Me like coffee skrev 2011-07-18 12:07:20 följande:
Usch vad jobbigt det är att bo hos mina föräldrar... Egentligen är de helt underbara men de är så sjukt barncentrerade, det ska skojas i syfte att få dottern gladare när hon är ledsen, petas på i försök att avleda när hon är jättearg över något, hela tiden läggs liksom fokus på att skoja till det. Dottern blir ju, inte helt otippat, ännu mer hysterisk eller ledsen och jag känner att jag bara kokar över! Dessutom vill dottern knappt ha å göra med sin pappa just nu. Igår fick han knappt komma i närheten av henne utan att hon skrek och sprang till mig, han får inte hjälpa henne med något utan det är bara jag eller möjligtvis mormor som får hjälpa henne. Hon har ju alltid varit mammig av sig men nu börjar det bli enormt påfrestande! Ta imorse som exempel. Dottern ville kliva upp och kunde inte öppna dörren. Då ville hon att jag skulle hjälpa henne men jag var så trött så min man gick upp och skulle hjälpa henne. Då bröt allt samman. Hon blev helt hysterisk, skrek och slogs och kunde knappt andas. Jag satt med henne i knät och bara höll henne, vilket hon accepterade, iaf så pass att hon satt stilla. Däremot fortsatte hon skrika att jag skulle kliva upp och pekade mot hallen. Jag känner att jag inte alls ville kliva upp och satt därför kvar. Min man gick däremot upp men hon ville absolut inte följa med. Mitt i all hysteri kommer min pappa och undrar vad som händer och börjar ifrågasätta varför vi inte ger henne välling på morgonen! Utan att ha någon som helst aning om vad problemet var konstaterade han snabbt att hon var hungrig och att hon självfallet behövde välling! Att hon inte har behövt välling under sina dryga två första levnadsår och att hon inte ens tycker om det var inget som verkade spela någon roll för honom. Det sista jag behöver mitt i ett sånt kaos är ju råd från någon som träffar sitt barnbarn under kanske sammanlagt tre veckor per år! Dock känns situationen att dottern verkligen ratar sin pappa rakt av varken rolig eller hållbar i längden. Det funkar ju bättre för honom hemma och just nu känns det som om det hela tiden blir för mycket för dottern. Hon är inte alls van vid att stå i centrum hela tiden och kanske bidrar det till hennes sätt att vara mot honom? Självklart blir min man väldigt ledsen och frustrerad över att aldrig få finnas till för henne. Dock är han väldigt förstående också. Men situationen känns verkligen inte hållbar, framförallt när jag tänker på att vi får ytterligare en familjemedlem till hösten. Ledsen att det blev långt detta, kanske lite osammanhängande och dessutom utan styckeindelning (dumma telefon) men ni kanske kan dela med er av lite tankar och idéer. Både hur ni tänker kring mammigheten och era erfarenheter kring dessa familjesammankomster som gör att jag känner mig så oerhört udda

Känner mig så ledsen och inte alls utvilad! Om ni också kan ha några tankar och idéer kring varför det blir så här väldigt tokigt (som i exemplet från imorse) skulle jag blir glad. Min teori är att det efter en intensiv heldag tillsammans med min bror och hans familj igår helt enkelt blev alldeles för mycket för dottern som är väldigt känslig när det blir för mycket. Hon kör liksom på utan att någon annan än jag och min man kan se att hon är helt på tok för trött. Känner att jag lite tappar kontakten med hennes behov när allt blir så intensivt hela tiden... Usch, har man inte semester för att vila upp sig!?
Hur gammal är din tjej?
Annars tycker jag att hon låter som min son har varit det senaste året

Han är också väldigt. väldigt mammig. Jag var hemma med honom i 13 månader, hans pappa var hemma med honom i nästan 2 år och ÄNDÅ är sonen extremt mammig (fortfarande, men inte så extremt nu). Jag tror väl att det är så att vissa barn bara är så helt enkelt. Och de blir olika mycket mammiga beroende på saker runt omkring dem. När de utvecklas mycket eller går igenom en kris (får ett syskon eller lär sig nåt nytt) så blir de sådär mammiga igen.
Jag tror att man helt enkelt får låta dem vara sådär, det är deras behov. Sen får man se till att tackla det ordentligt, inte så barnsligt som min man

(men det är en annan historia). Mammigheten handlar inte om att ingen annan duger, mammigheten är bara nåt som har med barnet och mamman att göra. Din dotter skulle inte rata pappa om du inte var där, det är inte så att hon skulle deppa ihop om hon bara var med pappa (utan dig). Men är du med så vill hon vara med dig. Jag tycker man ska låta det vara så. Hon utvecklas mycket nu, har träffat nya människor som hon inte känner. Hon har behov av dig. Din närhet.
Hon känner sig säkert av stressen som du och din man upplever med att ni är bland en massa människor vars kommenterarer ni inte gillar osv.
Din dotter låter lika känslig som min son. Krävande, dominant, känslig. Mammig. Sån är min älskade unge
Hur det bli när syskonet kommer får ni se då. Ammar du henne fortfarande?