• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • Makadam
    chokladkaffe skrev 2011-04-05 18:21:40 följande:
    Är det blandningen eller antalet anställda som du reagerar på?
    Det är nog både ock!
    Nu har vi juinte tänkt att dottern ska börja på dagis förrän hon fyllt 3 år,men det känns som att de ev små1-åringarna inte kommer få så mycket uppmärksamhet i en sådan stor och blandad grupp. Och även om jag vurmar för de minsta så vill jag ju att min dotter ska få tillgång till läraren.

Men, jag känner men ännu inte "inne" i förskolans värld så det kansk eär min okunskap om det som detta bottnar i.
    Är det vanligt med fördelningen 6 barn på en 1 lärarae?
  • Makadam
    Miang skrev 2011-04-05 18:55:33 följande:
    Jag tycker inte det låter heltokigt. Gruppen kanske är lite stor, man behöver nog dela upp blandavdelningarna en hel del och då måste ju personalen räcka till.

Vår son gick sin första förskoletermin i en liknande förskola. 17 barn (många 15-timmars), 4 anställda men alla var deltidare så det blev nog 3 fulltidstjänster, barn mellan 1 och 5 år. För honom var det enormt utvecklande och han trivdes jättebra. Personalen var 3 förskollärare och en grundskollärare, trevliga och engagerade tjejjer - precis sådana som man vill ha på sin förskola. Jag vet dock att föräldrarna till de ett av de äldre barnen hade lite synpunkter och tyckte att barnen inte fick tillräcklig stimulans. Det finns ju både för- och nackdelar med blandade grupper. Vi flyttade sen och nu går han på en åldershomogen förskola i en avdelning som är lite mindre men jag tycker nog att barnen där är lite stökigare faktiskt... Jag hade gärna tagit med mig förskolan när vi flyttade. ;)
    Ja, det är ju inte hugget i sten att ett visst antal anställda per automatik innebär en viss "standard" och som du skriver så är det ju trevliga och engagerade lärare man vill ha!

Var er son stor eller liten när han började i den förskolan?

Jag tror säkert att en blandad grupp mellan 1-5 år kan vara bra och, det här kanske är som att svära i kyrkan, så tänker jag att det även beror på vilka barn som ens eget barn hamnar i samma grupp som.
  • Makadam

...och så  prata av sig lite;
    har en bekant som har sin son på dagis sedan nu 3 månader tillbaka. Mamman har berättat för mig då vi träffats (första gången en månad in i dagisgången, och sedan ytterligare två månader in)  att det går bra och att han verkar trivas. "Puh, va skönt", tänker jag som tycker att han är för liten för att börja.
    Och sen tillägger mamman, som den mest naturliga sak i världen, att - ja, han gråter ju varje gång vi lämnar honom men det gör dom, säger dom. (Dvs personalen säger att det är helt "normalt") - och då hugger det till i mig. Likadant berättar hon att det är då när sonen gått tre månader - "ja, han gråter ju varje gång vi lämnar honom men det går ju över när han inte längre ser mig. Jag hör ju att han slutar direkt när jag gått därifrån."

Jag tycker det är sorgligt; dels för pojkens skull, såklart, och sedan att mamman inte känner i magen att "nej, det här kan väl inte vara rätt" och kanske testar en annan metod på lämningarna. Jag vet ju inet hur det går till - om hon följer med sonen in eller om personalen bär in sonen från entrén.

Ja... är det jag som är känslig?

Mamman menar att sonen blir ju ledsen även hemma (??) varpå jag sa att jag tycker det rä skillnad på att bli tröstad av mamma/pappa och personalen.
    Vid tillfället då vi pratade var vi "två mot en" så hon kände sig kanske lite trängd.

• Me like coffee

Vi var på utvecklingssamtal på dagis igår och vi känner oss såå glada! Förskoleläraren berättade om dotterns utveckling och hur hon är och agerar i olika situationer utifrån de olika utvecklingsområdena, dvs emotionell förmåga, social förmåga, språklig förmåga, rörelsemotorisk förmåga samt logisk/matematisk förmåga. Tydligen är det den emotionella förmågan som personalen i princip inte kan påverka alls utan där har man som förälder väldigt stor påverkan.

