Me like coffee skrev 2011-07-19 19:17:37 följande:
Tack för dina ord MsKitten! Känns oerhört skönt att läsa det du skriver. Hon är (och har alltid varit) väldigt mammig när jag är i närheten men precis som du skriver så funkar det ju utmärkt med pappa när jag inte är där. Jag märker nu när vi har hunnit landa lite här och de två senaste dagarna har varit lite lugnare så får också pappa vara med lite mer. Gällande amningen så ammar jag henne fortfarande. Då blir det väldigt tydligt när livet är lite extra jobbigt för henne. Hon har gått från att amma nästan max en gång om dagen till att nu amma mellan 5 och 10 gånger

. Ännu mer om hon skulle få amma varje gång hon ville! Så jag försöker ställa in mig på att amma två barn väldigt mycket när bebisen kommer. Sen om jag kommer att orka när tiden väl är kommen (om det nu blir att dottern vill amma massor) får väl återstå att se

Jag känner mig så oerhört glad att ni finns och jag önskar att jag kunde ha människor som ni runtom mig i det verkliga livet också!
Jag är också tacksam att den här avdelningen och den här tråden finns. Känner mig ganska ensam med min föräldrastil IRL. Min familj är inte heller skandinaver ursprungligen, så det här med att vara lyhörd för sin trotsande 3-åring är verkligen nåt unikt i min släkt Jag kommer från en kultur där det är socialt fullkomligt accepterat att aga barn, att skrika på dem, att tukta dem, få dem lydiga. Där barn inte har särskilt hög status, där man använder ironi och sarkasmer mot dem osv. Barnens roll är att lyda sina föräldrar blint. Nu får vi bara höra att anledningen till att sonen får utbrott och är skrikig och allmänt trotsig är för att vi har daltat med honom hela hans uppväxt och att vår föräldrastil är att han får göra vad han vill. Säkert.

Här förväntas det av oss föräldrar att vi ska få honom tyst och foglig, att han inte får ha utbrott osv. Sen är han ju pojke också. Pojkar gråter ju inte. SUCK! Jag kan ju trösta dig att de kommentarer som jag hamnar inte ens i samma liga som de kommenterarer nån annan här får. Om det nu är nån tröst

Jag har fler idioter runt mig
Det här med tandemamning. Jag är oerhört kluven inför det. Jag ammade egentligen alldeles för länge, kan jag tycka såhär i efterhand. Min stora kille ammade jag i 3 år, men egentligen hade jag tröttnat rejält redan när han var 2,5. Men jag var bekväm, trött av graviditeten och det var så smidigt att bara amma så lugnades de värsta stormarna, han somnade på 1 minut osv. När lillen föddes så tänkte jag att jag ska fortsätta amma (Då var stora killen 2 år och 9 månader). Det gick inget bra. Från att stora killen ville amma 1 gång eller ingen gång per dag så ville han amma oftare än bebisen helt plötsligt! Han gick igenom en kris som var oerhört jobbig för honom. Det här med amningen blev hans enda sätt att få ut allt. Han skulle helt plötsligt ammas på nätterna, 150 gånger på dagarna och pratade bara om tutte HELA TIDEN. Det var enormt påfrestande. Det var ett par dagar när stora killen i princip helammades. Det var fullkomligt kaos! Och mitt i allt detta en ordentlig baby blues.
Så jag satt där med två ungar fastklistrade vid brösten och grät! (Jag har skrivit om detta i den här tråden.) Till slut ringde jag amningshjälpen och pratade med en underbar kvinna. Det hela löste sig till slut och jag fick stora killen att bara amma 1 gång per dag.
En månad innan han skulle fylla 3 år sa jag bara rakt upp och ner - om en månad fyller du 3 då ska vi sluta amma, jag påminde honom i princip varje dag. Och så gjorde vi det. Det gick ok. Han blev lite ledsen men inget dramatiskt. Efter det vill han gärna hålla handen på mina bröst. Det fick han göra ett tag, men för ca 10 dagar sen fick jag nog av det också. Varje gång han blev ledsen eller så och jag tog upp honom i famnen skulle han köra ner handen i min BH. Alltså, det funkar ju inte. Jag vill inte ha en treårings hand i min BH varje gång han gråter eller vill ha lite närhet. Han kan göra så vart vi än var, på gatan, i affären varsomhelst. Så jag har fått nog av det också, men har problem med att få honom att sluta med det. I samband med att jag bad honom sluta med detta kom utbrotten på lillebror. Han skulle slå, sparka honom osv. Jag frågade vad det hela handlade om och han sa att att han är arg för att lillebror får amma men inte han. och så där har det hållit på. Han snackar om att han är ledsen att han inte får amma - och det har han pratat om nu sen i mars då vi slutade.
Så idag när han ÅTERIGEN började prata om det här med tuttande så tröttnade jag. Jag tog en kopp, handmjölkade ut lite och gav till honom och sa "Varsågod, smaka!" Och han tog koppen, tittade, luktade. Tlll slut smakade han och utbrast helt chockad "Mamma, det är äckligt"! Jag blev helt fullt i skratt!!! Efter det har han inte nämnt tuttande alls