Makadam skrev 2011-04-20 07:13:29 följande:
Jag var utan bil dotterns första år. Vi åkte däremot buss, med vagnoch/eller selen, och det gick bra. Sen är ju Madeleinhoch jag väldigt olika, det vet vi jusedan tidigare tjitt-i-chatt i den här tråden (som jag gillar att den finns!!, vill bara ni ska vet det allihopa!). Jag är ju, och kan tänka mig att vara det länge; hemma, medan jag vet att du vill jobba, träna, etc - så i grund och botten har vi olika känsla.
Nåväl, vad var det jag skulle säga...?
Klart jag har reflekterat över varfr jag gör som jag gör (herregud, oj, så mycket jag kan och hinner tänka).
Som sagt, så har jag vänt på vagnen ett par gånger då hon suttit och tittat ut i vagnen och liksom vänt huvudet i färdriktningen. Hon ar gett intrycket av att tycka det varit okej att sitta och titta framåt och när vi går hemma i en bekant miljö så kan jag tycka att det är kul för henne, men jag känner fortfarande att jag vill se henne i ögonen, aniktsuttryck, kunna besvara henne då vi inte har ett så ännu fullt utvecklat språk (benämner inte samma sak med samma ord) och att se vilka insekter som dyker upp/hopper ner från träden på henne och i vagnen.
Sen är det så att jag nu inte vill byta till en vagn där jag enbart kan ha henne i färdriktningen, då blir det ju liksom ingen valmöjlighet längre.
Att ha henne bak i bilen...jo, det är klart jag tänkt på det. Vi har tänkt på det. För oss känns det säkrast (rent trafikmäsigt) att hon sitter bak. Som liten bebis så satt alltid en vuxen bak i bilen, men nu har världen vuxit lite för mig och dottern och hon sitter nu ensam där bak kortare sträckor. Det skulle säkert funka att även åka längre men ingen av oss tre (jag för även min dotterns talan

har något behov av att åka 20 mil ensam vuxen.
För mig handlar det inte främst om att hon skulle vara ensam - varken i vagn eller i bilen. Jag kan vara tyst när hon är vänd mot mig i vagnen, jag pratar inte konstant när vi är ute och går, likväl som jag kan sitta och babbla en hel bilresa. För mig handlar det om att jag ska ha koll på henne, och hon på mig. Som Konichiwa skrev om deras son så säger vår dotter till - om allt! - så jag är inte orolig att vi skulle hamna i en situationen dä rhon är missnöjd, verkligen inte. Jag tror inte att vår nu snart 1½ år gamla dotter tar skada i sin anknytning till oss i det liv vi har med bilbarnstol där bak, bakåtvänd vagn, lite självvald lek på egen hand, lite springa runt och tänja gummibandet när vi alla tre är ute i trädgården
(Nu blev det långt det här men har tid just nu
Vad jag däremot tror är mindre bra är de små bebisar som så fort de kommit ur liggvagnen får sitta framåt i en vagn som körs av föräldrar som varken pratar med dem då på promenaden eller inne i mataffären, som skrikande sätts där bak i bilen utan pardon och som väl hemme sätts ensamma på golvet att roa sig med några plastleksaker som blinkar och piper.
Vår dotter visade missnöje med liggvagnen när hon var runt 5 månader. Efter ett test med sittdelen och bärande så var liggvagnen återigen "godkänd" efter ca två veckor då jag hade lagt en större kudde (med ett örngott från sängen som luktade mamma&pappa) så hon kom upp lite. Jag tror att många sätter sina bebisar upp och vänder dem framåt för tidigt. Bebisar som visar missnöje som tolkas som tristess fastän det kanske är ett tecken på någonting annat. För oss kom, som jag tolkade det, separationsfasen mycket tidigare än vad jag hade läst att den "skulle" . Där de flesta av oss i tråden är, med barn runt 1½-2, så tror jag fullt på att de är kapabla att tala om och visa på ev missnöje vare sig det är sele, bil eller vagn. Däremot tror jag inte att någon som är 3, 4, 5 månader gråter i en liggvagn och menar "jag vill se mer av rusningstrafik" och eftersom det är vanligt att många vänder på bebisarna framåt så gör fler och fler det.
Vi har inte kollektivtrafik där jag bor!
Jag tycker faktiskt att det är gulligt att vi sitter och diskuterar om 1,5-åringar

- de börjar ju ha ett språk och kan kommunicera mycket bättre än en halvårsgammal bebis.

Men, jag förstår hur du resonerar. Jag är inte den som sitter och pratar när jag kör (eller är ute och går), men jag kommunicerar på andra sätt - med ögonkontakt, leenden, en strykning på kinden osv. Är nog mycket därför jag vill ha Hugo där fram, och mycket därför det blev jobbigt när vi köpt ny bil och han fick sitta bak. Jag tror att det är mycket som madeleineh skriver, att en del av våra reservationer handlar om just
oss och vår vilja att kommunicera och ha koll, och inte nödvändigtvis barnen.