• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • Miang
    missmoneypenny skrev 2011-03-29 05:08:25 följande:
    En liten fråga; ni som ammat länge, har det också tagit lång tid innan ni fick tillbaka mensen?

Jag har en liten tös på 6 månader som visserligen äter små matportionen 3 gånger om dagen men fortfarnade ammar ganska mycket på dagen och en himlas massa på natten. Vill gärna få syskon tätt, men har ingen lust att sluta amma henne för det. Hoppas att mensen kommer igång snart när smakisarna blir lite större.
    Det där är nog väldigt individuellt. Jag fick min första mens efter ett halvår men sen tog det dryga två månader tills den kom igen. Sen blev den hyfsat regelbunden. När jag började jobba då sonen var drygt nio månader ammade jag inte så mycket på nätterna, tror det var en gång vid 22-23 och sen en gång vid 5 på morgonen. Dessutom blev det ju rätt långa uppehåll på dagarna.
  • chokladkaffe

Tack för era tips. Jag ringde anenantal precis eftersom jag mår riktigt dåligt med feber och jätteonda bröst. De sa precis som Miang, det får bli tvillingamningsgrejen för mig. Bara det löser sig så jag får må bra igen. Fick en tid på amningsrådgivningen imorgon också för jag tror en del av problemet är dåligt grepp på det ena bröstet. Samt att sonen får ont i magen när han ligger och försöker svälja allt som kommer. Amma i sjal ska jag prova sen när det funkar. Bra tips med pump också, kanske ska tänka om. Jag har en handpump där jag fick ut ett kryddmått när jag använde den vid förra barnet, därför jag är skeptisk.

Min äldsta helammade till 5.5mån och sen delamning till 14mån. Mens efter 10mån.

• Mina 78

Madeleineh: hoppas det ordnar sig. Jag hade precis likadant i början, men som tur var så gick det över efter några veckor. Jag fick aldrig punp att fungera särskilt bra. Det enda som fungerade var att punpa samtidigt som jag ammade på andra bröstet. Att handpumpa i duschen fungerade däremot bra som lindring tyckte jag. Att amma i olika positioner är ju också bra, som du skriver att du fått råd om. Om inget annat hjälper kan man stå på alla fyra liksom över barnet, då frigörs de flesta mjölkgångar.

Apropå nåt helt annat så kan jag varmt rekommendera denna föreläsning av Lars H Gustafsson, om ni inte redan sett den urplay.se/163200 

• missmoneypenny

Tack för alla svar. Jag ställer in mig på att det kommer ta ett tag innan den kommer tillbaka. Fast hoppas att det går fort! Bor i Singapore tills årets slut åt minstone pga mannens jobb, och hade inte varit helt fel att slippa jobba och vara här i värmen under nästa graviditet.

chokladkaffe skrev 2011-03-29 12:14:40 följande:
    Tack för era tips. Jag ringde anenantal precis eftersom jag mår riktigt dåligt med feber och jätteonda bröst. De sa precis som Miang, det får bli tvillingamningsgrejen för mig. Bara det löser sig så jag får må bra igen. Fick en tid på amningsrådgivningen imorgon också för jag tror en del av problemet är dåligt grepp på det ena bröstet. Samt att sonen får ont i magen när han ligger och försöker svälja allt som kommer. Amma i sjal ska jag prova sen när det funkar. Bra tips med pump också, kanske ska tänka om. Jag har en handpump där jag fick ut ett kryddmått när jag använde den vid förra barnet, därför jag är skeptisk.

Min äldsta helammade till 5.5mån och sen delamning till 14mån. Mens efter 10mån.
    Jag hade billigaste elektriska från medela, och den funkade super och var inte så himla dyr heller. Pumpade massor eftersom jag mellan 2 och 4 månader hade en bebis som som 8 timmar i sträck och bara åt från ena sidan när hon vaknade, så den andra höll på att sprängas. Nu äter hon halva nättera så behöver aldrig pumpa längre. Lycka til!
  • Yamma
    En liten fråga; ni som ammat länge, har det också tagit lång tid innan ni fick tillbaka mensen?

