• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • chokladkaffe
    Me like coffee skrev 2011-05-11 18:36:58 följande:
    När det gäller kläder så är jag inte av samma åsikt som dig Madeleineh utan jag tror och känner mig rätt övertygad om att kläder har en mycket stor del i genusdebatten. Inte kläderna i sig utan snarare de budskap de bär med sig vilket påverkar hur barnen bemöts av andra. Flickor klädda som traditionella flickor får ett helt annat bemötande än flickor klädda i mer traditionella "pojkkläder" (usch vilket otrevligt ord!). På samma sätt bemöts pojkar iklädda "pojkkläder" på ett helt annat sätt än pojkar som kläs i mer traditionella "flickkläder" (jag ber verkligen om ursäkt för att jag inte i stunder finner bättre ord...) Jag gör hela tiden ett mycket medvetet klädval till min dotter, eller snarare vid inköpet av kläder. Hon vill ofta kombinera ihop kläder själv. Hon får höra att hon är busig, full av liv, gillar att klättra, är glad, full med humör av alla de slag, etc. Däremot satte jag på henne en tunika en gång och vips fick hon kommentarer om hur söt och gullig hon var. Inte ett ord om henne som person Så jag tycker absolut att kläder spelar en mycket viktig roll i genusdebatten men självklart ingen egen roll. Allt vävs samman och alla delar spelar sin roll.
    Nu har jag ju ingen dotter och faktiskt inte någon av mina vänner heller konstigt nog. Den första föddes igår. Hursom, det är intressant det du säger. Jag får för mig att pojkar har det lätt hur de än kläs. Jag klär ju mina pojkar i vad jag tycker är fint, hjärtan, rött osv. Det enda jag faktiskt inte har satt på dem är ljusrosa, det är för mig en markering för ngt jag inte vill vara med i. Det låter så himla tråkigt det du säger med tunikan och de övriga, jag har som sagt inte märkt av det där, kanske för det är mer tolerant mot killarna? Isåfall får jag ju ändra mig när jag säger att det inte spelar så stor roll. Det jag mer tänker på är att vissa "genusmedvetna" föräldrar klär sina pojkar i rosa klänningar för att det ska vara jämställt. Där tänker jag att det enda som händer är att du gör ditt barn till en bärare av dina åsikter, inte barnets. Därav klär jag inte mina söner i klänningar. Vet inte riktigt vad det säger om mig.
  • k girl

Har inte tid att utveckla nu, men jag skulle nog mycket väl kunna sätta en klänning på min son, inte för att göra en markering utan för att det är mjukt och skönt och svalt att ha på sig under sommaren, och praktiskt om han springer omkring utan blöja.

• chokladkaffe
    k girl skrev 2011-05-12 15:48:49 följande:
    Har inte tid att utveckla nu, men jag skulle nog mycket väl kunna sätta en klänning på min son, inte för att göra en markering utan för att det är mjukt och skönt och svalt att ha på sig under sommaren, och praktiskt om han springer omkring utan blöja.
    Spontant hade jag valt t-shirt istället...men som sagt, det här med kläderna är inget jag har funderat ihjäl mig över så jag kan ha missat nån aspekt.
  • Me like coffee

Jag skulle lätt kunna sätta på min son (om jag nu hade någon) en klänning. Jag använder ju i princip aldrig klänning på dottern med undantag för just sommaren och värmen då det är ett ypperligt plagg. Jag vet att det rent normmässigt är ett "tjejplagg" men rent utformningsmässigt förstår jag verkligen inte varför!? Vad är det som gör att plagget endast är för tjejer?? Det är luftigt och därmed ofta ganska svalt om man väljer rätt material. Dessutom är det ett plagg med lite längd i, vilket är bra i solen.

Att det skulle vara ett politiskt ställningstagande för många genusmedvetna köper jag nog ändå inte. På samma sätt som samsovningen eller långtidsamning inte är ett ställningstagande och inte heller uteslutande för min egen del. Däremot uppfattas det nog väldigt mycket som just det eftersom det är normbrytande. Jag samsover och långtidsammar (jo, nu är hon ju faktiskt över 2 år ) för att det är bäst för oss alla och för att det är väldigt praktiskt (och självklart för att jag är övertygad om att det ger trygga barn) och jag skulle kunna sätta klänning på mina barn under heta sommardagar just för att det är praktiskt då. I övrigt tycker jag att klänning är ett ganska opraktiskt plagg.

