msKitten skrev 2011-07-15 15:32:00 följande:
Jag tycker att det låter som om den familjen kanske behöver en hjälpande och förstående hand. Jag har också varit en sån där förälder och partner emellanåt, faktiskt. En usel mamma och en dålig fru. Min man och jag har haft slitningar i vårt förhållande samt i vårt förhållande till storebror som har varit oerhört jobbiga. Senast idag var vi rätt usla föräldrar (extremt dålig hantering av en konflikt som resulterade i att storebror blev rädd för sin pappa). Och ändå är vi sådana föräldrar som verkligen, verkligen försöker. Vi samsover, vi bekräftar, vi ammar länge. Vi låter barnen bestämma över sina egna kroppar, vi vill vara de bästa föräldrarna. Men vi är inte det! Vi gör fel hela tiden, men vi är medvetna om det! Och jag och maken ser alltid till att ta bort skulden från barnen, det är inte hans fel att vi mamma och pappa bråkar, det är inte hans fel att vi tappar tålamodet.
Jag var en mycket bra mamma de två första åren av mitt äldre barns liv. Sen blev allt mycket svårare. Min pappa blev dödssjuk, min man fick en existensiell kris, jag hade det jobbigt med min mamma och bror. Med mitt jobb....Allt var kaotiskt. Förhållandet med min man var upp och ner. Sonen blev trotsig och ännu mer krävande. Och vår ork tog slut!
En vecka innan jag födde mitt andra barn dog min pappa. Storebror var mitt i självständighetsåldern, min man och jag helt slut efter en jättejobbig höst med mig som höggravid som sprang till min dödsjuka pappa på sjukhuset. Jag grät varje dag! Jag låste in mig på toaletten för att sonen inte skulle se mig, men det gjorde han i alla fall. Han ville trösta mig, men det kändes helt fel.
När man är stressad, när livet inte är så lätt så är det faktiskt jättelätt hänt att bli en dålig förälder. Jag har också pratat över huvudet på min son, jag har sagt elaka saker till honom, jag har sagt elaka saker till min man. Till mig själv. Jag har velat ta livet av mig när livet var som jobbigast. Och då behöver man hjälp. Ingen som dömer en, utan som HJÄLPER en.
Jag och min man vill verkligen ha en harmonisk och lugn familj. Men vi har det inte så just nu. Vi har det jättejobbigt. Vi älskar varandra, vi kramar och pussar varandra varje dag. Vi pussas tillsammans i familjepussar som vi kallar det, tillsammans med barnen. De ser att vi älskar varandra och att vi älskar dem. Men de ser också att vi har konflikter, att vi inte mår så bra emellanåt. Fy fan vad svårt det kan vara ibland.
Tack!! Vad skönt det är att höra andra som försöker så mycket de bara orkar, men som inte heller alltid klarar att leva upp till den bild man har av att vara en lyhörd, kommunicerande och respektfull förälder.
Det är så SVÅRT, tycker jag. De första 1,5 - 2 åren var det "lätt" att vara AP, men nu krävs det så enormt mycket mer ork, tålamod och närvaro och det upplever jag är svårt ibland. Lätt att få kroniskt dåligt samvete. Jobbar just nu på att bli snällare mot mig själv och att förstå det där uttrycket "good enough"

.