chokladkaffe skrev 2011-05-25 12:43:43 följande:
Jag har ju också en tvååring här hemma, 2 år och 3mån. Jag blev väldigt lättad av att läsa om era nattningar eftersom vi har samma här. Två timmar är inget ovanligt alls. Om han sover middag eller inte spelar ingen roll merän för hans humör på slutet. Igår var han så trött att han bara grät, inte skrek utan bara grät ut sin förtvivlan med stora tårar som rann nerför kinderna. Skulle äta kvällsmat i pappas knä, inte borsta tänderna, jag fick inte läsa saga, inte vagga, sen skulle han äta igen, inte borsta tänderna, pappa läsa osv osv. Frösöblomster, kanske vi ska prova bärsele igen. Även om jag inte kan bära honom till sömns när jag är ensam med dem kanske det kan gå bra när vi är två hemma. Han somnade ju faktiskt så upp till 18-månader.
När det gäller tålamod är det ju inte konstigt Skrutt. Jag tror man lätt underskattar hur hormonerna påverkar en som gravid. Du säger att du inte är dig själv, det är du ju inte heller, du är gravid. Jag är aldrig mig själv då men jag har alltid lika svårt att fatta det.
Jag tycker det låter som du ger din dotter massa tid av dig själv. Grejen är ju att hon inte ser det så utan vill ha hela dig alltid. Så brukar jag tänka iaf. Jag minns också att jag var sjukt orolig för hur det skulle gå att få ett barn till när man redan har ett mammigt. Är det något jag lärt mig som tvåbarnsmamma är det att ta dag för dag för ingen är den andra lik och saker blir inte som man tänkt. Det kommer att lösa sig. Sen upplevde jag det som en stor omställning och sorg i att inte kunna vara fullt tillgänlig för stora. Nu måste jag prioritera. Lilla skriker för mat och stora har en bajsblöja och jag är själv. Stora har fått sitta i sin matstol ensam länge för jag fixat med lilla och sen blir lilla ledsen precis när jag ska ta mig an stora som till slut tröttnar och kallar på mig. Någon får vänta och det är bara så det är. Men det har varit tufft att inse det efter att ha varit så mån om att alltid uppmärksamma direkt och finnas för ett barn. Jag försöker ändå tänka att syskon är något väldigt värdefullt att ha.
Jag är också bra på att tolka in mycket av reaktioner som något jag gör. Igår när han var ledsen och bara ville ha pappa fick jag direkt för mig att jag inte funnits för honom på ett bra sätt att han var ledsen på mig

Ibland får man nog bara inse att barnens världar är betydligt mer och betydligt mer komplexa än att det går att säga att det jag gör påverkar såååå mycket, finns ju annat.
Åh tack snälla rara! Det känns så otroligt skönt att ni delar med er och bjuder in mig till er värld. Det är så lätt att bara stirra sig blind på hur det har varit att man lätt glömmer att det är en människa under extrem utveckling som man möter. Och precis som du säger, graviditeten gör nog mer än vad jag tillskriver den

Jag känner det ju i kroppen och i själen men ändå är det så lätt att lägga det på andra faktorer. Det är som om hormonerna inte riktigt känns rätt att använda som ursäkt.
Gällande syskon så känner jag redan nu att det kommer att bli en enorm utmaning för mig att acceptera att jag inte kan vara lika tillgänglig för dottern som jag är idag. Eller tillgänglig kan jag ju vara men det går ju liksom inte att svara lika snabbt som idag och känslan av att vara otillräcklig kommer nog att vara ganska stark. Men jag kommer säkerligen att lära mig en hel del under färdens gång och helt säkert så kommer vår nya familjekonstellation att bli super den också!
Men tusen tack för att ni delar med er! Det ger mig otroligt mycket styrka, glädje och energi att se att vi inte är ensamma