• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • chokladkaffe
    mullemeck skrev 2011-04-14 14:59:04 följande:
     Jag är ju lite ny här på forumet och hoppas att jag kan slinka in i den här tråden?!

Jag ville mest säga grattis till de som väntar smått och säga att jag läste "växa-inte lyda" härom vecka. Jag tyckte om den jättemycket! Den borde alla läsa!

Sen ville jag också berätta att jag nu är stolt medlem i amningshjälpen och ammar min snart 10månaders son. En sak till jag är stolt över är att jag ÄNTLIGEN sa till min mamma och svärmor om amningen. Speciellt min mamma tjatar och tjatar att jag skall ge mer "riktig" mat, fasar över att han fortfarande ammar 1-2 ggr/natt, att han börjar bli stor, skall få välling etc. (Hon ammade mig tills jag var 5 månader och min storebror lika lång/kort tid).
    Svärmor antyder också att jag ammar lite länge och ger mig tips på hur jag skall sluta...Men jag vill ju inte det ännu...suck! Hon menar också att hennes yngste son var SÅ mammig för att hon ammade så länge som hela 9 månader. Det var amningens felt att han var mammig. Skönt då att min son är pappig :)
    Hur som helst så sa jag förra veckan när vi alla var samlade och de började prata om amningen att "ja, nuförtiden så rekommenderar de ju HELamning i 6 månader och delamning 1 år (socialstyrelsen). Då blev de äntligen tysta båda två!!

Nu blev det lite skryt här men jag ville mest gå in och säga hej...

Välkommen!
  • Yamma
    mullemeck skrev 2011-04-14 14:59:04 följande:
     Jag är ju lite ny här på forumet och hoppas att jag kan slinka in i den här tråden?!

Jag ville mest säga grattis till de som väntar smått och säga att jag läste "växa-inte lyda" härom vecka. Jag tyckte om den jättemycket! Den borde alla läsa!

Sen ville jag också berätta att jag nu är stolt medlem i amningshjälpen och ammar min snart 10månaders son. En sak till jag är stolt över är att jag ÄNTLIGEN sa till min mamma och svärmor om amningen. Speciellt min mamma tjatar och tjatar att jag skall ge mer "riktig" mat, fasar över att han fortfarande ammar 1-2 ggr/natt, att han börjar bli stor, skall få välling etc. (Hon ammade mig tills jag var 5 månader och min storebror lika lång/kort tid).
    Svärmor antyder också att jag ammar lite länge och ger mig tips på hur jag skall sluta...Men jag vill ju inte det ännu...suck! Hon menar också att hennes yngste son var SÅ mammig för att hon ammade så länge som hela 9 månader. Det var amningens felt att han var mammig. Skönt då att min son är pappig :)
    Hur som helst så sa jag förra veckan när vi alla var samlade och de började prata om amningen att "ja, nuförtiden så rekommenderar de ju HELamning i 6 månader och delamning 1 år (socialstyrelsen). Då blev de äntligen tysta båda två!!

Nu blev det lite skryt här men jag ville mest gå in och säga hej...
    Välkommen!
  • Makadam

Vagn?
    Vi har en vi är nöjda med men dottern växer (!) och det lär väl fortsätta
    Jag vill ha henne vänd mot mig men varenda j-a vagn är ju framåtvänd. Grr! Tips??
    Vi har vår kära Manduca men jag orkar inte hur långt som helst *snyft!!* (Tycker f.ö att hon sitter lite dåligt i Manducan, ser inte lika bekvämt ut längre med knävecken och "grodställningen").
    Hon går ju gärna men somnar gott i både sele och vagn och att gå en mil utan bärassistans känns långt bort.

