Me like coffee skrev 2011-03-31 14:50:26 följande:
Jag köper absolut det du säger om att alltid vilja göra sitt barn nöjt. Även fast jag är väldigt medveten om att även känslor av frustration behöver få utlopp och att det i sig är något positivt så står jag ändå där och försöker få henne glad och nöjd igen

. Problemet där tycker jag är hur man ska agera istället med ett så pass litet barn... Jag kan visst bekräfta hennes känsla och finnas där (vilket jag alltid gör) men det känns så hemskt att sedan bara sitta vid sidan av och vänta ut, förstår du vad jag menar? Samtidigt kanske det är bättre än att försöka förändra den känsla hon faktiskt har. Själv skulle jag nog bli vansinnig om någon försökte göra mig glad när jag är frustrerad eller förbannad

.
Jag tror du är inne på något viktigt i sista meningen. Själv blir jag bara mer irriterad om min man försöker få mig på bra humör om jag är arg över något. Jag behöver få vara arg en stund, det sista jag vill är att någon "tramsar" med mig. Jag försöker ha det i åtanke när vår son har sina utbrott. Jag går inte på honom då utan låter honom hållas en stund men lämnar honom inte heller ensam. När han lugnat sig lite brukar jag sträcka ut armarna och fråga om han vill komma och oftast vill han det. Efter lite kramar kan vi prata om det som hänt.
Jag tillåter dock inte att han slänger saker omkring sig eller biter och slåss. Då är det "Nej!" som gäller, inget "Jag förstår att du är arg..." etc. Han är inte mottaglig för resonemang när han är arg. Det förlänger ofta utbrottet men det får bli så. Däremot pratar jag givetvis med honom om det när han lugnat sig.
När vår son blev drygt två började tempramentet komma fram och efter att lillebror föddes blev "trotset" (vet att det är ett dåligt ord men ni förstår vad jag menar) hundra gånger värre. Ena dagen arg över allt. Andra dagen känslig och ledsen. Man står verkligen handfallen i början. Vår glada, härliga pojke - vad har hänt med honom? Ska det vara så här? Och givetvis... Vad har
vi gjort fel!?!? Men det är ju naturligt. Om man tänker på hur barnet utvecklas och hela självständighetsprocessen, utvecklandet av egen vilja samtidigt som förmågorna fortfarande är lite begräsade så vore det ju jättekonstigt om barnet fortsatte att vara gladlynt och nöjd med allt. Minns hur det var i tonåren och stoppa de känslostormarna i en liten tvåårings kropp. Det är inte konstigt att det blir utbrott av olika slag.
Me like coffee skrev 2011-03-31 10:14:24 följande:
Så, hur lyder eran erfarenhet. Det mesta brukar ju vara normalt och övergående men jag känner mig lite rädd att jag missar något... Sedan känner jag att jag har lite svårt att bemöta henne när verkligen ingenting fungerar. Några tips? Börjar också oroa mig lite för hur i hela friden det ska gå när nästa barn kommer... Blir alldeles kallbsvettig när jag, i situationerna med hennes utbrott, börjar tänka att man sen också har ett spädbarn som behöver en just i den stunden också...
Att sedan få småsyskon mitt i allt gör det givetvis inte lättare. Jag har tänkt ibland att vi i ett kort perspektiv valde en olycklig tidpunkt att skaffa syskon. Jämför jag med vänner som har både kortare och längre mellan barnen än vi (2,5 år precis) så verkar de haft det lite lättare vad gäller konflikter. Men det är jobbigt att få syskon oavsett ålder och alla åldersskillnader har nog sina för- och nackdelar.
När vi har dubbelskrik här hemma ser jag ofta till att trösta bäbisen först eftersom det i de flesta fall är enklast och eftersom bäbisskrik är så stressande både för mig och för sonen. Jag kan inte prata med honom ordentligt om lillen skriker, det funkar inte. Jag har tyvärr inga tips för hur man kan hantera det på ett bra sätt för det är fruktansvärt jobbigt. Känslan båda barnen behöver mig akut och jag inte kan tillgodose bådas behov samtidigt är något av det värsta jag upplevt faktiskt. Det finns nog ingenting som är värt den stressen - annat än just barn. :) Men jag försöker ge stora sonen all tid han behöver och mer därtill när väl lillen slutat skrika och hoppas att han trots allt förstår.