Jag har tänkt på samma sak, Skruttpåväg. Vi hade middagsgäster, varav en fritidspedagog, när sonen råkade ramla och slå sig i huvudet. Jag frågade "hur gick det gubben?" och strök honom över huvudet varpå jag fick kommentaren: "Trösta honom inte om han inte blir ledsen!". Va, liksom? Tröstade jag? Jag trodde att jag visade vanlig, normal omtänksamhet som jag skulle ha visat t ex min man. Jag försöker hålla förskräckelsen i schack när han slår sig, ibland ser det ju värre ut än vad det är, men jag gillar verkligen inte att hans reaktion ska föregås av ett "det gick väl bra". Det är tillåtet att bli ledsen. Dock kan jag säga "det gick ju bra" när jag har tröstat honom och han är glad igen. Jag tänker ungefär likadant med det som diskuterades lite längre bak i tråden, "vad duktig du är!" och "vad snäll du är" - jag säger "tack för hjälpen", eller "tack, det var snällt", eller "tack, nu blev jag glad!" om han hjälper mig med någonting. Det gör jag ju med vuxna också.
Det andra du tar upp tycker jag nog ändå kan vara bra i vissa situationer. Vi har ju barn i olika åldrar och det är svårt att jämföra, men för oss funkar det t ex jättebra att säga att både jag och maken har bilbälten när sonen tycker att det är jobbigt att vara fastspänd. Då pekar han på mitt bälte, på sin pappas bälte, och sitt bälte, och är nöjd. Och jag kan nog tycka att det är ok att exemplifiera med alla andra: "Alla vi andra har på oss stövlar därför att vi inte vill bli våta om fötterna. Vill inte du också ha det?" typ. Men då är ju motiveringen en annan än att man ska göra något bara för att "alla andra" gör det.