Me like coffee skrev 2011-05-18 11:26:15 följande:
Till en helt annan sak som jag har funderat lite över men som jag tack och lov inte har ställts inför ännu.
Det gäller läkarundersökningar, blodprov och annat som många barn tycker är väldigt jobbigt (och även föräldrarna). Jag satt nämligen i väntrummet hos läkaren för att ta blodprover och före mig var det ett barn som skulle ta blodprover. Barnet var så rädd och så ledsen medan mamman höll fast (jag såg inte men utifrån vad barnet ropade mellan sin gråt så fick jag iaf den bilden) och sköterskan upprepade mantrat "det går bra, det är snart över".
Jag mådde så dåligt! Jag har ju absolut ingen aning om situationen men jag mådde verkligen dåligt då det kändes som om ingen i rummet faktiskt bekräftade barnets känslor utan istället försökte få det snabbt överstökat. Jag dömmer dom verkligen inte för det heller då hela situationen känns väldigt svår och jag vet verkligen inte hur jag skulle tänka i en sådan situation.
Min första tanke är att det ska vara helt nödvändigt att proverna tas, annars tror jag vi skippar det. Men å andra sidan tar man nog inte så många blodprov på barn om det inte är absolut nödvändigt... Min andra tanke är att jag vill bekräfta mitt barns känsla inför situationen och verkligen visa att jag förstår känslorna bakom men ändå förklara att det är nödvändigt för att...
Hur tänker ni? Hur långt skulle ni gå för att "få det överstökat"? Vad skulle få er att inte ta provet? Hur bäddar man för att det inte blir en katastrofupplevelse? Hur gör man för att inte "köra över" barnet?
Jag är glad att det inte har varit aktuellt hos oss ännu men det känns ändå väldigt viktigt att veta hur jag vill hantera situationen innan vi är där. För det kommer ju att ske någon gång.
Vi hamnade ju i en liknande situation när vi var med vår son till läkaren för några veckor sedan. Jag beskrev ju hela situationen då, den borde finnas några sidor tillbaka, men det var hur som helst helt fruktansvärt. Som förälder kände jag mig framför allt överrumplad - och det är S V Å R T att säga ifrån till vårdpersonal, upplever jag, trots att jag är en vårdvan person.
Jag gick ju i efterhand för att framföra klagomål på läkaren och fick senare veta att han försvarade sig med ett "barn gråter ju när de är hos läkaren". Samtidigt var vi ju hos en annan läkare bara en vecka innan, som gav oss tid att trösta och lugna och som verkligen tog sig tid att leka fram en kontakt med sonen så att han fick lyssna på hjärta osv. Jag tror att hur man närmar sig hela situationen skiljer sig mycket från läkare till läkare / personal till personal - och konstaterar att det kan vara förbaskat tufft att protestera när man befinner sig i situationen och med en läkare som med en läkares arrogans agerar som om allt är i sin ordning.
Och med det skulle jag nog säga att det som krävs är framför allt GOTT OM TID för att lugna, ge barnet tid att känna sig tryggt och få en viss tillit till personalen. Och sen personal som är lyhörd. Hålla fast - nja, jag vet inte, det känns som om det är bäddat för katastrof. Hellre komma tillbaka vid ett senare och bättre tillfälle (utsövd, mätt etc) istället.