• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • k girl

Inget vårväder här, -15 i morse när vi klev upp...
    Min underbara unge har lärt sig att pussas och går omkring och pussas på oss och mjukdjuren och säger "abuö". Och kommenterar "abuö" när jag och pappa pussas. Han är en riktigt kramgo kille, men så mycket som han har velat och vill vara nära, så måste man väl säga att det nog hör till hans natur.

En snabb fråga: hur gamla har era barn varit när ni har börjat säga "nej, jag gör detta just nu, men om en stund"? Jag känner någonstans att det är dags för det -  han är 16 månader gammal - om jag exempelvis sitter och äter och han har ätit färdigt och går och hämtar en bok som han vill att jag ska läsa. Det beror lite på vad jag gör, och blir han ledsen får han givetvis komma till mig när som helst, men jag känner väl lite det här med att jag inte vill avbryta min måltid för att läsa en bok eller brumma med bilen.

• chokladkaffe

Okej mina amningsexperter, jag behöver hjälp. Lade en tråd under amning men det har inte kommit så många svar så jag lägger frågan här också. Lillebror ammade ju massor i början och drog igång produktionen med buller och bång. Resulterade i mjölkstockningar, läckande bröst, smärtor, ömhet och massa mjölk första veckan. Härdade ut och tänkte att det ger sig. Nu vecka två lugnade det sig lite, visst lite ömhet och läckage men ingen smärta. I natt var det dock tillbaka, febrig känsla, röda märken på brösten och smärta ut mot armhålorna. Jag har så mycket mjölk och det verkar inte vilja rätta till sig. Läste att man kan amma på ett bröst vilket jag provade, höll ut en halvtimme sen gjorde det andra så ont att jag var tvungen att lätta lite. Blir det inte stockning på det bröstet jag låter bli ett tag? Jag vet inte vad jag ska göra, jag måste få ner produktionen lite iaf. Någon som har något bra tips?

Konichiva, jag minns inte exakt när jag började låta honom få vänta. Men om det känns rätt för dig att låta honom vänta lite tänker jag att det går bra. Jag skiljer mellan att vilja läsa en bok just nu eller bli ledsen över något. Blir han ledsen för han slår sig eller nåt annat känslomässigt behov uttrycks är jag omedelbar i min uppmärksamhet. handlar det mer om att han vill nåt för han tycker det är roligt och jag gör ngt annat får han vänta. Nu är ju min stora lite äldre än din men att resonera lugnt om saker och varför man inte kan något nu eller alls funkar långt över förväntan och har gjort ett tag. Minns dock inte exakt när det började funka. Hehe...luddiga svar här men jag antar kontentan är att det beror på vad han ska vänta på och hur det känns inom dig.

• chokladkaffe

'Just det, amma i trikåsjal. Hur gör man? Hur lägger man barnet? Nån som har någon erfarnehet eller tips att komma med

• Miang

Madeleineh: jag såg i din andra tråd att du skrev att du inte ville köpa en pump... Varför inte? De är  jättepraktiska, både när man har mjölkstockning eller om man har lite för lite mjölk en period (vilket jag kämpat med sista tiden, det är inte heller kul - fast man slipper ju febern...).

Att du bara ska amma på ena sidan är för att inte trigga igång mjölkproduktionen mer än nödvändigt. Standardknepet vid lite mjölk är nämligen att alltid amma på båda sidor. Men du måste vara försiktig så att det inte hinner bli knölar. Funkar det att handpumpa?

Du kanske har koll på det men man ska låta barnet ligga med hakan åt det håll som man har stockningen. Det kan ge upphov till intressanta och för omgivningen komiska amningsställningar men de suget är bäst åt hållet som hakan ligger.

Oj nu vaknade lillen - lycka till!

• Prodin

Pumpa och donera/sälj till sjukhus?

Jag gjorde det, asbra! Gick sig till efter ett tag, men första 6 månaderna hade jag en väldig överproduktion.

• missmoneypenny
    chokladkaffe skrev 2011-03-28 15:41:46 följande:
    'Just det, amma i trikåsjal. Hur gör man? Hur lägger man barnet? Nån som har någon erfarnehet eller tips att komma med
    Jag brukar bara knyta sjalen lite lite lösare än vanigt, och så liksom drar jag lite i den och hoppar ner henne när det är dags att amma, så att hon fortsatt sitter upprätt men hamnar i tutt-nivå. Jag har ammat min lilla tös i alla möjliga sjalar, alltid upprätt, och nu är hon så van vi det att hon tom ammar i vävda sjalar utan att jag behöver knyta om. Hon bara vinklar ner huvudet lite.

Men generellt så tycker jag det är lättast att amma i mei tai eller manduca, om du har såna.
  • missmoneypenny

En liten fråga; ni som ammat länge, har det också tagit lång tid innan ni fick tillbaka mensen?

Jag har en liten tös på 6 månader som visserligen äter små matportionen 3 gånger om dagen men fortfarnade ammar ganska mycket på dagen och en himlas massa på natten. Vill gärna få syskon tätt, men har ingen lust att sluta amma henne för det. Hoppas att mensen kommer igång snart när smakisarna blir lite större.

• Flickan och kråkan
    missmoneypenny skrev 2011-03-29 05:08:25 följande:
    En liten fråga; ni som ammat länge, har det också tagit lång tid innan ni fick tillbaka mensen?

Jag har en liten tös på 6 månader som visserligen äter små matportionen 3 gånger om dagen men fortfarnade ammar ganska mycket på dagen och en himlas massa på natten. Vill gärna få syskon tätt, men har ingen lust att sluta amma henne för det. Hoppas att mensen kommer igång snart när smakisarna blir lite större.
    Jag helammade vår äldsta tills han var 5½ månad, första mensen kom efter ganska exakt 6 månader och gravid med lillebror när storebror var 8 månader. Delammade mycket då, men det är nog väldigt individuellt det där. Efter andra barnet kom mensen efter 9 månader. Min yngsta var inte alls intresserad av annan mat så ammade i praktiken enbart tills han var 8 månader.
  • Mina 78
    chokladkaffe skrev 2011-03-28 15:41:46 följande:
    Jag tycker det funkar bäst att amma i vagga. I alla fall när de är riktigt små. Men det är ju enkelt att lägga om från groda till vagga just när man ska amma. 
  • Me like coffee
    missmoneypenny skrev 2011-03-29 05:08:25 följande:

Jag helammade dottern tills hon var 6 månader men sen åt hon väääääligt lite så i princip helammade jag henne tills hon var 10 månader. Men jag fick min mens tillbaka då hon var drygt 18 mån.
Svar på tråden AP-snack & babbeltråd