msKitten skrev 2011-07-16 09:31:02 följande:
Det handlar verkligen inte om någon mall. För mig handlar AP om att se till mitt barns behov, ingenting annat. Jag tycker AP sammanfaller med min syn på hur man är mot barn. Anledningen till att jag tycker att det blev svårare efter att mitt barn fyllt 2 år är för att jag tycker att det är svårare att uppfylla hans behov. Det handlar om att jag har svårare att tackla hans behov av självständighet när jag själv är stressad, än vad jag hade att tackla hans behov av att bli buren som bebis.
När man själv har det stressigt och svårt med livet så är det jättesvårt att uppfylla ett barns behov av gränser, när barnet lägger sig på golvet och skriker sig blå för att det inte fick en glass. Eller springer iväg och vägrar klä på sig, eller slår sin lillebror så fort det får chansen. Det handlar om att JAG inte orkar se till mitt barns behov i alla lägen, eller att jag inte kan uppfylla dem på bästa sätt. Jag vet att han har behov av att få vara själv med mig i flera timmar för att vi ska återknyta till varandra. Jag har inte möjligheten till det. Jag har en liten bebis att ta hand om. Jag vet att han har behov av att lära sig konstruktiv konflikthantering, men det är verkligen inte så att jag orkar eller kan leverera det varje gång.
Barn i 2-3 års åldern är skrikiga, gnälliga och krävande. Jag hamnar i situationer då jag vill sitta ifred med min dator, han kommer och drar i mig och vill leka. Jag väljer att säga nej till honom - jag vill sitta ifred en stund - och säger - jag vill sitta här en stund, jag kommer snart, ta fram din tågbana så kommer jag snart. Då skriker han NU MAMMA!!! Han står och gnäller ett tag, jag säger nej. Han skriker. Han gråter.
Hans vilja är att leka med mig just då. Men vad är hans behov?! Att vara med mig? Att lära sig tackla ett nej? Att lära sig sätt egna gränser genom att se hur jag gör? Vad?
Fattar du nu hur man kan mena att det är svårt att vara en AP-förälder?
Låter som om det var jag som kunde skrivit det (igen ; ).
Jag upplever verkligen att det är tempot som är det som försvårar. När allt går i 180 (då menar jag för dottern, jag räknar allstå inte in allt annat i vardagen som ska hinnas med) har jag svårt att hinna känna av vad behoven är, vilket var mycket lättare innan dottern ökat i vilja, energi och utforskarglädje.
Sen svänger det ju så för henne oxå, hon pendlar ofta snabbt mellan vill/vill inte, ja/nej, ute/inne osv. och att då hänga med i svängarna kräver min totala uppmärksamhet.
Just nu jobbar jag med att hitta balansen mellan att sätta gränser och att det inte blir för mycket "order" och "bara för att jag säger så"... Hur ser ni andra på det? Har ni fått några insikter ni vill dela med er av? Jag vet av erfarenhet att min dotter mår bra av att begränsningar i vissa lägen, men blir ändå lite försiktig ibland av rädsla att inte visa den respekt jag vill att hon ska ha. Förstår ni vad jag menar..?
Förresten, tack för att ni alla delar med er så mkt, det är så skönt att läsa allas kloka ord i den här tråden

.