eller mindre oavbrutet från kl 8-15 och jag satt o grät.... Hon hade nog ingen bra teknik de första 5 månaderna, eller så är det jag som var ovanligt känslig. Jag hade iallafall ont i 5 månader. Efter det har det gått bra, nu är hon drygt 10 månader. Hon använder napp fortfarande men inte så jättemycket.

Från det ena till det andra så ramlade hon ner från vår säng imorse , fast jag stod alldeles brevid.... . Man känner sig inte som nån jättebra mamma då. Nåja, det gick bra. Det verkar inte som hon slog i huvudet, hon blev nog mest rädd och det blev jag med. Nu gäller det att inte titta bort en enda sekund när hon är på sängen.
  • Prodin

Grattis och grattis! =)

Odin har napp sen ca 2 veckors ålder. Han ville bara sova med nåt i munnen och tummen dög bara ibland. Jag hade inte så värst ont, men kunde (då) bara amma sittande, så jag fick ju stort sett ingen sömn. Höll på att bli galen, införde napp på vissa dagsovningar så att jag också fick sova och så har det varit sedan dess. Det blir ingen kris utan napp, tutten funkar såklart då. Jag hade nog lite samvetskval, men det har jag verkligen kommit över. Jag ser det inte ens som ett tuttesubstitut, för vår del hade det nog blivit ett slut på amningen utan nappen.

Det gick inte ut negativt över amningen för vår del, han hade tekniken inne tidigt och jag ammade ju fortfarande lika ofta, men när han somnat på tutten efter en måltid drog jag ut den och satte in nappen i stället. Så kunde vi sova tillsammans.

Men du, Madeleineh, kan du inte prova med en amningsnapp ibland? Då får ju dina nipples vila även när det snuttas?

• chokladkaffe

Läste igår om att de har nån tillväxtfas vid de här dagarna samt tänkte att det är fortfarande kort tid. Vi tar nappen ibland ändå eftersom tekniken sitter som en smäck och produktionen är det inget fel på. Har så stora bröst att jag tror de exploderar snart, fläckar som tyder på stockning. I natt var värst, fick amma läääänge i sträck och ofta men sen lugnade han sig två timmar och det har gått ner lite. Tog ipren också för inflammationens skull. Det är iaf bra att få lite påminnelsen om tidsperspektivet från andra när man är mitt i något. Det är ju som ni säger, han är fyra dygn liksom Men när man inte sovit merän en timme i sträck sen måndagsnatt och gått igenom en förlossning och allt därtill saknar man lite tidsperspektiv märker jag.

• Flickan och kråkan
    chokladkaffe skrev 2011-03-19 09:13:26 följande:

Läste igår om att de har nån tillväxtfas vid de här dagarna samt tänkte att det är fortfarande kort tid. Vi tar nappen ibland ändå eftersom tekniken sitter som en smäck och produktionen är det inget fel på. Har så stora bröst att jag tror de exploderar snart, fläckar som tyder på stockning. I natt var värst, fick amma läääänge i sträck och ofta men sen lugnade han sig två timmar och det har gått ner lite. Tog ipren också för inflammationens skull. Det är iaf bra att få lite påminnelsen om tidsperspektivet från andra när man är mitt i något. Det är ju som ni säger, han är fyra dygn liksom Men när man inte sovit merän en timme i sträck sen måndagsnatt och gått igenom en förlossning och allt därtill saknar man lite tidsperspektiv märker jag.

Med tanke på att han bara är fyra dygn så är det väl det han pysslat med.......ammat fram produktionen och du har fått de där skojiga hårda kanonkulorna man får av hormonpåslaget när mjölken rinner till. Kommer ihåg att jag bara stod och tittade på mig själv i spegeln när jag var uppe och bytte på yngsta när han var i den åldern och tänkte att jag borde ha tagit ett kort . Jag hade 2 dygn då jag inte ens fick in dem i min amnings-BH på 70G.....halva utanför.....helt absurt .
  • k girl

Grattis både madeleineh och skruttpåväg!

• k girl

Sonen vägrade ju förresten napp, blev bara arg om vi försökte, men någon gång i bilen kunde han ta den när han blev ledsen, så den följde med i bilen rätt länge... Jag minns en incident när han var några veckor gammal, då en person skulle "trösta honom" med nappen (trots att jag sagt att han ville amma, "men du måste ju få äta färdigt!") och trugade och trugade och trugade med nappen tills han somnade gråtandes. Jag kastade i mig maten, gick och tog honom och vi tog ALDRIG med oss nappen när vi åkte bort fortsättningsvis. Vi kände båda två att "sådär ska den inte användas".

• chokladkaffe

Napp är ju alltid nåt som engarerar. Nu har vi bojkottat den ett tag iaf, vill bara inte ha som princip att inte använda den. Som flera säger här, den kan vara till hjälp. Det innebär ju inte att man alltid trycker in den för att få tyst på barnet. Jag tog ner amningsnapp från vinden men vågar inte mig på den. Har fått mjölkstockning så nu blir det att amma länge vid varje tillfälle och få bukt med det först. Det är så märkligt, redan två så olika barn Annars är det underbart med två än så länge. Stora har funnit sin pappa som i ett trollslag och jag bara njuter av att ha en liten igen. Sov 2h och 3h i sträck i natt så jag känner mig som människa igen

• Yamma

Oj, vad det händer mycket just nu...jag hinner inte med!

Dottern blir snart 11 månader, ställer sig mot allt, klättrar i trappen (om hon får tillfälle), försöker ta sig upp i sofforna och på stolar, sover väldigt konstiga tider på dagen (ofta somnar hon mitt i maten fast jag precis försökt få henne att somna innan), blir vansinnigt arg och ledsen vid varje blöjbyte/på- och avklädning/pottsittning, blir jättearg om man tar av henne något som hon hittat och inte får ha (avleda fungerar väldigt dåligt nu). Var tog min lilla bebis vägen

Hon som varit jättemammig sen hon var 4-5 månader är helt plötsligt orädd för andra och de får gärna bära på henne eller hålla henne (inte om hon är trött). Vi var på dop i helgen i en ganska stor lokal och hon kröp glatt iväg för att försöka hinna med de större barnen utan att verka det minsta ängslig. Man blir ju förvånad över alla förändringar och det känns som att de kommit över en natt!

Är det någon som känner igen sig?

Svar på tråden AP-snack & babbeltråd