chokladkaffe skrev 2011-05-02 08:33:37 följande:
Jag tror vi pratat om detta innan men jag frågar igen. Min tvååring har aldrig haft napp tidigare, nån period har han lekt med dem. För några dagar sedan hittade han en med en pingvin på som han kallar pingu-nappen. Den har han velat ha vid flera tillfällen, han frågar helt plötsligt efter pingu-napp. Det har vid några tillfällen varit då han trillat eller nåt liknande. Jag har då försökt krama honom istället och trösta honom så, prata med honom men det är pingunappen han vill ha. Igår tog han upp det när vi skulle ut eller göra nåt annat och då sa jag att vi får leta efter nappen när vi kommer hem för nu ska vi ju iväg. Han accepterade det.
Jag blir lite förvirrad. Jag har fram till igår gett honom nappen när han vill ha den, inte lagt mig i utan tänkt att om vi inte gör det till en grej tröttnar han. Men igår när han ville ha den då han var lite ledsen började jag såklart fundera vad det handlar om. Ska tillägga att vi ser en del på Pingu, han tycker väldigt bra om de programmen. Jag tänker att han kanske likagärna skulle kunna ha ett gosedjur i pingu-form ? Att det är själva pingvinen som är lite kär för honom snarare än nappen eftersom han inte ber om napp utan just pingu-napp. Eller är det att han ser barnen på dagis ha eller att vi gett lillebror vid några tillfällen? (Lillebror vägrar för övrigt nu när han fattat att det inte är tutte
)
Hur har det blivit för er andra med stora barn som helt plötsligt velat ha napp?
Dottern blev ju ganska snabbt medveten om nappars betydelse för andra barn och genast blev hon känd som förskolans napptjuv

Hon snor rätt friskt men är också medveten om att de inte är hennes och är därför också rätt snabb på att ge tillbaka dem. Jag ser också att hon har blivit mer och mer intresserad av gossedjur, ibland ska dom med när vi ska sova, när vi ska på promenad eller till affären. Napp får hon inte men gossedjuren får hon själv bestämma när hon vill ha och inte. Dock förstår jag din känsla när han börjar fråga efter den när han är ledsen. Jag har nog inget svar på hur jag skulle göra eftersom vi aldrig har varit i den situationen men jag känner iaf igen fenomenet att intresset för napp eller gosse har ökat nu när hon är större. I vårt fall tror jag nästan uteslutande att det handlar om barnen på dagis. Alla andra har napp och går med dem i princip jämt, såväl inne som ute. Många har även ett gossedjur som är deras ständiga följeslagare. Vi testade att ha med en av hennes nallar till dagis men den slängdes alltid iväg så fort hon hittade något att leka med och sedan rörde hon den aldrig..
Ja, jag vet inte vad jag ville ha fram egentligen men jag känner i alla fall, som sagt, igen fenomenet. Det finns ju många kloka föräldrar här som säkert har både tips, tankar och råd av intresse