Me like coffee skrev 2011-04-26 10:52:07 följande:
Gällande dessa långresor i bil kan jag bara dela med mig av våra erfarenheter då vi åker 65 mil enkel väg 3-5 gånger per år.
När dottern var mindre hatade hon fullkomligen att åka bil! Vi kunde bara åka när hon sov, vilket hon tack och lov gjorde en hel del då

Men vi ställde in oss på låååång restid och har alltid kommit fram utan skrik och gråt. Men det blev många och ibland även väldigt långa pauser men fram kom vi alltid.
Nu på slutet funkar bilåkande faktiskt superbra! I mars åkte vi till fjällen på dagtid tur och retur, hon var vaken nästan hela tiden och glad som bara den. Men den som åker bak med henne får ju inte direkt vila i bilen

. Vi läser sagor, sjunger, tittar på lastbilar och annat som vi passerar, stannar och lyxar till det med en glass, lyssnar på musik, kollar in Alfons och Pippe på telefonen, ja allt som vi bara kan komma på. I helgen åkte vi till mina föräldrar (65 mil enkel väg) men då åkte vi strax innan sovdags för henne och då kan ju även den som sitter bredvid henne ta det ganska lugnt efter hon har somnat. Visst är det lite drygt att köra på senkvällen/natten men det är samtidigt rätt skönt att hon sover. Det hade gått alldeles utmärkt om det inte hade varit för att hon 10 mil innan vi var framme fick magsjuka och började kräkas för fullt...

Men vi tog oss fram till slut även om det inte luktade mumma i bilen direkt!
Så det går att åka bil långt utan att det behöver innebära att barnen blir ledsna. Jag tror att det mest hänger på vilken inställning man har som förälder. För oss är det viktigt att kunna åka bil långt eftersom mina föräldrar bort 65 mil bort och att vi har 2 hundar, så flyg är inte direkt det ultimata... Därför har vi också varit noga med att dottern i princip aldrig ska behöva vara ledsen i bilen, resorna ska vara roliga och vi stannar så ofta vi behöver. Men om man har inställningen som min bror och hans fru, nämligen att barnen (de har två i åldrarna 3 och 5 drygt) ska sitta själva i baksätet, inte bråka, vara förhållandevis tysta och mamma och pappa ska kunna spendera hela resan med att prata med varandra eller vila, ja då är jag inte förvånad över att hela familjen faktiskt avskyr att åka på bilresor, till och med de som bara är knappa 10 mil...
Håller med om detta. Det har i och för sig inte alltid gått helt smidigt för oss, och framför allt därför att det är ganska glest med lämpliga rastplatser längst de vägar vi oftast färdas - jag vill inte att min 1,5-åring ska springa omkring i en liten p-ficka där stora timmerbilar dundrar förbi - men också att vi planerat dåligt alt. varit för oflexibla. Minns en gång då sonen var runt sju månader, vaknade lite oförhappandes efter en halvtimmes färd (vi räknade med två timmars sömn) och att vi då inte körde in för att äta på närmaste ort som vi kom fram till hyfsat odramatiskt med sångar och leksaker övergår mitt förstånd. Det tog oss sex timmar att köra en resa som normalt tar knappt hälften så lång tid. Men vi har lärt oss! Sist vi for på långtur körde vi ca 40 mil, åkte på morgonen, var framme till middag, och det gick hur smidigt som helst.
Vi var hos läkaren igår med sonen. Han har haft så jobbig hosta och fick feber igen efter några feberfria dagar.
Det var helt fruktansvärt! Sonen blev jätterädd och gallskrek så fort vi kom in i undersökningsrummet. Jag fick inte trösta honom, utan började ta anamnes så fort vi kom in trots att jag måste ha varit uppenbart stressad och försökte trösta sonen. När pappa ringde för att fråga var vi var blev jag tillsagd att stänga av mobilen. Att jag försökte trösta var mest irriterande. Jag fick upprepa allt jag sade för att det inte skulle bli fel, han verkade nonchalant och stressad. Men värst av allt, det tyckte jag att det var att sonen behandlades som om han vore en sak. Han var ju jätterädd, och läkaren var hur på som helst och lyfte i honom och drog och petade för att jag skulle hålla på ett visst sätt. När sonen klättrade på mig i panik och jag försökte klappa och trösta honom tog läkarjäveln bort mina händer. Han var hårdhänt med både mig och sonen och jag grät när jag kom därifrån. Det var verkligen inställningen att "små barn gråter när de ska träffa läkare och det skiter jag högaktningsfullt i, ity jag är LÄKARE och de ska göra som jag finner lämpligt". Efteråt skulle han "skoja till det" och började peta i sonens mage och typ grimasera i hans ansikte. Lyhört? USCH! Jag tog dock upp det med verksamhetschefen och nu väntar jag på ett samtal, hon skulle prata med läkaren idag.