Miang skrev 2011-04-13 21:19:23 följande:
Nej, några bra nattningsknep har jag tyvärr inte. Vi brukar dela upp barnen vid nattningen så det är bara enstaka tillfällen jag fått ta hand om båda och då har det blivit lite hipp som happ. Nu går det bättre när lillen sover på kvällarna, då kan jag natta honom först och storebror sen, men när han var mindre satt jag någon gång och ammade vid storebrors säng, nån gång somnade lillen i babysittern medan jag läste saga och en gång fick storebor titta på tv fram till efter nio medan jag vankade med en gråtande bäbis.
Men jag tror det är bra det du är inne på, att ge stora pojken lite egentid med mamma. Det kan ju vara småstunder hemma eller att ni hittar på saker ihop. Jag har börjat gå på familjegympa med sonen på lördagarna. Det är jättekul och en bra rolig sak som vi har ihop.
Vi har fått erbjudande om annan förskola till stora pojken efter sommaren. Det ligger närmre, har en superfin gård och har bra rykte. Tyvärr kommer jag inte hinna göra ett besök, vi har bara fått två dagar på oss att svara och jag har annat att göra i morgon och på fredag. Vi kommer nog att tacka ja, men jag blir lite irriterad på att man har så kort svarstid. Det är trots allt ett ganska stort beslut att byta förskola.
I påsk ska jag vara ensam med båda barnen då sambon behöver jobba två dagar. Första gången och jag tänker nog som du, det får bli lite hipp happ. Jag tänkte ta det som det kommer, blir kanske lite gråt här och var men det får vara. Samma med nattningar när de kommer, det får bli som det blir.
Det där med tid för stora barnet är ju egentligen inte supersvårt om man bara tänker lite. Igår bar sambon lillebror när vi var ute och helt plötsligt hade jag en helt annan kontakt med storebror. Vi lekte på lekplatsen,plockade kottar, tittade på löv på marken och annat som kräver mer rörlighet. Jag blir lite lat när jag bär i sjalen. Dessutom är det ju bra att sambon och bebisen också får lite mer kontakt. Så nu har jag stora så mycket som möjligt när han är hemma, då behöver man inte göra särskilda saker även om det kanske blir roligt framöver sen.
När jag läste att ni har stora i egen säng blev jag lite nyfiken. Funderar på att dela storsängen här hemma och låta stora ha egen säng fast i vårt rum. Han sover väldigt bra själv men ibland vaknar han och vill vara nära, då är det ju bara att hoppa över till oss.