• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • Yamma
    chokladkaffe skrev 2011-04-13 09:32:07 följande:

Yamma: När jag tänker tillbaka på hur det var kring ett års ålder var det likadant här. Sambon hade då varit föräldraledig i två månader. Minns när jag kom hem från träning vid 22-tiden och bara ville sova för att orka till jobbet dagen efter så stod sambon i hallen med en gråtande liten. Jag tog honom, gick in och ammade och han somnade på ingenting. Tyvärr minns jag inte riktigt när det blev bättre men det var rätt snabbt med tanke på hur mycket jag tränade förra våren. När han var precis ett år var jag borta en dag, natt och sen hem på morgonen därpå. Då hade det gått bra. Jag tror man får känna själv hur man vill ha det. Jag kände det var ohållbart att vara hemma längre varenda kväll så jag sa till mig själv att det här ivll jag göra och de får lösa det. Ibland var han ledsen, ibland gick det bättre. Förstår dock om man inte känner sig bekväm med det och då kanske det är bättre att vänta lite? Ska pappa vara föräldraledig snart? Jag upplevde väldigt stor skillnad när det kom igång, om än inte så stor som jag förväntade mig, han var alltid mammig men pappa dög betydligt bättre.

Sambon ska vara föräldraledig from augusti och ett halvår framåt. Han har semester i juli också så att snart får de till bringa mer tid ihop. Vi tänkte att vi ska börja träna på att de är ensamma på dagtid så kanske det går bättre på kvällstid så småning om.
  • chokladkaffe
    Yamma skrev 2011-04-13 16:59:26 följande:
    Sambon ska vara föräldraledig from augusti och ett halvår framåt. Han har semester i juli också så att snart får de till bringa mer tid ihop. Vi tänkte att vi ska börja träna på att de är ensamma på dagtid så kanske det går bättre på kvällstid så småning om.
    Det låter som du/ni själva hittat en bra plan
    Me like coffee skrev 2011-04-13 09:31:41 följande:
    Här hemma är det lite halvtungt just nu... Jag har varit borta mer än vanligt och dottern är som ett plåster på mig när jag är hemma. Inte helt nöjd större delen av tiden men när hon väl är nöjd är hon sprudlande glad. Kanske lite mammasjuk

Dessutom fick jag en blödning härom dagen och det vill inte riktigt ge med sig... Ska in på gynakuten idag för att kolla hur det står till. Känner mig rätt nere... Hade i och för sig en blödning under första grav men den var inte lika mycket. Vet ju att det är normalt och jag har ju tack och lov inte haft ont så det är ju iaf positivt. Men nu vill jag bara veta att allt är som det ska!
    Hur har det gått? Hoppas hoppas det inte är något med bebisen
  • Miang
    Yamma skrev 2011-04-12 22:21:56 följande:
    Jag var lite otydlig...hon äter vanlig mat men brukar "slurka" lite på kvällen inte så mycket för att bli mätt utan för att det är mysigt. Så han hade gett henne både middag och lite yogurt på kvällen.
    Ok. Hehe, jag tyckte det lät lite väl konstigt. :)
  • Miang
    chokladkaffe skrev 2011-04-13 09:32:07 följande:

Miang: Ja han får vara med vid amningar. Det är mer att han vill ha mig själv vissa stunder. Han säger "pappa och bror bort" , " a och mamma". Fast igår när jag skulle natta honom sa han "pappa och pingu" när vi lade oss eftersom pappa brukar natta och de kollar på pingu i telefonen. Han verkar ju trivas med deras vana så att säga. Jag ska nog helt enkelt bara ge lillebror till pappa när han inte äter och då vara med stora sonen så han får sitt. Sovandet och nattandet hoppas jag reder upp sig lite när vi flyttar in i sovrummet igen. Lillens sömn har stabiliserat sig väsentligt, är inte uppe längre sen ett par nätter tillbaka. Har du nåt tips på hur man nattar båda samtidigt? Det kanske är rätt bra om stora kan vara med vid amningar så man kan amma samtidigt som man läser saga eller annat.

Nej, några bra nattningsknep har jag tyvärr inte. Vi brukar dela upp barnen vid nattningen så det är bara enstaka tillfällen jag fått ta hand om båda och då har det blivit lite hipp som happ. Nu går det bättre när lillen sover på kvällarna, då kan jag natta honom först och storebror sen, men när han var mindre satt jag någon gång och ammade vid storebrors säng, nån gång somnade lillen i babysittern medan jag läste saga och en gång fick storebor titta på tv fram till efter nio medan jag vankade med en gråtande bäbis.

Men jag tror det är bra det du är inne på, att ge stora pojken lite egentid med mamma. Det kan ju vara småstunder hemma eller att ni hittar på saker ihop. Jag har börjat gå på familjegympa med sonen på lördagarna. Det är jättekul och en bra rolig sak som vi har ihop.

Vi har fått erbjudande om annan förskola till stora pojken efter sommaren. Det ligger närmre, har en superfin gård och har bra rykte. Tyvärr kommer jag inte hinna göra ett besök, vi har bara fått två dagar på oss att svara och jag har annat att göra i morgon och på fredag. Vi kommer nog att tacka ja, men jag blir lite irriterad på att man har så kort svarstid. Det är trots allt ett ganska stort beslut att byta förskola.
  • Yamma
    Miang skrev 2011-04-13 21:09:26 följande:
    Ok. Hehe, jag tyckte det lät lite väl konstigt. :)
  • Me like coffee
    chokladkaffe skrev 2011-04-13 21:06:25 följande:
    Me like coffee skrev 2011-04-13 09:31:41 följande:
    Här hemma är det lite halvtungt just nu... Jag har varit borta mer än vanligt och dottern är som ett plåster på mig när jag är hemma. Inte helt nöjd större delen av tiden men när hon väl är nöjd är hon sprudlande glad. Kanske lite mammasjuk

