chokladkaffe skrev 2011-05-11 10:13:26 följande:
På tal om jämställdhet. Vi föräldrar är nog inte så dåliga på att uppmuntra den heller. Igår på lekplatsen satte jag mig och sonen sprang iväg till ställningen för att leka. Låter alltid honom vara själv om jag ser att han inte kan trilla ner därifrån. Där var också två flickor i samma ålder med deras mammor som stod och vaktade varenda steg de tog. Sen när tjejerna åkte i kanan applåderade de typ och berättade hur duktiga de var som vågade. Sen var det hålla bakom ryggen när de skulle upp för trappan och vara försiktiga när de klättrade. Jag kanske är lite avslappnad men jag låter som sagt sonen leka själv och klättra själv när jag inte tycker det är någon större fara. han kan också åka ner för en rutschkana själv och han behöver inte veta att han är duktig när han gör det.
Det som gjorde mig mest beklämd i detta var att när min son klättrade upp skulle tjejerna flytta på sig enligt mammorna. Så himla typiskt, tjejerna ska stå undan och akta sig när den vilda killen ska förbi. Jag tyckte mer han kunde vänta även om han var snabbare på att klättra och kasta sig utför rutschkanan. Enligt mig gjorde här mammorna massor för att lära sina döttrar att saker är farliga, man ska vara försiktig och sen akta på sig när pojken kom. Jag kanske överanalyserar. Tänkte om jag haft en dotter hade jag suttit på bänken i lugn och ro också, skillnaden hade då varit att omgivningen inte accepterat det på samma sätt som nu (tänker jag).
Sånt här tycker jag är mycket värre än att pojkar har batman på sina tröjor och tjejerna rosa hello kitty.
och ett barn kan aldirig vara duktigt när det leker enligt mig...usch och fy. Nu blev det långt här men kommentera gärna vad ni tycker.
Förstår precis hur du tänker men jag vet inte om det enbart handlar om "jämställdhet". Jag är den som både sitter avslappnad på avstånd och står bakom stegen upp

. Jag har två väldigt olika barn varav den ena har rätt bra kontroll på motoriken och sina egna kroppsdelar, medan den andre inte är lika säker. Handlar huvudsakligen om hur jag är (lite sådär halvnojig över höga fall bakåt framför allt) och inte att jag råkar ha pojkar

.
Vad gäller att tala om för barn att de är "duktiga" så är det rätt sällan det känns relevant....vare sig i lek eller annat att säga just ordet "duktig". Man bekräftar ju barns "duktighet" på andra sätt. Ibland blir båda mina jätteglada över att kunna något själva och ropar lyckligt: "Titta mamma, jag kunde klättra ända hit upp nu...alldeles själv!" och då brukar jag svara något i form av: "Ja, jag ser. Vad roligt!" Det är ju också ett sätt att säga att man tycker att de är duktiga utan att skriva det på näsan på dem. Samma sak när de leker tillsammans och de gör bra saker för varandra. Då brukar jag uppmärksamma att de var "duktiga" genom att säga: "Vad glad a blev när du lät honom hålla snigel du hittade. Jättebra att du lät honom titta på den också." kan slänga in ett litet "Jag blev verkligen jätteglad när du gjorde det" också för att förstärka. Det handlar nog mer om olika uppfattning om vad det innebär att vara "duktig".
Vad gäller att vänta i rutschkanan så hoppas jag du tog tag i din lille vildepelle och sa åt honom att vänta på sin tur oavsett vad de andra mammorna tyckte och sa

. Min äldsta var den (nu tar han den tid på sig han behöver utan att stressas av andra

) som ofta backade tillbaka när mer våghalsiga barn kom farande och väntade, väntade, väntade och väntade lite till. Idag får jag lite då och då se till att mina inte stressar andra barn. Jag tycker ofta föräldrar är lite dåliga på det. Talar om för sina barn när de är duktiga för att de klarar ett fysiskt hinder, men inte lika bra på att uppmärksamma när de gör bra saker i förhållande till andra barn.