msKitten:
Hej hej vännen
. Jag har ju två små jag med varav äldsta också är 3½ så kan förhoppningsvis komma med någon liten tanke. Det första jag tänkte när jag började läsa ditt sista inlägg var att det skulle utveckla sig precis som det gjorde.....kunde liksom se scenariot hemma hos oss
. Det innebär att både du och jag förmodligen har två fullständigt "normala" 3½-åringar
.....om det är någon tröst
. Nu är ju vår yngsta äldre men vad som generellt gäller båda är att de bara inte kan låta bli varandra. Det finns inte en chans i världen att vår äldsta skulle klara av att bara ligga bredvid tyst utan att prata, spralla runt och framför allt greja och peta med lillebror. Det finns liksom inte ens med på kartan. Han kan inte riktigt greppa det här med att han "stör" ännu. Han kan ligga tyst i sådär 5 sekunder om man ber honom, och han kan själv viska "Vi måste vara tysta, a sover", men sedan är han igång igen.....och pratar ofta rätt högt
. Helt lönlöst att säga att han inte får prata, pilla eller vad det nu är för det kan han inte hantera.
I just den specifika situationen så tänker jag så här (lätt att vara rationell på avstånd
):
- Storebror kan inte ligga bredvid lillebror när han ska sova. Tanken är mysig, men i 9 fall av 10 (i bästa fall
) så slutar det i härdsmälta. Det är liksom något man får samla kraft till de dagar man måste = är ensam vuxen med två barn. Ta "diskussionen" med storebror innan. Han kan säkert bli arg och ledsen över att inte få följa med in, men jag skulle tippa på att det blir klart "lindrigare" om du pratar med honom om det innan ( = ”Nu går jag in och söver om lillebror. Du får stanna kvar ute och leka med pappa, farfar etc” - börjar han protestera, ta hjälp av pappa och farfar med avledning......de kan med största sannolikhet locka med något som han tycker är kul så att han kan acceptera att vara kvar ute. ”Jag kommer snart tillbaka och så myser bara du och jag") och han inte blir bortplockad för att han betett sig "illa" och alla har hunnit bli irriterade på honom.....för att han pillar, spralla....stör. Summa summarum: Undvik i möjligaste mån situationer som ni vet vanligtvis inte fungerar av olika anledningar. Det handlar ju i mångt och mycket att inte lägga ansvar på barnen som de inte är mogna att ta. Svårt många gånger tycker jag.
- Det här med ens egen ilska och irritation när 3½-åringar får utbrott. Man får helt enkelt ta en funderare på varför man själv får total härsmälta pga det......varför man tappar allt omdöme och beter sig som en frustrerad och trotsig 3-åring själv
? Så här på avstånd så tänker jag spontant: Låt storebror få ha sitt frustrationsutbrott ”i fred”. Stör han lillebror så lyft med honom ut i trädgården…..och låt honom få vara jättearg utan att bli irriterad på honom för det. Bara konstatera rakt upp och ner att ni (i det här fallet pappa) förstår att han är jättearg, men att han inte får vara inne i sovrummet just nu. Punkt. När han lugnat ner sig prata lugnt och sansat , och då skulle jag gissa att han förstår alldeles förträffligt och även kan tänka sig att borsta tänderna fullt medveten om att du snart kommer. Att komma med tandborstnings”krav” under ett utbrott är ju liksom att verkligen be om en dunderkonflikt
. Särskilt om det enbart är på ens egna villkor så att säga….vilket det i det här fallet var. Här brukar det bästa vara att ”lämna” situationen….inte minst när man själv är arg och irriterad…..och lägga större ansvar på barnen. ”Vi ska borsta tänderna innan du sover. Jag tänker inte springa runt och jaga dig och tjata. Jag blir bara arg och irriterad då. Du får säga till när jag ska hjälpa dig. Jag sätter mig här i soffan och väntar”, eller något liknande. När man hamnar i det där ”nu borstar jag tänderna på dig med tvång”, så handlar det ofta om att man själv på något sätt antingen vill ”straffa” och/eller vill känna att man tar kommando/kontroll igen. Något man tar till av vanmakt. Säger inte att det är så för er, men jag kan känna det själv, personligen. Upplever att det är samma sak med sambon, som har kortare stubin….som jag skulle säga huvudsakligen beror på att han ofta inte vet hur han kan lösa en situation. Rädd att förlora kontrollen i grund och botten.
Hoppas du inte tycker att jag låter pretentiös. Vi gör precis samma ”misstag” som ni – ibland oftare än annars – och det är lätt att vara efterklok
. Man lär efter hand upplever jag. För min del har jag väl kommit till insikt om att det huvudsakligen handlar om två saker: 1. Mina egna förväntningar 2. Att sätta tydliga gränser tidigt. För att exemplifiera med ert ”sova-scenario”: Inte förvänta mig att barnen ska klara mer än de gör (de kommer att vilja leka och prata med varandra om de ligger bredvid varandra vid nattning ) och själv ta ansvar för det hela genom att tidigt tala om att ”Nu är det så här” = Lillebror ska sova och då får storebror vara utanför sovrummet med pappa. Om det är vad som är viktigt för mig. Men som sagt….lätt att vara efterklok
.