Dessutom fick jag en blödning härom dagen och det vill inte riktigt ge med sig... Ska in på gynakuten idag för att kolla hur det står till. Känner mig rätt nere... Hade i och för sig en blödning under första grav men den var inte lika mycket. Vet ju att det är normalt och jag har ju tack och lov inte haft ont så det är ju iaf positivt. Men nu vill jag bara veta att allt är som det ska!
    Hur har det gått? Hoppas hoppas det inte är något med bebisen
    Jo tack, det gick bra! Vi fick se ett levande foster som sprattlade med både armar och ben <3 Sååå underbart! Förmodligen var det att moderkakan "grep tag" i muskelvävnad som ledde till blödningen, så det var helt ofarligt. Men han som gjorde ultraljudet tyckte att fostret såg stor ut för att vara i vecka 11 och när han mätte fick han det till att jag ska vara i vecka 14... Inte mig emot Får väl se på nästa ultraljud vad de säger. Men det känns såååå skönt nu!!!
  • Me like coffee
    Yamma skrev 2011-04-13 16:59:26 följande:
    Hemma hos oss blev det stor förändring när min man började vara föräldraledig. De hittade sina rutiner, de hittade varandra och fick en kontinuitet tillsammans som de inte kunde få på samma sätt när jag var hemma och han jobbade. Så hos oss blev det lättare att börja att de var hemma själva på dagarna (första dagarna var det ganska jobbigt på morgonen när jag gick men det la sig ganska omgående) för att sedan kunna vara ensamma på kvällarna. De behövde helt enkelt en liten invänjningstid
  • chokladkaffe
    Miang skrev 2011-04-13 21:19:23 följande:
    Nej, några bra nattningsknep har jag tyvärr inte. Vi brukar dela upp barnen vid nattningen så det är bara enstaka tillfällen jag fått ta hand om båda och då har det blivit lite hipp som happ. Nu går det bättre när lillen sover på kvällarna, då kan jag natta honom först och storebror sen, men när han var mindre satt jag någon gång och ammade vid storebrors säng, nån gång somnade lillen i babysittern medan jag läste saga och en gång fick storebor titta på tv fram till efter nio medan jag vankade med en gråtande bäbis.

Men jag tror det är bra det du är inne på, att ge stora pojken lite egentid med mamma. Det kan ju vara småstunder hemma eller att ni hittar på saker ihop. Jag har börjat gå på familjegympa med sonen på lördagarna. Det är jättekul och en bra rolig sak som vi har ihop.

Vi har fått erbjudande om annan förskola till stora pojken efter sommaren. Det ligger närmre, har en superfin gård och har bra rykte. Tyvärr kommer jag inte hinna göra ett besök, vi har bara fått två dagar på oss att svara och jag har annat att göra i morgon och på fredag. Vi kommer nog att tacka ja, men jag blir lite irriterad på att man har så kort svarstid. Det är trots allt ett ganska stort beslut att byta förskola.
    I påsk ska jag vara ensam med båda barnen då sambon behöver jobba två dagar. Första gången och jag tänker nog som du, det får bli lite hipp happ. Jag tänkte ta det som det kommer, blir kanske lite gråt här och var men det får vara. Samma med nattningar när de kommer, det får bli som det blir.

Det där med tid för stora barnet är ju egentligen inte supersvårt om man bara tänker lite. Igår bar sambon lillebror när vi var ute och helt plötsligt hade jag en helt annan kontakt med storebror. Vi lekte på lekplatsen,plockade kottar, tittade på löv på marken och annat som kräver mer rörlighet. Jag blir lite lat när jag bär i sjalen. Dessutom är det ju bra att sambon och bebisen också får lite mer kontakt. Så nu har jag stora så mycket som möjligt när han är hemma, då behöver man inte göra särskilda saker även om det kanske blir roligt framöver sen.

När jag läste att ni har stora i egen säng blev jag lite nyfiken. Funderar på att dela storsängen här hemma och låta stora ha egen säng fast i vårt rum. Han sover väldigt bra själv men ibland vaknar han och vill vara nära, då är det ju bara att hoppa över till oss.
  • mullemeck

Jag är ju lite ny här på forumet och hoppas att jag kan slinka in i den här tråden?!

Jag ville mest säga grattis till de som väntar smått och säga att jag läste "växa-inte lyda" härom vecka. Jag tyckte om den jättemycket! Den borde alla läsa!

Sen ville jag också berätta att jag nu är stolt medlem i amningshjälpen och ammar min snart 10månaders son. En sak till jag är stolt över är att jag ÄNTLIGEN sa till min mamma och svärmor om amningen. Speciellt min mamma tjatar och tjatar att jag skall ge mer "riktig" mat, fasar över att han fortfarande ammar 1-2 ggr/natt, att han börjar bli stor, skall få välling etc. (Hon ammade mig tills jag var 5 månader och min storebror lika lång/kort tid).
    Svärmor antyder också att jag ammar lite länge och ger mig tips på hur jag skall sluta...Men jag vill ju inte det ännu...suck! Hon menar också att hennes yngste son var SÅ mammig för att hon ammade så länge som hela 9 månader. Det var amningens felt att han var mammig. Skönt då att min son är pappig :)
    Hur som helst så sa jag förra veckan när vi alla var samlade och de började prata om amningen att "ja, nuförtiden så rekommenderar de ju HELamning i 6 månader och delamning 1 år (socialstyrelsen). Då blev de äntligen tysta båda två!!

Nu blev det lite skryt här men jag ville mest gå in och säga hej...

Svar på tråden AP-snack & babbeltråd