Hon beskrev i alla fall dottern som oerhört trygg i sig själv, i sina känslor och i sin relation till andra, så väl barn som vuxna. Hon sa att hon upplevde dottern som mycket vältankad rent känslomässigt hemifrån och det värmde oerhört i mitt hjärta! Hon trodde utöver att vi verkade ge henne mycket bekräftelse i känslor och hennes sätt att vara, att även dotterns ganska korta dagar och vecka spelade mycket stor roll i detta då dottern aldrig behöver vara där "på övertid" eller vad man ska säga. Att hon liksom kunde gå dit och ha roligt utan att det någonsin blev för mycket. Hon upplevde också att dottern verkligen gick dit för att leka och ha roligt tillsammans med personal och kompisar (även om de fortfarande bara leker vid sidan om varandra) och inte att hon sökte någon i personalen för att tanka trygghet och känslor. Däremot var hon snabb på att söka upp personal om hon blev ledsen för något (vilket tydligen hände väldigt sällan) eller ifall hon behövde hjälp. Mitt lilla hjärta

Känner mig så glag att det så tydligt framgår att hon är trygg i sig själv och att personalen redan nu kan se att hon har stor självkänsla. Även om jag också har tolkat henne så så blir det liksom ytterligare en bekräftelse på att vi faktiskt gör något rätt även om vi bara är glada amatörer

Ville bara dela med mig av min glädje!

• chokladkaffe

Jag tänker att åldersintegrerade grupper har sina fördelar och jag tänker precis tvärtom, de minsta får vad de behöver. På vår är de nu 3st 2-åringar av 17 barn. 5 slutar i vår för att börja skolan. Tänker att de vuxna har tid att ta upp och uppmärksamma de små mer när de samtidigt kan prata med en större snarare än om det är 17 i samma ålder. Vi har samma som Miang i personalttäthet. Problemet med personalen är snarare att de också vabbar och är sjuka snarare än att de är för få. Vikarier gillar jag inte alls. Har faktiskt vänt en gång när det bara var vikarier, då sa mitt hjärta nej detta är inte rätt. Sonen hade då varit lite känslig vid lämningarna.

Peap, det är klart det inte är bra om ett barn alltid är ledset när han lämnas och att man ska fundera över om man kan göra något annorlunda. Däremot är jag väldigt trygg med att personalen fungerar som trygga personer för barnet. Min stora har två favoriter som han är trygg med vad jag tolkar det. Barn har hierarkier bland sina ankntyningsrelationer. Klart jag och pappa kommer före favoritfröken men om vi inte är där går det bra ändå. Barn har ganska stora möjligheter att knyta an till flera personer, särskilt såna de träffar varje dag vilket ändå dagis för anses innebära. Sen väljer de naturligtvis den högsta i rangordningen om den är tillgänglig men det innnebär inte att jag som etta på hans lista alltid måste vara där för han ska uppleva trygghet och känna tillit.

Skrutt:

• Miang
    Makadam skrev 2011-04-06 07:15:52 följande:
    Ja, det är ju inte hugget i sten att ett visst antal anställda per automatik innebär en viss "standard" och som du skriver så är det ju trevliga och engagerade lärare man vill ha!

Var er son stor eller liten när han började i den förskolan?

