Me like coffee skrev 2011-05-12 20:24:30 följande:
Jag skulle lätt kunna sätta på min son (om jag nu hade någon) en klänning. Jag använder ju i princip aldrig klänning på dottern med undantag för just sommaren och värmen då det är ett ypperligt plagg. Jag vet att det rent normmässigt är ett "tjejplagg" men rent utformningsmässigt förstår jag verkligen inte varför!? Vad är det som gör att plagget endast är för tjejer?? Det är luftigt och därmed ofta ganska svalt om man väljer rätt material. Dessutom är det ett plagg med lite längd i, vilket är bra i solen.
Att det skulle vara ett politiskt ställningstagande för många genusmedvetna köper jag nog ändå inte. På samma sätt som samsovningen eller långtidsamning inte är ett ställningstagande och inte heller uteslutande för min egen del. Däremot uppfattas det nog väldigt mycket som just det eftersom det är normbrytande. Jag samsover och långtidsammar (jo, nu är hon ju faktiskt över 2 år

) för att det är bäst för oss alla och för att det är väldigt praktiskt (och självklart för att jag är övertygad om att det ger trygga barn) och jag skulle kunna sätta klänning på mina barn under heta sommardagar just för att det är praktiskt då. I övrigt tycker jag att klänning är ett ganska opraktiskt plagg.
Om jag ser en klänning på en kille tänker jag att det är föräldern som ska säga något, så fördomsfull är väl jag. Sen ser inte jag det praktiska i en kjol eller klänning om den ska falla innanför solskyddslängden. Då är det för mig mest något man snor kring benen när man ska röra sig. Så jag håller nog fast vid att jag valt t-shirt och mysbrallor, gillar personligen villervallas "tights" med en kant där nere. De är tunna och mjuka. Sen är det tydligen tjejbyxor också enligt vissa men det kan jag bry mig mindre om.
Om samsovning och långtidsamning inte är ett ställningstagande för dig innebär det ju inte att det inte är det för många andra? Jag tycker ju inte det är det men som sagt, många anser ju det.
Sen får jag hålla med Peap att mycket annat också säger något när det gäller kläder. Jag vill väl helt enkelt inte att mina barn har vare sig klänning, hello kitty eller batman på sina kläder. Jag håller mig gärna i mitten med neutrala kläder utifrån att barnet ska dömas så lite som möjligt i sina kläder. Jag hade nog inte heller haft klänning på min dotter om jag haft någon...tror jag inte iaf.