Nu är vi inne i en jobbig period igen
Det är mycket bråk och skrik här hemma och jag vet inte hur vi ska komma ur det här....Min äldre son (3,5 år drygt) är så intensiv och känslig, men allt går över styr hela tiden. Han ger sig på lillebror, jag försöker prata om det istället för att skälla, men tappar tålamodet efter 1000 situationer och blir arg, hans pappa blir arg och det känns som att vi är arga och sura på storebror hela tiden.
Idag frågade jag sonen vad det är som pågår, vad han tänker när han slår lillebror. Jag säger att det är ok att vara arg på lillebror, jag förstår det, men man får inte slåss eller göra illa. Han och jag kramas lite, sen gör han om samma sak! Då tappar hans pappa tålamodet och skriker, jag blir sur på pappa som gormar, han säger att jag bara skyddar storebror hela tiden....Jag känner mig otillräcklig. Jag vill verkligen inte vara sur och arg på storebror hela tiden, men det känns som att jag är det jämt. Vissa dagar är vekligen bra, men sen händer nåt (jag vet inte vad) och så är vi tillbaka i allt igen!
Till saken hör också att jag hela tiden har dåligt samvete för barnen. För den lilla, för att han inte får samma lugn och ro som storebror fick som bebis, för storebror för att han inte får lika mycket tid som förut, för att jag blir arg på honom så ofta....att mitt tålamod inte räcker till....
Det känns ofta som att dagarna bara är stress, stress stress....Jag är stressad för att jag inte kan lämna barnen ensamma för en sekund, för att storebror inte känner sig sedd och därför tjatar och gnäller, tjatar och gnäller och skriker, jag försöker möta hans behov, men det brister. Jag är stressad för att lillebror inte får sova i fred, inte ammas i fred...storebror är där och pillar och drar i honom så fort jag ska amma eller lägga honom för att sova...Jag vet att han inte gör nåt för att jävlas och jag vet att det egentligen är fel att skälla på honom, men jag orkar inte efter att ha förklarat 1 miljon gånger....