Yamma skrev 2011-04-12 21:55:58 följande:
I måndags kväll var jag på konferensen och lillan var hemma med sin pappa. Det gick inte alls bra

. Jag åkte vid 17-tiden efter att ha ammat henne. Det gick sen ganska bra fram till ca kl 20 och sen blev hon ledsen. Sen var hon ledsen till och från fram till kl 22.30 när hon somnade

. Jag kom hem en kvart senare. Usch, det känns inte alls bra. Sambon ringde inte heller för han trodde inte att jag kunde komma ifrån tidigare.
Jag gick och la mig (vi samsover) och hon har sovit gott hela natten, ammat två gånger som vanligt. Sen ammade jag vid halv 7 innan vi gick upp. Då var hon pigg och glad. Jag åkte sen tillbaka till konferensen och kom hem vid kl 13, och då hade det gått bra. Hon blev glad när jag kom hem och sen har det varit som vanligt.
Vad tror ni, är hon inte redo för att vara själv med pappa på kvällar? Skulle jag ha pumpat ur så han kunde mata henne (vi har aldrig gjort så någonsin)? Ska vi börja med välling så att han kan ge henne det? Eller ska man helt enkelt vänta ett tag, låta de vara ensamma på dagtid när hon är pigg? Det känns inte jätteviktigt för mig att åka bort kvällstid även om det vore bra om det fungerade om man nu skulle behöva åka iväg på nåt. Hur har ni andra gjort? Har det bara fungerat för er?
Har jag missuppfattat eller hade han
ingenting att mata henne med? Brukar hon inte äta någonting på kvällen? Eftersom hon är så pass stor skulle jag inte pumpa ur, bröstmjölk i flaska fyller ju inte samma funktion som amning i den åldern, men någonting borde hon väl få att äta. Gröt, ersättning, vällning... Barn somnar ju lättare på mätt mage.
Jag har kunnat lämna båda mina barn från några månaders ålder hos pappan enstaka kvällar (med kylen full av urpumpad mjölk) så jag tycker nog att hon borde kunna ha en kväll med honom ibland. Men det beror ju helt på vilken relation de har, hur mycket de umgås och om hon är inne i någon mammig period. För mig har det i alla fall funkat bra. Lilla pojken (5 månader) blir lite förvirrad av flaska så just nu undviker vi pappa-kvällar men så fort han blir van vid gröt så kan jag nog smita ut en kväll igen.
Vad synd att han inte ringde. :( Ni kan ju till nästa gång "träna" på att låta pappan ta henne på kvällarna fast du finns där ifall hon blir otröstlig. De måste ju få en chans att hitta varandra och hitta sina sätt att trösta och bli tröstad på.