• k girl

Precis, det är just för att det skyddar mot solen samtidigt som är svalt och luftigt som jag tänker på. Här har vi dessutom så mycket insekter (mygg och brems) att det inte skadar med lite mer tyg än en t-shirt. Det finns ju dessutom klänningar och tunikor, t ex Villervallas, som är jättefina och faktiskt unisex.

Mina tankar om det hela är att man ibland riskerar att förstärka normen istället för att ifrågasätta den om man skulle ta det lite för långt. Samtidigt tror jag att det nog finns många som vill tro att man försöker ta någon politisk poäng för att man väljer vissa plagg. Jag finner det allt svårare att sätta på min son vissa sorters plagg, men samtidigt ser jag ju på honom att han är klädd i betydligt klatschigare färger än många andra pojkar i hans ålder. Dock... så gör ju faktiskt det honom till en bärare av mina åsikter, hur man än vänder och vrider på det. Det är ju inte han som väljer plaggen (även om han faktiskt har börjat visa väldigt bestämt att han vill ha på sig vissa plagg - och innan man fattar att det var just snickarbyxorna han ville ha på sig...!).

• Makadam

Vi kommer ju klä våra barn i våra värderingar vad gäller mycket; vad vi äter, hur vi bor, vad vi aktiverar oss med, umgänge - ja, både stort och smått.

• Yamma
    chokladkaffe skrev 2011-05-12 13:43:45 följande:
    Nu har jag ju ingen dotter och faktiskt inte någon av mina vänner heller konstigt nog. Den första föddes igår. Hursom, det är intressant det du säger. Jag får för mig att pojkar har det lätt hur de än kläs. Jag klär ju mina pojkar i vad jag tycker är fint, hjärtan, rött osv. Det enda jag faktiskt inte har satt på dem är ljusrosa, det är för mig en markering för ngt jag inte vill vara med i. Det låter så himla tråkigt det du säger med tunikan och de övriga, jag har som sagt inte märkt av det där, kanske för det är mer tolerant mot killarna? Isåfall får jag ju ändra mig när jag säger att det inte spelar så stor roll. Det jag mer tänker på är att vissa "genusmedvetna" föräldrar klär sina pojkar i rosa klänningar för att det ska vara jämställt. Där tänker jag att det enda som händer är att du gör ditt barn till en bärare av dina åsikter, inte barnets. Därav klär jag inte mina söner i klänningar. Vet inte riktigt vad det säger om mig.

Jag har en tjej och jag tycker att det verkar vara vanligare att folk kommenterar hennes klädsel än vad de kommenterar hennes "killkompisars" klädsel (hon är 1 år). Jag använder kläder i alla färger, både rosa, svarta, blå...men gillar mycket färger. Så fort hon är rosaklädd och helst om hon har klänning kommenterar folk hur söt hon är medan dom ofta säger "tuffing" när hon har mer färgglada kläder (villervalla). Jag har också märkt att folk vi inte känner nästan alltid frågar vad HAN heter så fort hon har en annan färg än rosa.

De vi umgås med använder mer "tradtionella" tjej- respektive killkläder och jag tycker inte att de får kommentarer lika ofta.

Appropå nåt helt annat - har ni hört talas om 3-dagars inskolning på dagis? Det verkar vara något som de börjat med i denna kommun (eller på vissa förskolor). Det verkar gå ut på att man efter tre dagar lämnar barnet själv. En av de vi umgås med har precis skolat in barnet som är drygt 1 år enligt denna "metod" eller vad det nu är.

• Me like coffee
    Yamma skrev 2011-05-13 15:40:39 följande:

Appropå nåt helt annat - har ni hört talas om 3-dagars inskolning på dagis? Det verkar vara något som de börjat med i denna kommun (eller på vissa förskolor). Det verkar gå ut på att man efter tre dagar lämnar barnet själv. En av de vi umgås med har precis skolat in barnet som är drygt 1 år enligt denna "metod" eller vad det nu är.