Jag har en liten tös på 6 månader som visserligen äter små matportionen 3 gånger om dagen men fortfarnade ammar ganska mycket på dagen och en himlas massa på natten. Vill gärna få syskon tätt, men har ingen lust att sluta amma henne för det. Hoppas att mensen kommer igång snart när smakisarna blir lite större.
    min mens kom i februari, dottern är född i maj och jag ammar fortfarande rättså mycket.
  • Makadam

Helammade i 4 månader - sen introducerade vi lite smakportioner (någon tsk/dag).
    Delammar ännu - 16 månader - och min mens har ännu inte dykt upp.
  • Makadam
    chokladkaffe skrev 2011-03-29 12:14:40 följande:
    Hej på dig!

Hoppas att allt löser sig för allas bästa. Du har ju redan fått många råd.

Jag vill bara påminna om tidsperspektivet Självklart är det jobbigt och illa om du får sådana påtagliga stockningar med feber och allt.
    För mig tog det ca 3 veckor att stabilisera tillgång och efterfrågan. Dock hört och läst att det kan ta 2,3 månader innan man har en etablerad amning (vilket ju är en låååång tid när man sitter mitt i det och säkert därför många avbryter i "förtid" fastän de vill amma).

Jag vet inte vad tvillingamma innebär exakt....hmm? *får kolla bakåt i tråde* Inte lusläst allt, ville bara hoppa in och skriva till dig här nu.

Du skrev att han får ont i magen av attligga och amma, vilket jag kan förstå. Är han något "stabil" så att du kan ha honom lite halvt sittande, i alla fall något upprätt när du ammar? Det kan ju hjälpa lite.

Och som ågon skrev om roliga positioner - förutom att ha "hakan i" vid stockningen så ska det även hjälpa att låta bröstet vara helt fritt, inget tryck någonstans. När jag haft stockning har jag ibland stått på alla fyra i sängen, och hängt över dottern för att bröstet ska få vara fritt.

"Krya" på dig!
  • chokladkaffe

Ah jag menade alltid när han ammar, han typ sitter ju aldrig, utan ligger alltid. Om jag ligger eller inte spelar inte så stor roll förutom att han inte alltid hamnar vid stockningen. Usch såg imorse efter knappt ha kommit ur sängen att hela undersidan på högersida är illrött. Är väldigt glad jag ska få lite råd och hjälp idag, det där ser verkligen inget vidare ut.  Ska faktiskt prova det där med att ha honom lite sittande, det kan nog funka. Jag tänker också Peap att det är övergående. Det känns bara så oroligt när jag blir så dålig, får ont, feber och sånt strul att hela amningen ska skita sig. Det är liksom min mardröm att låta problemen fortgå för länge och sen tvingas jag ge upp eller orkar inte längre, jag vill ju så gärna amma. Men än är jag inte där att jag ger mig 

• Me like coffee
    chokladkaffe skrev 2011-03-30 10:19:48 följande:
    Ah jag menade alltid när han ammar, han typ sitter ju aldrig, utan ligger alltid. Om jag ligger eller inte spelar inte så stor roll förutom att han inte alltid hamnar vid stockningen. Usch såg imorse efter knappt ha kommit ur sängen att hela undersidan på högersida är illrött. Är väldigt glad jag ska få lite råd och hjälp idag, det där ser verkligen inget vidare ut.  Ska faktiskt prova det där med att ha honom lite sittande, det kan nog funka. Jag tänker också Peap att det är övergående. Det känns bara så oroligt när jag blir så dålig, får ont, feber och sånt strul att hela amningen ska skita sig. Det är liksom min mardröm att låta problemen fortgå för länge och sen tvingas jag ge upp eller orkar inte längre, jag vill ju så gärna amma. Men än är jag inte där att jag ger mig 
    Usch så jobbigt! Hoppas det blir bättre snart.

Är det bara jag som yrar nu eller finns det inte något man kan äta eller dricka som ska vara väldigt bra vid mjölkstockning. Typ nåt te eller några flingor eller nåt... Hmm... vet som sagt inte om jag yrar.

En bra ställning är ju den som Peap beskrev, typ att amma som en kossa. Du står på alla fyra med bebisen under dig. Kanske inte den första amningsställningen man tänker på men det kan ju vara värt att prova.

LYCKA TILL!!
  • k girl

Det finns specialbehandlade havreflingor, SPC flakes tror jag att det heter, som ska förebygga mjölkstockningar. Jag hade mycket problem med stockningar fram till för några månader sedan och fick utskrivet syntocinonsprej som jag tar så fort jag känner att det börjar stasa mjölk. Ipren som är antiinflammatoriskt kan vara bra att ta också.b                                          

Svar på tråden AP-snack & babbeltråd