chokladkaffe skrev 2011-04-20 12:39:13 följande:
Peap, jag vet vi inte lever riktigt samma liv men det är roligt att diskutera ändå

Det fanns en klok kvinna vid signatur Marlene här en gång som skrev de ord jag alltid haft med mig när jag inte vetat hur jag ska göra, då jag inte har barn som en livsstil men ändå vill göra den till trygga barn. "Det ska passa hela familjen". De orden tänker jag alltid på när jag inte vet hur jag ska göra. Saker som är viktiga att göra för mig får vägas mot sonens behov. Naturligtvis har barnen totalt företräde vid behov men jag har gjort saker som många här nog inte kanske skulle gjort. Typ sprungit med barnet i joggingvagn när det skulle sövas framåtvänd vid 6mån ålder, åkt på träningsläger över natten när han var 12mån osv osv. Men som sagt vi är olika, för mig är det ingen option att sitta hemma med mitt barn i flera år för jag ska finnas vid sidan varje sekund. Det är ju inte det du tänker heller men vad jag läst i min utbildning och utöver det finns det liksom inga belägg att man som primär aknytningsperson ska finnas vid barnets sida i alla lägen. Dock måste jag säga att jag bangat på er bilresa. Vi ska till stockholm i slutet av maj och jag bokade tågbiljetter till mig och barnen, mina föräldrar får köra själva. Nu vill mamma också åka tåg vilket är välkommen hjälp men jag kan inte se hur den resan på 50mil i bil skulle gå, varken med stor eller liten.
Jamen, du, det är ju just
därför vi kan diskutera!
Annars blir det ju bara en massa dönickande.
Vi är ju några här som jag börjat "känna" väl nu tycker jag och det är intressant att ta upp diverse spörsmål.
Jag tror inte anknytningen....nja, eller..?? *kliar mig i huvudet* Det här med att ta skada av att bli lämnad på dagis? Vi vill i alla fall att hon ska kunna prata och uttrycka sig, för att vi sk aförstå hur hon har det på dagis och för att personalen ska förstå vad hon menar. Att hon ta på sig skor, gå på toaletten och få i sig stadigt med mat på egen hand är också sådant som vi lägger på pluskontot men är inte det primära.
Sen ser jag inte att jag måste vara vid dottern sida 100% av all tid, jag har ju min hobby (som förhoppningsvis ska bli arbete hemifrån). Önskan är ju att ha valfriheten att utforma hennes ev framtid på dagis utifrån ett arbete som är baserat hemifrån.