• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • k girl
    Me like coffee skrev 2011-04-27 20:12:00 följande:
    Åh vad arg och ledsen jag blir!! Jag hade flugit i taket men helt säkert inte på plats eftersom jag skulle ha varit i chocktillstånd. Man tror ju liksom inte att de som har som yrke att möta personer ska kunna bete sig så illa mot ett barn. Bra att du sa till efteråt! Blir spännande att höra vad verksamhetschefen har att säga. Jag tycker att du ska driva detta ganska långt då det verkligen inte är ok! Sedan kanske försöka hitta en läkare som är vänligt inställd till barn och boka en tid för att bara göra något lätt och roligt (om man nu får det...).
    Verksamhetschefen var jättebra, hon tog det verkligen på allvar. Hon sade att han hade blivit väldigt förskräckt över kritiken för han "älskar barn", men hade förklarat sig med att "barn ÄR ju ledsna när de ska till doktorn!". Så det är kanske inte så konstigt att han gjorde som han gjorde. Där sitter han och tycker att sonens rädsla, tårar och panik är helt normalt och som det ska vara, medan vi ser en vettskrämd och ledsen liten kille som behöver mer lyhördhet.

Hon sade att han nog inte kommer tillbaka dit. Vilket jag får lite ont i magen över att ha orsakat, jag vet att det var andra som var nöjda med honom. Samtidigt tycker jag inte att man beter sig som han gjorde och att det är katastrof att han utsätter små ledsna barn för så handfasta undersökningar.

Vi ska till BVC för ett och ett halvtårskontroll nästa vecka. Få se hur det går då. Annars har vi en barnläkare i bekantskapskretsen, vi får väl göra ett besök hos honom...
  • Hirundinidae

Som konichiwa girl råkat ut för hände oss också sist vi var hos bvc när läkaren skulle vara med. på 1½ års-kontrollen. Då var läkaren där och försökte "i smyg" undersöka sonen samtidigt som hon pratade med mig, vilket gjorde både mig och sonen förvirrade. Sedan gjordes inte saken bättre av att bvc-sköterskan också försökte prata med oss nästan samtidigt och även försökte prcka på sonen leksaker och verkade helt frågande när han inte ville leka med dem. Det hela slutade med en väldigt ledsen son och jag som kände mig helt överkörd, hann inte förklara någonting för sonen, något jag tar för givet att man gör i ALLA sammanhang. Blir så ledsen och ar, mest på mig själv för att jag inte satte ner foten och sa stopp och tog det i vår takt!
    Nästa gång tänker jag bokstavligen vända dem ryggen om någon försöker tvinga sonen/oss till något.
    Nu kommer sonen vara ledsen och rädd nästa gång vi kommer dit, usch...
    Man känner sig så maktlös, önskar verkligen jag gjort annorlunda. Men allt gick så fort också, jag hann inte med. Allt som allt var vi där inne bara några minuter, med vägning,mätning, vaccination och hälsokoll.... usch, man kände sig verkligen inte som en människa iallafall, snarare något som blir löpandeband-producerat....

• chokladkaffe
    msKitten skrev 2011-04-27 13:14:28 följande:
    Nu har jag förstått vad det är. Barbara, hans fröken, är på semester! Det var ju typiskt att hon skulle på semester när sonen bara varit på förskolan i lite mer än en månad. Det kom fram igår när vi stod och gjorde pannkakor han och jag.  Han beräattade att han saknar henne.  Så nu vet jag vad det handlar om. Imorse gick det förresten bra med dagis igen. Lite blyg för de andra fröknarna, men annars helt ok. 

Jag ska påpeka att han ALDRIG har lämnats gråtandes där. Han fyllde 3 år i mars.  
    precis som här ju, är ju självklart egentligen men vi fattade inte heller förrän hon var tillbaka och ordningen iordnngställdes. Kul att han kan kommunicera så :)
  • chokladkaffe

Funderar på om det var en barnläkare, de brukar väl vara lite bättre. Jag har träffat två barnkläkare varav båda var bra med barnen. Den ena kom med en massa skitsnack och amning och samsovning och gjorde mig förbannad men det drabbade ju inte sonen direkt då han var liten då. Nu har jag bett om en annan läkare till min yngsta, orkar faktiskt inte bli upprörd och känna mig överkörd för han ska få en läkarkoll. De borde ju ha vett att uttrycka sig på normalt sätt.

Här fortsätter vardagen i kolikens tecken. Lillebror är jämt ledsen när han är vaken, vilket är mest kvällarna. Han har några glada stunder på dagarna vilket ändå är skönt. Jag har testat allt utom akupunktur, vet inte om vi ska göra det heller. Inget hjälper. Vagga, bära i sjal, amma och allt som ändå lugnade storebror lite hjälper absolut ingenting. Han är otröstlig i timmar. Jag är glad vi är två föräldrar och det är andra barnet, annars hade det nog varit väldigt tungt nu. Tja, det är väl rätt tungt ändå med skriken. Storebror hamnar i skymundan fast vi försöker gå ut med honom den som inte har lilelbror. Ingen samsovning i sikte då han skriker på nätterna och jag och sambon får typ prata i telefon på dagarna om det vi behöver prata om Och se honom ha så ont, det gör ont. Behövde nog mest skriva av mig lite...det går ju över det här om några veckor.