• chokladkaffe
    Makadam skrev 2011-04-18 16:23:26 följande:
    Vagn?
    Jag vill ha henne vänd mot mig men varenda j-a vagn är ju framåtvänd. Grr! Tips??
    Vi har vår kära Manduca men jag orkar inte hur långt som helst *snyft!!* (Tycker f.ö att hon sitter lite dåligt i Manducan, ser inte lika bekvämt ut längre med knävecken och "grodställningen").
    Hon går ju gärna men somnar gott i både sele och vagn och att gå en mil utan bärassistans känns långt bort.
    Nu får du ett svar du inte vill ha men eftersom jag älskar vår brio spin vill jag ändå tipsa om den. Barnet sitter framåtvänd, vet inte från när det är okej. Sonen är jättenöjd och kikar glatt upp ibland för att se att vi är där. Det är dock en stadsvagn tycker jag, så det beror såklart på vad du ska ha den till. Finns det smidiga små vagnar som är vända mot en ens? Är det inte duovagnar isåfall? Håller med om att det är knäppt.

Kör ni bil själva med barn där bak?
  • Makadam

Kombi. Duo. Sitt. Ja, många varianter finns det.
    Vi har ju nu en duovagn (Teutonia) som vi varit mycket nöjda med. Tre hjul som vi tagit oss fram med här i naturen! Över stock och sten.

(Nyfiken på vad du menar med "stadsvagn"? Brio Spin ser mycket väl ut att gå bra på skogs- och grusvägar.

...men, som sagt - vill ha henne vänd mot mig. Vänt på vår nuvarandesittdel kanske två, tre gånger och...näe, det känns verkligen inte bra!

Ang bil: jag har nu under våren kört en hel del och då är jag ensam vuxen, med dottern där bak. Går bra! Vi har en sträcka på ca 2 mil (tor) som vi då åker tillsammans för äventyr på ICA. Har ännu inte "vågat" åka de sex mil som det skulle bli att åka tor till in till stan.

• Me like coffee
    chokladkaffe skrev 2011-04-18 21:41:53 följande:
    Kör ni bil själva med barn där bak?
    Japp! Vi flyttade bak dottern i höstas (tror jag...) och det funkar finfint! Faktiskt bättre än när hon var i framsätet. I alla fall när jag körde. Hon ville mest komma till mig hela tiden när hon såg mig men nu tittar hon ut, ropar på hundarna som ligger i bagageutrymmet, sjunger och ja... är helt enkelt mer nöjd nu än tidigare. Men alltför långa sträckor blir det väl inte. Har väl kört en så där 5-6 mil med henne själv där bak.
  • Me like coffee
    Makadam skrev 2011-04-18 16:23:26 följande:
    Vagn?
    När du hittar någon bra får du gärna hojta till! Jag vill inte heller köra framåtvänd... känns inte bra helt enkelt. Däremot har jag också en Manduca, dottern är snart 2 år och sitter suveränt i sin sele... Visst är väl din dotter yngre (och kanske då även mindre) än min? Blir bara lite förvånad att du upplever att hon sitter dåligt.
  • Makadam
    Me like coffee skrev 2011-04-19 12:22:13 följande:
    När du hittar någon bra får du gärna hojta till! Jag vill inte heller köra framåtvänd... känns inte bra helt enkelt. Däremot har jag också en Manduca, dottern är snart 2 år och sitter suveränt i sin sele... Visst är väl din dotter yngre (och kanske då även mindre) än min? Blir bara lite förvånad att du upplever att hon sitter dåligt.
    Lovar att återkomma!

Vår dotter är 17 månader. (Så de är båda -09:or) Hon är lång och säkert "stor" som en tvååring. Ja, jag vet inte vad hon väger/mäter men kläderna (som man inte alltid kan lita på i storlek) är vissa saker redan i 92.
    Jag tycker att benen ser ut att.... ja, det ser inte lika bekvämt ut alla gånger. Ser ut som det blir knöligt/oskönt vid knävecken. Själv så gillar hon den, så vem är jag att klaga?
  • Makadam

Förtydligande ang bil; vi har alltid haft henne bak.
    Har inte ens tänkt att någon sätter sina bebisar där fram!? *hmm* ...fast jag har ju sett bilar med babskydd där fram.

Svar på tråden AP-snack & babbeltråd