Jag tror säkert att en blandad grupp mellan 1-5 år kan vara bra och, det här kanske är som att svära i kyrkan, så tänker jag att det även beror på vilka barn som ens eget barn hamnar i samma grupp som.
    Han var liten, knappt 1,5 år. Han var trygg, intresserad av andra barn och inte så lätt störd av stök och stoj så även om han var ovan vid förskolemiljön funkade det jättebra. För större barn innebär ofta en blandad grupp att det är lite lugnare och att de får träna i att visa hänsyn till de små. Vissa gillar det nog bättre än andra.
  • Me like coffee
    Makadam skrev 2011-04-06 07:24:13 följande:
    har en bekant som har sin son på dagis sedan nu 3 månader tillbaka. Mamman har berättat för mig då vi träffats (första gången en månad in i dagisgången, och sedan ytterligare två månader in)  att det går bra och att han verkar trivas. "Puh, va skönt", tänker jag som tycker att han är för liten för att börja.
    Och sen tillägger mamman, som den mest naturliga sak i världen, att - ja, han gråter ju varje gång vi lämnar honom men det gör dom, säger dom. (Dvs personalen säger att det är helt "normalt") - och då hugger det till i mig. Likadant berättar hon att det är då när sonen gått tre månader - "ja, han gråter ju varje gång vi lämnar honom men det går ju över när han inte längre ser mig. Jag hör ju att han slutar direkt när jag gått därifrån."

Jag tycker det är sorgligt; dels för pojkens skull, såklart, och sedan att mamman inte känner i magen att "nej, det här kan väl inte vara rätt" och kanske testar en annan metod på lämningarna. Jag vet ju inet hur det går till - om hon följer med sonen in eller om personalen bär in sonen från entrén.

Ja... är det jag som är känslig?

Mamman menar att sonen blir ju ledsen även hemma (??) varpå jag sa att jag tycker det rä skillnad på att bli tröstad av mamma/pappa och personalen.
    Vid tillfället då vi pratade var vi "två mot en" så hon kände sig kanske lite trängd.
    Jag gillar inte alls inställningen "att det är helt normal". Visst kan det hända att barn gråter vid lämning ibland med om det är mer regel än undantag tycker jag att man som förälder är väldigt nochalant och inte alls speciellt lyhörd inför sitt barn. Jag har ganska bestämda åsikter där. Sedan kan det ju vara så att man trots allt måste lämna barnet ändå men att göra det dag efter dag med förklaringen att det är "normalt", nä, det ger jag inte mycket för.
  • Me like coffee
    Me like coffee skrev 2011-04-06 13:35:08 följande:
    Visst kan det hända att barn gråter vid lämning ibland med om det är mer regel än undantag tycker jag att man som förälder är väldigt nochalant och inte alls speciellt lyhörd inför sitt barn.
    Ett förtydligande:

Jag tycker att man är nochalant och inte så lyhörd ifall man bara kör på med samma förklaring (att det är normalt) utan att fundera kring varför det kan vara så och försöka hitta en alternativ lösning vid lämningarna. Alltså inte att man är nochalant för att man har ett barn som gråter. Kanske behövdes ett förtydligande
  • Miang
    Makadam skrev 2011-04-06 07:24:13 följande:
    Och sen tillägger mamman, som den mest naturliga sak i världen, att - ja, han gråter ju varje gång vi lämnar honom men det gör dom, säger dom. (Dvs personalen säger att det är helt "normalt") - och då hugger det till i mig. Likadant berättar hon att det är då när sonen gått tre månader - "ja, han gråter ju varje gång vi lämnar honom men det går ju över när han inte längre ser mig. Jag hör ju att han slutar direkt när jag gått därifrån."...
    Hmm... 3 månader med ledsna lämningar skulle inte jag klara av. De flesta barn har säkert korta perioder då de är ledsna vid dagislämning men det ska ju gå över, annars måste man ju göra något åt det. Se över rutinen vid lämning, göra en till inskolning, tja... någonting.

Jag skulle känna mig väldigt osäker på att barnet verkligen trivdes på förskolan om det grät varje morgon vecka ut och vecka in.
  • Makadam
    Me like coffee skrev 2011-04-06 13:37:41 följande:
    Ett förtydligande:

Jag tycker att man är nochalant och inte så lyhörd ifall man bara kör på med samma förklaring (att det är normalt) utan att fundera kring varför det kan vara så och försöka hitta en alternativ lösning vid lämningarna. Alltså inte att man är nochalant för att man har ett barn som gråter. Kanske behövdes ett förtydligande
    Jag förstår och håller med dig!

Kanske har hon funderat över det, men hon sa ingenting till oss två som satt där och var enstämmiga i att vi skulle ha svårt att göra så.
Svar på tråden AP-snack & babbeltråd