Mina 78 skrev 2011-05-31 20:40:24 följande:
Det här med hur man reagerar när barnen ramlar etc är ju lite dubbelt tycker jag. Jag tror absolut inte att man ska ropa "Upp och hoppa" till barnen, för då lyssnar man ju inte in dem och deras känslor och står på så sätt i vägen för såväl mentaliseringsprocess som god anknytning. Men jag tror att man också kan vara för snabb med att "trösta" och därigenom lägga sina känslor på barnet och hämma deras upptäckarglädje. Det viktiga är väl att våga vänta på barnets reaktion utan att föregå det med sin egen och att utstråla ett lugn om det faktiskt var en ganska ofarlig situation.
En viktig del av anknytningsprocessen är ju när vi blir en trygg bas för våra barn att kunna återvända till för tröst, då är det ju viktigt att vi erbjuder tröst när barnen söker tröst, men också viktigt att vi låter dem upptäcka världen utan att lägga på dem våra egna rädslor. Om ni förstår vad jag menar...
Ja, fast jag tycker inte att jag "tröstar" honom eller står i vägen för hans känslor om han slår i huvudet och reagerar med att gnälla till, rynka pannan och ta sig åt huvudet och jag frågar hur det gick och stryker honom där han slog sig? Jag tycker ju att det är jätteskillnad på det och att ramla i lekens hetta och skrattande springa vidare även om jag tycker att det ser våldsamt ut.
Om han ramlar och jag inte hör någonting (kanske står upptagen med att diska t ex) frågar jag honom "hur gick det H?". Vad min ett-och-ett-halvtåring då gör, det är att komma fram till mig, han pekar på tån eller knäet eller huvudet eller där han nu slog sig, och så pekar han på stolen, bordet, golvet eller leksaken eller vad det nu är han har slagit sig på, och så berättar han på sitt vis, utan några andra ord än "där!", vad som har hänt. Om jag slår mig och säger aj, gör han samma sak. Han vill veta vad som har hänt, han kan klappa där jag har slagit mig,
och så är det bra så. Jag tycker att det är en fantastisk egenskap hos honom.