Vi hade sk 3-dagars inskolning med dottern. Jag var EXTREMT skeptisk när jag fick reda på att det hade frångott 3 veckors inskolningen och ersatt den med endast 3 dagar!!! Kändes helt sjukt och när jag läste det fick jag verkligen en hel isklump i magen

Dock är jag väldigt nöjd med dotterns inskolning (det var i och för sig min man som skötte den men ändå). Pappa var med tre hela dagar och var med i alla rutiner, från samling till lek, lunch vila och mellis. Första gången han fick lämna henne (på fjärde dagen) lämnades hon vid 9 och hämtades runt 13 om jag inte missminner mig. Allt hade gått superbra och hon var ett nöjd barn när vi hämtade henne. Den enda gång hon har varit ledsen var när jag skulle lämna henne första gången men då började jag amma henne just innan vi gick in och sedan dess har allt gått jättebra! Men visst kan jag fortfarande känna mig väldigt skeptisk till en så kort inskolning och jag tror inte att den passar alla barn. Kanske hade vi tur att den passade vår dotter så bra.
  • chokladkaffe
    Me like coffee skrev 2011-05-12 20:24:30 följande:
    Jag skulle lätt kunna sätta på min son (om jag nu hade någon) en klänning. Jag använder ju i princip aldrig klänning på dottern med undantag för just sommaren och värmen då det är ett ypperligt plagg. Jag vet att det rent normmässigt är ett "tjejplagg" men rent utformningsmässigt förstår jag verkligen inte varför!? Vad är det som gör att plagget endast är för tjejer?? Det är luftigt och därmed ofta ganska svalt om man väljer rätt material. Dessutom är det ett plagg med lite längd i, vilket är bra i solen.

Att det skulle vara ett politiskt ställningstagande för många genusmedvetna köper jag nog ändå inte. På samma sätt som samsovningen eller långtidsamning inte är ett ställningstagande och inte heller uteslutande för min egen del. Däremot uppfattas det nog väldigt mycket som just det eftersom det är normbrytande. Jag samsover och långtidsammar (jo, nu är hon ju faktiskt över 2 år ) för att det är bäst för oss alla och för att det är väldigt praktiskt (och självklart för att jag är övertygad om att det ger trygga barn) och jag skulle kunna sätta klänning på mina barn under heta sommardagar just för att det är praktiskt då. I övrigt tycker jag att klänning är ett ganska opraktiskt plagg.
    Om jag ser en klänning på en kille tänker jag att det är föräldern som ska säga något, så fördomsfull är väl jag. Sen ser inte jag det praktiska i en kjol eller klänning om den ska falla innanför solskyddslängden. Då är det för mig mest något man snor kring benen när man ska röra sig. Så jag håller nog fast vid att jag valt t-shirt och mysbrallor, gillar personligen villervallas "tights" med en kant där nere. De är tunna och mjuka. Sen är det tydligen tjejbyxor också enligt vissa men det kan jag bry mig mindre om.

Om samsovning och långtidsamning inte är ett ställningstagande för dig innebär det ju inte att det inte är det för många andra? Jag tycker ju inte det är det men som sagt, många anser ju det.

Sen får jag hålla med Peap att mycket annat också säger något när det gäller kläder. Jag vill väl helt enkelt inte att mina barn har vare sig klänning, hello kitty eller batman på sina kläder. Jag håller mig gärna i mitten med neutrala kläder utifrån att barnet ska dömas så lite som möjligt i sina kläder. Jag hade nog inte heller haft klänning på min dotter om jag haft någon...tror jag inte iaf.
  • Me like coffee

Jag är också väldigt inne på den linjen Madeleineh, att försöka ha könsneutrala kläder. Jag älskar färgglada kläder som är praktiska! Men om nästa barn blir en pojke kommer jag nog att välja lite mer kläder från tjejavdelningarna tror jag. Jag tror verkligen att man kan kompensera andra människors bemötande genom barnets kläder. Men vi får väl se hur det blir. Gällande klänning som sommarplagg så kör vi också mestadels stor t-shirt här men förra året hade vi klänning på dottern en gång och det var faktiskt inte så tokigt. Den är ju inte så lång så att hon får svårt att gå om du trodde det

Svar på tråden AP-snack & babbeltråd