• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • msKitten

Du är så klok Frösö Glad

Ja, det låter ju väldigt vettigt, att göra så. Jag ska försöka ha ditt tips i åtanke nästa gång. Det är väldigt mycket skrik och gap här hos oss just nu. Lite smått kaotiskt med allting....

• Makadam

Lättare sagt än gjort alla gånger, men att försöka se saker i perspektiv och att prioritera det allra nödvändigaste tycker jag är två förutsättningar.
    Om man ser till hur ens barn utvceklas och förändras så är ju inte en "skrikig dag" (eller vecka, eller månader) inte någonting som är så för evigt.
    Sen så brukar jag få tänka till om att vad är det som är viktigt, vad måste vi göra?
    Och svaret är: äta. Mat måste vi får i oss, stora som liten, allt annat är ganska oviktigt. Mat, och sömn. Sen är vi inte såna som far och flänger till olika aktiviteter och släktingar, även om jag kan känna att man "ska" det (och speciellt på semestern). Det skulle kanske vara kul att åka 6 mil för att besöka en fin hamn och äta en glass, men att påstå att det skulle vara för dotterns skull..? Näe.
    Barn har ofta så mycket roligt i det lilla, det stora världen som finns nära - medan vi vuxna är "hemmablinda".

• chokladkaffe
    Flickan och kråkan skrev 2011-07-21 10:25:49 följande:
    Vår 3½-åring kan också bli tvärarg....akut.....han tar sällan ut det genom att grejer flyger och far men på andra sätt som inte heller är OK. Han vet att det inte är OK men kan inte alltid agera utifrån det. Vad tror du om att avvakta lite/"backa" en sekund eller två? Vad jag menar är att inte ge honom den reaktion han förväntar. Vad han vill är att du ska komma NU. Han är med största sannolikhet väldigt medveten om vad som kommer att hända när han slänger tallriken i golvet.....du kommer farande som ett skott . Jätteeffektivt . Gör istället färdigt det du tänkt som du sagt och ta samtalet med honom när du är färdig och allas känslor har svalnat något. Vad gör det om det ligger schnitzel på golvet en liten stund? Eftersom det troligtvis låter en del så tittar man givetvis efter vad som hände, men konstatera mer att det ligger mat på golvet.....fråga om han tycker att det är en bra idé att slänga ner maten på golvet och gå sedan tillbaka till köket och det du höll på med. Resultatet för honom blir kall schnitzel på golvet, samma trista kanal på TV och en mamma som när hon är färdig med det hon sa att hon skulle göra kommer in och tar ett samtal med honom om vad som gäller när man äter i soffan och vad han kan förvänta sig av andra människor = inte servicemaskiner. Även göra det klart att det inte går att äta mat någon annanstans än i köket om den slängs i golvet. Och sedan hjälps ni åt att plocka undan maten.
    Jag tänker också så, att inte försöka ge den reaktion barnet väntar på. Men jag blir lite rådvill när 2.5-åringen biter och slår lillebror. Jag måste ju reagera på den, lite svårt att han plågar lillebror medan jag gör klart mitt. Samtidigt blir det ju det "vapen" han har kvar för det mesta annat regarerar jag inte så hårt på utan gör mer som du säger, okej, tandkräm över hela vasken i badrummet...so what. Men lillebror är svår, han får ju inte skadas.
  • chokladkaffe

nåt helt annat. Var och vägde lillebror på bvc idag. han har gått upp endast 150g på en månad och stannat av på  längden också. Tanten där började dilla om tillägg och smakisar om inget hände, han är 4mån och några dagar. Jag vill helst inte detta innan han är 6 månader. Nån som vet vad jag kan göra med amningen, försöker amma på så gott jag kan men problemet är att han bara äter bra när vi ligger hemma på sängen. Det är inte alltid det går bra att liggamma. Nån som har nåt bra tips bland er kunniga ammerskor.

