• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • Flickan och kråkan
    chokladkaffe skrev 2011-04-08 10:18:34 följande:
    När jag läser om allas erfarenheter här gälllande förskola känns det som att vi har väldigt trygga barn oavsett vilken ålder de skolas in. Jag har bra erfarenhet av att min 1.5-åring gick på dagis vilket andra också verkar ha. Inga bekymmer heller för de som väljer vara hemma längre med barnen. Det märks ju att det lönar sig att vara lyhörd för barnen och hur de uttrycker sig, det är väl det som egentligen är den gemensamma nämnaren här?

Lillebror här har väldiga problem med gaser i  magen. Jag vet inte om det är kolik men det är timmars skrik om kvällarna eller i värsta fall nätterna (några gånger). Vi har testat droppar och massage vilket inte hjälper nämnvärt. Nu funderar jag på att testa mjölkfri diet för mig, är det någon som har erfarenhet av det? Har det hjälp? Stora killen var också magbarn, där hjälpte inget utan det bara blev bra vid 2 mån. Det skär så i hjärtat bara att han har så ont och är så otröstlig samtidigt som jag ju vet att det bara är att vara nära och finnas där för honom som jag kan göra.

I förrgår skulle vi testa att sova hela familjen ihop. Storebror var väldigt exalterad över att mamma och bror var med vilket var väntat. Han somnade inte förrän 21.30, en halvtimme senare än vanligt. Det slutade med att jag kom i säng vid midnatt och vid 3 vaknade lillebror med ont i magen som höll i sig till morgon. Vi får helt enkelt vänta lite med sova alla ihop, jag får gå och lägga mig vid 21 jag också om jag ska orka sömnlösa nätter. Känns lite trist men det kommer nog en dag då vi alla kan sova ihop
    Hade inte du rejält med mjölk? Han sväljer inte mycket luft vid amning?
  • Makadam
    Lillebror här har väldiga problem med gaser i  magen. Jag vet inte om det är kolik men det är timmars skrik om kvällarna eller i värsta fall nätterna (några gånger). Vi har testat droppar och massage vilket inte hjälper nämnvärt. Nu funderar jag på att testa mjölkfri diet för mig, är det någon som har erfarenhet av det? Har det hjälp? Stora killen var också magbarn, där hjälpte inget utan det bara blev bra vid 2 mån. Det skär så i hjärtat bara att han har så ont och är så otröstlig samtidigt som jag ju vet att det bara är att vara nära och finnas där för honom som jag kan göra.
    Jobbigt för lille killen :-/ ...och för dig, det är ju jobbigt när ens små lider!

Jag börjar med att fråga; är du säker på att han har ont i magen?
    Ont borde han väl ha dygnet runt annars, eller?

Kan det vara utveklingssprång?

När dottern var 3 veckor hade vi tre kvällar/nätter i rad som det var skrik och oroligt och mycket vaggande. Första kvällen tänkte vi: KOLIK! (Nyblivna föräldrar som vi var - för det var det enda svaret maken fick fram när han googlade på nätet.

Jag skippade mjölk (inte till 100%) men framförallt drack jag inget kaffe, te eller choklad!
    Höll det även måttligt med starka kryddor.

Allt är ju nytt och så kanske det är många intryck som ska smältas på kvällen? Hmm *kliar mig i huvudet*

Jag tycker ni ska ta det lugnt med droppar och sådant "främmande".
  • Yamma
    När jag läser om allas erfarenheter här gälllande förskola känns det som att vi har väldigt trygga barn oavsett vilken ålder de skolas in. Jag har bra erfarenhet av att min 1.5-åring gick på dagis vilket andra också verkar ha. Inga bekymmer heller för de som väljer vara hemma längre med barnen. Det märks ju att det lönar sig att vara lyhörd för barnen och hur de uttrycker sig, det är väl det som egentligen är den gemensamma nämnaren här?

I förrgår skulle vi testa att sova hela familjen ihop. Storebror var väldigt exalterad över att mamma och bror var med vilket var väntat. Han somnade inte förrän 21.30, en halvtimme senare än vanligt. Det slutade med att jag kom i säng vid midnatt och vid 3 vaknade lillebror med ont i magen som höll i sig till morgon. Vi får helt enkelt vänta lite med sova alla ihop, jag får gå och lägga mig vid 21 jag också om jag ska orka sömnlösa nätter. Känns lite trist men det kommer nog en dag då vi alla kan sova ihop
    Jag åt mjölkfri diet under en period, de första 4-5 månaderna tror jag att det var. Jag är känslig för mjölkprodukter så det var det första jag tog bort när lillan hade ont i magen. Nu hade inte hon kolik men några gånger hade hon magont. Jag tyckte att det hjälpte men jag tog även bort andra saker som tex äpplen, musli, bönor, torkad frukt.
    Efter ett tag började jag äa mjölkprodukter igen och då gick det bra.

För mig var det inga problem att äta mjölkfritt för det har jag gjort tidigare men jag vet att många tycker att det är jobbigt för att det är stor omställning och det är väldigt mycket som innehåller mjölk som man kanske inte tror gör det.

Lycka till och hoppas att magvärken går över!
  • Yamma

På måndag har jag tänkt delta i en jobbkonferens på kvällen och pluttan får då vara med sin pappa. Oroar mig lite för det, hon brukar oftast amma sig till sömns så det blir lite ovant för henne. Det har hänt att hon somnat i pappas knä någon gång tidigare men det är inte vanligt. Jag åker vid 17-tiden och kommer hem vid kl 23. Sen ska jag delta i konferensen på fm efter också, men det tror jag inte blir några problem för det är ju en tid när hon är pigg. Då brukar det alltid gå bra med pappa.

