mullemeck skrev 2011-06-14 12:46:59 följande:
Jag har tyvärr inget att tillägga i ämnena som gäller större barn och syskon. Men jag har en liten undran/fråga: Hur gör ni andra som ammar när ni är bortbjudna på fest/bröllop eller dylikt där barn inte är välkomna? Min son är 1 år om ett par dagar och ammas 2-3ggr/dygn och det är oftast 19.30, 01, 05-06. Nu har det vart två st 30-årsfester och två examensfester på kort tid och jag har kunnat medverka på 30årsfesterna en stund med diverse pusslande. Men om en dryg månad är det möhippa för en vän. Dagen går bra men på kvällen kommer jag att vilja köra hem för att vara hemma på natten när lillen vaknar. 19.30 amningen är inget måste utan han klarar att somna med pappa om han fått tillräckligt med mat i magen så att säga. Men jag känner mig som en mes inför de andra... Sen kommer bröllopet om 2 månader och jag känner samma inför det. Usch!!Tilläggas bör att vi är först i det ena gänget med barn och näst först i det andra. Många av paren har mååånga år kvar innan barnen kommer. De andra med barn har slutat amma vid 8 månader och gett välling ganska tidigt... Känner mig som ett ufo och bara längtar tills allt detta "barnfria" är över och alla de andra också får barn så att man umgås på ett annat sätt där barn är mer välkomna!
Ville bara lufta mina tankar lite. Hur brukar ni göra/tänka?
Vår dotter är drygt 13 månader och det längsta jag varit ifrån henne är från 12 på dagen till kl 24, det var på min möhippa för ca 2 veckor sedan. Hon var hemma med pappa och det gick bra (kors i taket). Hon brukar vara mammig på kvällarna och förut har det inte fungerat. Nåja, han hade kunnat ringa hem mig om det inte funkat. Hon vaknade när jag kom hem o ammade då.
Jag känner igen de känslor du beskriver och känner så själv ganska ofta. Jag ammar inte så gärna offentligt längre (jag gör det men helst inte). Trodde inte att jag skulle påverkas så mycket av omgivningen

.
Vi kan inte gå på barnfria tillställningar för vi har ingen som vår dotter känner så väl så att jag skulle lämna henne en kväll/natt. Hon var ensam med sin mormor 2-3 timmar på dagtid i helgen och det gick bra. Hon var väldigt pussig och kramig när jag kom hem, men inte ledsen. Tyvärr bor våra föräldrar långt ifrån oss så de träffas inte så ofta.
Jag tror att många tycker att vi är mesiga som inte lämnar henne men jag känner jättestarkt att det är för tidigt än. Hade hon en mormor/farmor eller liknande som hon träffade varje vecka kanske det skulle vara annorlunda.