• Kid A
    chokladkaffe skrev 2011-07-22 17:41:31 följande:
    nåt helt annat. Var och vägde lillebror på bvc idag. han har gått upp endast 150g på en månad och stannat av på  längden också. Tanten där började dilla om tillägg och smakisar om inget hände, han är 4mån och några dagar. Jag vill helst inte detta innan han är 6 månader. Nån som vet vad jag kan göra med amningen, försöker amma på så gott jag kan men problemet är att han bara äter bra när vi ligger hemma på sängen. Det är inte alltid det går bra att liggamma. Nån som har nåt bra tips bland er kunniga ammerskor.
    Nu kommer jag kanske här lite som gubben-i-lådan, men jag brukar följa "er" tråd och tycker det skrivs så mycket bra och intressant!

Jag har haft samma problem med min dotter - det var vid 4-5 månaders ålder hon började vägra allt annat än liggamning hemma. Smal har hon alltid varit men hon började dippa i kurvorna vid den åldern. BVC-tanten tyckte jag skulle börja med ersättning, men jag gjorde istället så att jag började med lite gröt och smakisar vid ungefär 5 månaders ålder (hade också velat vänta till 6 mån egentligen). Jag var ett tag så stressad över hennes dåliga viktuppgång att vi höll oss hemma så mycket som bara möjligt för att kunna amma ostört. När vi var iväg någon annanstans försökte jag låna sovrum och amma på sängen, om det var hemma hos någon bekant alltså. Annars har jag mjölkat ur och gett ur flaska - hon är dock lite tveksam till flaska så det har gått sådär.

Vår "värsta" amningsepisod var när jag blev tvungen att liggamma henne på en badhustoalett efter en babysimlektion, liggandes halvnaken på ett halvrent golv... Hon var jättehungrig och bara skrek men vägrade äta när jag satt.

Nu är hon drygt 7 månader och kan fortfarande bara amma hemma, liggandes på sängen i sovrummet, i tystnad, helst när hon är riktigt trött om hon ska kunna äta ordentligt. Som tur är går det framåt med matätande för övrigt så jag känner att den värsta viktnojan har släppt lite.

Jaha... det här blev ju inte några värst konkreta råd till dig tyvärr... annat än att amma på så ofta som möjligt när ni är hemma, och kanske prova ge urpumpad mjölk (eller ersättning) på flaska när ni är iväg, om han tar flaska. Hoppas det är en övergående fas i ert fall!
  • k girl

Jag vet att jag hört någonting om att barn kan dippa när de är några månader gamla när mamman har överproduktion... men jag kommer inte ihåg anledningen till det, det var någon som sade att det stod i Amningsboken... Men vad tusan kan det ha varit?
  • Makadam
    Ang amning:
    sagogrynet.wordpress.com/om-amning/

Bra, klok kvinna - även engagerad i Amningshjälpen.

Funkar det att amma om ni är helt ensamma i ett rum, om ni t ex är borta?
    Vi hade lite "svårt" att amma ett tag runt 5, 6 månader då det var så mycket annat roligt för dottern att titta på
  • chokladkaffe

Det är liksom inte att han måste titta på allt som det var med storebror. Han blir mest arg över att ha huvudet på min arm när jag sitter, han vill helt enkelt inte äta så mycket då. Får han ligga går det bättre men bäst är det om det dessutom är tyst. Svårt med storebror hemma också men jag försöker tillgodose det så gott det går. Liggamma borta går finfint, verkar vara mer ställningen i sig han vill åt.

Jag får för mig att det faktiskt är bättre med ersättning än smakisar nu men det är mest en känsla. Helst inget alls eftersom jag är så övertygad om att allt med amning går att lösa om man bara luskar lite. Bvc-tanten är så inne på det här med mat och där skljer vi oss verkligen åt. Samtidigt är storebror en riktig mini-kille så jag kan liksom inte säga nåt att jag gör rätt för kolla så bra det gick med storebror. Han har utretts för att han växer så sakta. Får faktiskt lite småångest när jag bläddrade i mat-broshyren vi fick idag, det var inget roligt kapitel att få stora att börja med mat.

• chokladkaffe
    Kid A skrev 2011-07-22 20:44:01 följande:
    Nu kommer jag kanske här lite som gubben-i-lådan, men jag brukar följa "er" tråd och tycker det skrivs så mycket bra och intressant!