Jag hade inte tänkt pumpa ur innan, jag har aldrig gjort det tidigare + att det är egentligen inte mat hon behöver utan närhet.

Hon är 11 månader nu och jag har bara varit iväg en gång tidigare men då kom jag hem innan hennes sovtid. Då hade det gått bra. Känner mig lite fånig som oroar mig för att lämna henne när hon ändå är med sin pappa....

• Makadam

Ang mjölk så kan jag bara hålla med Yamma om att det är en stor omställning om man ska gå över till helt mjölkfritt (vilket vi gjort här för makens skull) då mjölk är en beståndsdel i mycket.
    Vi mås mycket bättre av havredryck än mjölk t ex ,men nu var det ju inte det det handlade om

Hoppas ni får harmoni hemma hos er Madeleinh
    Det är ju jobbigt när liten är ledsen.

• Makadam
    Yamma: tycker inte du ska känna dig fånig över att lämna henne Det betyder ju inte att du tror att hon kommer ha det sämre hos pappa den kvällen, det är ju att ni båda (alla tre) är vana vid att hon amma på kvällen.
    Jag är likadan! - och hade så sent som förra veckan lite oro över att vara borta två, tre timmar på kvällen från min stumpa på 16 månader.
  • chokladkaffe
    Flickan och kråkan skrev 2011-04-08 10:32:17 följande:
    Hade inte du rejält med mjölk? Han sväljer inte mycket luft vid amning?
    Det är nog det troligaste. Det rapas flitigt men antagligen kommer inte allt upp.

Yamma och Peap: för mig är det ingen jätteomställning med maten. Jag körde samma diet en månad med storebror men det hjälpte inte. Fast det är så sant, mjölk finns gömt i allt. Äta hos andra går ju bort, "det är stekt i smör men annars är det ingen mjölk" HÄr är det inga kryddor, ingen lök, inga bönor eller nåt sånt. En kopp kaffe och dagen och en kopp te men annars inget. Om inte mjölkgrejen hjälper ger jag mig på kaffet men det är ju dumt att ta allt på en gång för då vet man inte vad som funkar. Men vad ledsen jag blir av skrikandet, och att alla säger att det är normalt att spädbarn skriker. För mig är det inte alls normalt eller naturligt. Och de välmenande råden att ta hjälp men vem hjällper mig att amma. Vill ju inte heller att nån annan än jag eller pappa ska trösta honom, men visst, då blir det ju tuffare ocskå.

Yamma: Klart du oroar dig, det är ju en ny situation.
  • Flickan och kråkan
    chokladkaffe skrev 2011-04-08 19:20:11 följande:
    Det är nog det troligaste. Det rapas flitigt men antagligen kommer inte allt upp.
    Då är det väl där du får starta . Med första så var det enda som hjälpte att helt enkelt minska produktionen. Yngsta fick jag även minska produktionen med men inte lika drastiskt eller vad man ska säga. Sedan se till att undvika madonnapositionen vid amning. Amma liggandes eller ha barnet upprätt. Handpupa ur första stormfloden. Amma från samma bröst två gånger på raken m.m. Finns säkert fler som har mer tips. Har haft överproduktion med båda och det har både sina fördelar och nackdelar .
  • chokladkaffe
    Flickan och kråkan skrev 2011-04-08 19:45:30 följande:
    Då är det väl där du får starta . Med första så var det enda som hjälpte att helt enkelt minska produktionen. Yngsta fick jag även minska produktionen med men inte lika drastiskt eller vad man ska säga. Sedan se till att undvika madonnapositionen vid amning. Amma liggandes eller ha barnet upprätt. Handpupa ur första stormfloden. Amma från samma bröst två gånger på raken m.m. Finns säkert fler som har mer tips. Har haft överproduktion med båda och det har både sina fördelar och nackdelar .
    Min produktion har anpassat sig nu, iaf till den grad att det inte tokläcker och jag får mjölkstockning Liggammar mest nuförtiden eftersom det är välbehövlig vila Så det rapas och luftas så gott det går men jag tror som sagt ändå problemet är där. Blir som en ond cirkel, han får ont i magen, vill äta, hetsäter så jag får stoppa, en stund senare kanske han är hungrig tänker jag och så börjar det om.
  • Flickan och kråkan
    chokladkaffe skrev 2011-04-08 21:05:49 följande:
    Min produktion har anpassat sig nu, iaf till den grad att det inte tokläcker och jag får mjölkstockning Liggammar mest nuförtiden eftersom det är välbehövlig vila Så det rapas och luftas så gott det går men jag tror som sagt ändå problemet är där. Blir som en ond cirkel, han får ont i magen, vill äta, hetsäter så jag får stoppa, en stund senare kanske han är hungrig tänker jag och så börjar det om.
    Fast att man inte läcker och inte får mjölkstockning är ju inget bevis på att man har "lagom" med mjölk. Jag har aldrig läckt, aldrig haft mjölkstockning (en liten lögn, har haft det en gång när yngsta var 10 månader då jag ammade väldigt lite så jag räknar inte det riktigt i det här sammanhanget) och haft rejäl överproduktion båda gångerna.

Mitt hetaste tips är att amma från samma bröst flera tillfällen på raken.
Svar på tråden AP-snack & babbeltråd