msKitten skrev 2011-07-06 14:15:58 följande:
Frösöblomster, tack för ditt svar! Långt och matnyttigt för mig!
Många tankar som kommer upp när jag läser det du skriver, bla det där om att man som vuxen beter sig som en trotsande treåring :D Tja, i vårt fall handlar det om att både jag och min man i perioder är dåliga på att hantera stress. Dels så handlar det om våra liv utanför familjen (alltså jobb och sånt) men dels handlar det om våra egna bagage från barndomen. Gnäll och skrik och utbrott skapar en enorm stress hos oss båda.
Min man blev slagen och psykiskt misshandlad (läs kränkt varje dag) av sin mamma under hela sin barndom (tills hon dog när han var 11 år). Han har mycket svårt att hantera stress och något han är medveten om och försöker jobba med. Men trots detta hoppar det grodor ur munnen på honom när han tappar tålamodet, vilket resulterar i att jag blandar mig i konflikten med storebror och så sätts en jättekonflikt igång :( Min man har svårt att sätta gränser runt sig själv, utan vill gärna gå med på allt möjligt för storebrors skull, vilket resulterar i att allt går överstyr, såklart. Detta är verkligen något han försöker förändra, men det är verkligen så svårt för honom! Han ber alltid om ursäkt när saker och ting inte blev som de borde och han gick för långt, och han tar ansvar för att det var HAN som gjorde fel och att det inte är fel på sonen. Det tycker jag är bra och viktigt. Som Jesper Juul säger, att man tar bort skuldkänslorna från barnet.
Vad gäller mig själv så har jag kvar spår av en obearbetad förlossningsdepression med storebror. I kombination med att min mamma var extremt dålig på att hantera konflikter med mig som barn. (Hon är väldigt konflikträdd och istället passivt aggressiv) Detta har naturligtvis satt spår. Konflikträdd är jag inte, men tycker det är otroligt obehagligt med sonens utbrott. Tappar tålamodet lite väl ofta, tyvärr :( Sen har jag otroligt mycket dåligt samvete. Detta är något som jag definitivt måste göra nåt åt. Ska börja gå i terapi, för mitt dåliga samvete tar kål på mig, tyvärr :(
Som sagt, vi har en del att jobba med här :)
Hej igen

. Det var inte på något vis meningen att ge dig dåligt samvete eller liknande. Vad jag försökte få fram är att både jag och sambon titt som tätt gör precis likadant = beter oss som trotsiga 3-åringar, är usla på att hantera stress etc. etc........och ingen av oss har något traumatiskt bakom oss på något vis. Jag har haft fantastiska föräldrar. Sambons kan jag känna är lite mer "avståndstagande" eller vad man ska säga, vilket har "satt sina spår" på honom, men inget annat. Som utomstående....på avstånd och utan känslomässig inblandning så är det lätt att vara klok (efterklok inte minst) och rationell

. Något svårare när man är mitt i det och det handlar om ens egna barn

. Jag kan få total härsmälta ibland av gnäll, skrik, gråt och när de inte kan låta bli varandra utan ska peta, dra, reta etc.......och vad har jag för förklaring......tja, fin uppväxt med föräldrar som alltid behandlat mig med respekt och varit duktiga på konflikthantering, omgiven av familj och släkt som är pedagoger, lärarutbildning, många års arbetserfarenhet som lärare.......nog borde jag kunna hantera mina två pojkar utan att få psykbryt

.
Det är väldigt intensivt med små barn. Det kräver att man är med.....mest hela tiden och det i sig är stressande. Sedan tillkommer ju svårigheten när de är två......att de har behov, och inte att förglömma viljor

(lätt att förväxla behov och vilja) samtidigt och att de i sin tur tar ut frustration på varandra.....och så får man gnäll och skrik och vrål i kvadrat. Stressad mamma eller pappa som är mån om att alla ska ha det bra och så gärna vill göra rätt blir stressad i kubik = tappar konceptet

. Jag personligen hade fantastiskt mycket hjälp av Gavelins bok. Jag har börjat lära mig att ta ett par djupa andetag och tänka till lite när jag känner att adrenalinet börjar pumpa. För att ta ett exempel från i förmiddags:
Min 3½-åring ligger på hallgolvet och skriker som om han höll på att bli ihjälslagen för att jag bett honom ta på sig solhatten själv medan jag byter blöja på lillebror (har redan hjälpt honom med byxor, tröja och skor för att han bad om detta så han har inte försummats

) och han vädjar intensivt till mig att han inte kan (

). Min 2-åring har i samma stund storgråtandes stampat iväg till köket för att han inte vill byta blöja och har klättrat upp i sin matstol och upprepar högljutt, fortfarande gråtandes, att han inte vill gå ut och inte orkar byta blöja, gång på gång......jag känner att tålamodet börjar tryta och adrenalinet börjar flöda.......förmiddagen ar inte varit helt friktionsfri tidigare......och så stannar jag upp. Varför blir jag upprörd? Har jag på något vis behandlat mina barn illa? Nej. Är mina barn på någotvis lidande? Nej. Är mina barn ovanligt besvärliga och oresonliga? Nej. Jag har en 3½-åring som är arg för att jag inte är på humör att serva honom med precis allt i just den stunden och en 2-åring som inte vill byta blöja (inga tendenser till tvång har bara sagt att vi behöver byta blöja). Är jag dålig mamma = mitt fel att jag har två barn som just för tillfället vrålar på varsitt håll? Nej. Vi har inte bråttom ut någonstans. Summa summarum: Det finns ingen som helst anledning för mig att känna mig stressad eller att bli irriterad på situationen, på mig själv eller på barnen. Jag slog mig helt sonika ned på tröskeln mellan hallen och köket så att jag fanns tillgänglig för båda och sa att vi skulle åka gå ut och åka spårvagn så fort vi hade hade bytt blöja och så fort alla kläder var på. Jag sa till lillebror att han kunde välja vilken blöja han ville ha och att jag gärna höll storebror sällskap medan han klädde på sig. Båda var rejält arga en stund till, men sedan åkte solhatten lustigt på rätt lätt under lite snyftningar om att mamma var dum och lillebror sprang glatt och valde blöja och vi bytte friktionsfritt. Därefter var alla nöjda och glada och jag hade inte fått hjärtattack.....vilket är positivt

.
Ska vara tydlig med att jag verkligen inte alltid lyckas tänka så.....lååångt ifrån.....men jag blir bättre på det efter hand

. Jag har blivit bättre på att låta dem få vara arga och vråla av sig ifred en stund utan att försöka få dem att inse att de agerar irrationellt. Gör jag det och inte medvetet eller omedvetet anklagar vare sig dem eller mig för att de är arga eller frustrerade eller vad det nu är, så brukar det hela avlöpa ganska lätt (trots vrål och skrik) för alla parter. Jag agerar inte lika mycket efter min "reptil"-hjärna då

. Gör underverk för det dåliga samvetet. Det och väldigt mycket tid.....till allt.....låta saker få ta tid. Och sedan så klart ta tag i det här med att vara tydlig med vad man själv vill. Vet du att det inte fungerar att somna lillebror med storebror så somna lillebror själv. Att du säger ett rakt nej till storebror gör dig inte till en dålig mamma. Du kommer ju att ägna tid åt honom och hans nattning när lillebror somnat. Det är som med min "förmiddag". Inget att känna dåligt samvete eller stress över. Ja, han kanske bli arg över ett nej......men ingen vare sig han, du eller hans pappa har gjort fel
Sedan måste man vara lite förlåtande med sig själv. Det är mänskligt att fela