Jag har haft samma problem med min dotter - det var vid 4-5 månaders ålder hon började vägra allt annat än liggamning hemma. Smal har hon alltid varit men hon började dippa i kurvorna vid den åldern. BVC-tanten tyckte jag skulle börja med ersättning, men jag gjorde istället så att jag började med lite gröt och smakisar vid ungefär 5 månaders ålder (hade också velat vänta till 6 mån egentligen). Jag var ett tag så stressad över hennes dåliga viktuppgång att vi höll oss hemma så mycket som bara möjligt för att kunna amma ostört. När vi var iväg någon annanstans försökte jag låna sovrum och amma på sängen, om det var hemma hos någon bekant alltså. Annars har jag mjölkat ur och gett ur flaska - hon är dock lite tveksam till flaska så det har gått sådär.

Vår "värsta" amningsepisod var när jag blev tvungen att liggamma henne på en badhustoalett efter en babysimlektion, liggandes halvnaken på ett halvrent golv... Hon var jättehungrig och bara skrek men vägrade äta när jag satt.

Nu är hon drygt 7 månader och kan fortfarande bara amma hemma, liggandes på sängen i sovrummet, i tystnad, helst när hon är riktigt trött om hon ska kunna äta ordentligt. Som tur är går det framåt med matätande för övrigt så jag känner att den värsta viktnojan har släppt lite.

Jaha... det här blev ju inte några värst konkreta råd till dig tyvärr... annat än att amma på så ofta som möjligt när ni är hemma, och kanske prova ge urpumpad mjölk (eller ersättning) på flaska när ni är iväg, om han tar flaska. Hoppas det är en övergående fas i ert fall!
    Haha jag kan se badhusgrejen framför mig och stort tack, att du delade med dig. Har väl inte riktigt orken att ta tag i att pumpa nu, enbart av lathet men ska komma ihåg det om det behövs.
  • Flickan och kråkan
    chokladkaffe skrev 2011-07-22 17:19:56 följande:
    Jag tänker också så, att inte försöka ge den reaktion barnet väntar på. Men jag blir lite rådvill när 2.5-åringen biter och slår lillebror. Jag måste ju reagera på den, lite svårt att han plågar lillebror medan jag gör klart mitt. Samtidigt blir det ju det "vapen" han har kvar för det mesta annat regarerar jag inte så hårt på utan gör mer som du säger, okej, tandkräm över hela vasken i badrummet...so what. Men lillebror är svår, han får ju inte skadas.
    När de gör illa varandra på olika sätt så måste man självklart reagera och agera direkt, men när ett ilskeutbrott (eller annat) inte går ut över någon annan utan resulterar i mat på golvet, utdraget toapapper eller liknande så försöker jag att inte hetsa upp mig........försöker .

Mina är ju så "stora" nu att ingen är försvarslös 8vilket är skönt så klart), men att knuffa, slå, reta, kasta något hårt på, hålla fast, ta grejer etc. är fortfarande lika oacceptabelt. Vi går in direkt. Det svåra är ju att i det läget hålla huvudet lite kallt. De gör ju inte det för att de är elaka utan för att de inte kan hantera situationen bättre. Försöker att inte bli arg, mer allvarlig och med eftertryck. Om det är någon tröst så ger det resultat i längden.....att vara ihärdig och helt enkelt reagera och finnas där. Ser ju vilken enorm skillnad det är på storebror idag och för 1½ år sedan. Men fort går det ju inte . Idag är det lillebror som står för "våldsamheterna" i störst utsträckning......han är ju i den ålder.....2 år + 3 månader. Det kastas mycket just nu, vilket är småjobbigt. Det blir ju ett större problem när de inte är ensambarn. Kan komma ett trätåg vinandes genom luften. Storebror duckar (förhoppningsvis) och säger lugnt med ett leende: "Det gick bra" .  Storebror är mer sofistikerad i sitt bemötande. Tycker han att lillebror är jobbig så "morrar" han åt honom eller sätter sig lite lätt på en fot eller ett ben, eller så säger han helt enkelt bara högst medvetet emot honom............och så blir lillebror vansinnig och så är cirkusen igång . Det är underbart att vara förälder
Svar på tråden AP-snack & babbeltråd