• k girl
    chokladkaffe skrev 2011-04-28 10:02:17 följande:
    Funderar på om det var en barnläkare, de brukar väl vara lite bättre. Jag har träffat två barnkläkare varav båda var bra med barnen. Den ena kom med en massa skitsnack och amning och samsovning och gjorde mig förbannad men det drabbade ju inte sonen direkt då han var liten då. Nu har jag bett om en annan läkare till min yngsta, orkar faktiskt inte bli upprörd och känna mig överkörd för han ska få en läkarkoll. De borde ju ha vett att uttrycka sig på normalt sätt.

Här fortsätter vardagen i kolikens tecken. Lillebror är jämt ledsen när han är vaken, vilket är mest kvällarna. Han har några glada stunder på dagarna vilket ändå är skönt. Jag har testat allt utom akupunktur, vet inte om vi ska göra det heller. Inget hjälper. Vagga, bära i sjal, amma och allt som ändå lugnade storebror lite hjälper absolut ingenting. Han är otröstlig i timmar. Jag är glad vi är två föräldrar och det är andra barnet, annars hade det nog varit väldigt tungt nu. Tja, det är väl rätt tungt ändå med skriken. Storebror hamnar i skymundan fast vi försöker gå ut med honom den som inte har lilelbror. Ingen samsovning i sikte då han skriker på nätterna och jag och sambon får typ prata i telefon på dagarna om det vi behöver prata om Och se honom ha så ont, det gör ont. Behövde nog mest skriva av mig lite...det går ju över det här om några veckor.
    Nej, vi har ju inte ens någon permanent läkare här utan bara stafettläkare. Det var en allmänläkare.
    Usch, så jobbigt med skriken. Sonen skrek också mycket, men bara på kvällen och natten. Det hjälpte ibland att amma, men oftast inte. Vi var uppe med honom hela nätterna. Och ändå, när jag sitter och skriver, så undrar jag, "men var det så farligt eller kommer jag ihåg fel?".
  • chokladkaffe
    k girl skrev 2011-04-28 10:11:28 följande:
    Nej, vi har ju inte ens någon permanent läkare här utan bara stafettläkare. Det var en allmänläkare.
    Usch, så jobbigt med skriken. Sonen skrek också mycket, men bara på kvällen och natten. Det hjälpte ibland att amma, men oftast inte. Vi var uppe med honom hela nätterna. Och ändå, när jag sitter och skriver, så undrar jag, "men var det så farligt eller kommer jag ihåg fel?".
    Vi hade en del skrik med Albin så jag var ute och gick eller körde många nätter för det lugnade hnom. Det mindes jag som mysigt Så ja, man förtränger som tur är Är ändå skönt att jag har med mig den upplevelsen, hade vi haft ett barn som somnade vid bröstet och var nöjd med att sitta i sjalen och titta eller ligga i babygymmet och jollra hade jag nog fått chocken nu istället. Jag förväntade mig inte så mycket annat än det här, eller jo, jag förväntade mig att kunna trösta honom och påverka lite mer än vad som går nu.
  • Me like coffee

Madeleineh: Jag förstår att det känns jobbigt! Både att inte kunna trösta den lilla och att inte riktigt få tid till den större och sambon. Men som du skriver så är det ju skönt att man kan förtränga det vid ett senare tillfälle

Hoppas att det börjar bli bättre snart!

• chokladkaffe
    Me like coffee skrev 2011-04-28 10:28:01 följande:
    Madeleineh: Jag förstår att det känns jobbigt! Både att inte kunna trösta den lilla och att inte riktigt få tid till den större och sambon. Men som du skriver så är det ju skönt att man kan förtränga det vid ett senare tillfälle

Hoppas att det börjar bli bättre snart!
    Tack, det blir ju bättre förutsatt att det är kolik, vid tre månader är de flesta bra och han är nu dryga 6v Visst är de thär med förträningning ypperligt i vissa stunder
  • Me like coffee

Måste bara dela med mig av dotterns underbara kommentar i morse. På slutet har hon, så fort hon frågat om något som vi inte har, tex en frukt, kommit med slutsatsen att vi ska "söpa"  (=köpa). Idag hittade hon min gamla och då också tomma plånbok. Titta i den och sa "pengarna... hoho... nä, borta. Mamma söpa!" Dom är för roliga dom små liven!

• chokladkaffe
    Me like coffee skrev 2011-04-28 10:57:25 följande:

Måste bara dela med mig av dotterns underbara kommentar i morse. På slutet har hon, så fort hon frågat om något som vi inte har, tex en frukt, kommit med slutsatsen att vi ska "söpa"  (=köpa). Idag hittade hon min gamla och då också tomma plånbok. Titta i den och sa "pengarna... hoho... nä, borta. Mamma söpa!" Dom är för roliga dom små liven!

Precis så säger storebror också Söpa det ena och det andra. Är något slut som han vill ha är det "ica, söpa", men inte visste jag man kunde söpa pengar
Svar på tråden AP-snack & babbeltråd