Makadam skrev 2011-04-06 07:24:13 följande:
...och så prata av sig lite;
har en bekant som har sin son på dagis sedan nu 3 månader tillbaka. Mamman har berättat för mig då vi träffats (första gången en månad in i dagisgången, och sedan ytterligare två månader in) att det går bra och att han verkar trivas. "Puh, va skönt", tänker jag som tycker att han är för liten för att börja.
Och sen tillägger mamman, som den mest naturliga sak i världen, att - ja, han gråter ju varje gång vi lämnar honom men det gör dom, säger dom. (Dvs personalen säger att det är helt "normalt") - och då hugger det till i mig. Likadant berättar hon att det är då när sonen gått tre månader - "ja, han gråter ju varje gång vi lämnar honom men det går ju över när han inte längre ser mig. Jag hör ju att han slutar direkt när jag gått därifrån."
Jag tycker det är sorgligt; dels för pojkens skull, såklart, och sedan att mamman inte känner i magen att "nej, det här kan väl inte vara rätt" och kanske testar en annan metod på lämningarna. Jag vet ju inet hur det går till - om hon följer med sonen in eller om personalen bär in sonen från entrén.
Ja... är det jag som är känslig?
Mamman menar att sonen blir ju ledsen även hemma (??) varpå jag sa att jag tycker det rä skillnad på att bli tröstad av mamma/pappa och personalen.
Vid tillfället då vi pratade var vi "två mot en" så hon kände sig kanske lite trängd.
Jag gillar inte alls inställningen "att det är helt normal". Visst kan det hända att barn gråter vid lämning ibland med om det är mer regel än undantag tycker jag att man som förälder är väldigt nochalant och inte alls speciellt lyhörd inför sitt barn. Jag har ganska bestämda åsikter där. Sedan kan det ju vara så att man trots allt måste lämna barnet ändå men att göra det dag efter dag med förklaringen att det är "normalt", nä, det ger jag inte mycket för.