Me like coffee skrev 2011-07-25 17:05:05 följande:
Åh vad jag är less just nu! Dottern gnäller i oändlighet. Ständigt "mamma komma", "mamma bära", mamma ditt och mamma datt. Och alltid med den gnälligaste rösten hon kan frambringa. Jag blir galen! Pappa duger i princip aldrig (annat än att kanske gunga om jag nu inte vill) och jag går snart under. Jag har blivit allt bättre på att sätta gränser runt mig själv (har en mamma som aldrig kunnat det och det är verkligen inget jag vill föra vidare) men när mitt "nej, jag vill/orkar inte bära dig just nu" leder till ett utbrott som varar i 45 minuter så känns det liksom inte värt det! Just nu känns det verkligen inte så spännande att snart få ytterligare ett barn

. Hur hanterar ni när det gnälls i oändlighet och ni inte vill ex bära? Jag har verkligen försökt låta henne bli arg och få ha sina känslor men det slutar alltid i totalt kaos och med ett barn som kippar efter andan

Min ork tryter, jag känner mig irriterad hela tiden, tappar tålamodet och vill helst bara fly! Känner mig samtidigt orättvis då det uppenbarligen är en jobbig tid för dottern och ibland känns det som om jag bara ser till mig själv... JAG tycker det är jobbigt, JAG blir less och irriterad och ibland känns det som om jag glömmer bort dottern och hur det är för henne. Men visst är gnälligheten och mammig-/pappigheten väldigt vanlig i 2-års ålder?
Ja.......är inne på mitt andra barn i sin 2-årsperiod

. Vår yngsta är inte så gnällig.....han bara bryter ihop över......ja, allt

......och är "klängig". Går jag iväg två meter för att hämta något så kastar han sig förtvivlad på golvet i plågor "Maaaaammmaaaaa, jag vill inte vara eeenssssam", gråt, skrik, gråt, "Maaammmaaa hääääääämta miiiiiig", sträcker upp händerna för att jag ska bära. "Jag orkar inte bära dig just nu, men jag håller dig jättegärna i handen." Gråten upphör och han svarar argt: "Näee, inte hålla handen...BÄRA!" Gråt, skrik, gråt.......

.
Annars handlar det huvusakligen om storebror.....gnället och utbrotten. Han vill "vinna" över storebror, komma före honom, dricka första och sista slurken om de delar, få ett annat alternativ än hans genomdrivet etc. Jag cyklade och handlade med barnen i förmiddags. Det gick bra tills vi skulle hem. Då ville han ha på cykelhjälmen först (för att kunna cykla först), vilket han fick....problemet var att storebror redan tagit upp sin cykel och satt sig på den när jag hjälpte honom på med hjälmen så lillebror hade inte en chans

.....gråt, skrik. Jag förklarade att storebror inte skulle cykla någonstans innan honom. Storebror stannade efter någon meter då jag bad honom. Lillebror kontrar då givetvis genom att säga att vi ska cykla åt andra hållet.....argt och bestämt. Storebror som vet vilka knappar han ska trycka på måste givetvis genast svara lite rappt: "Näe, inte åt det hållet, vi ska cykla åt det här!".....och så bryter lillebror ihop igen och paddlar storgråtandes iväg åt andra hållet det fortaste han kan........och så cyklar storebror efter och ropar att han ska komma tillbaka.....lillebror ser att storebror är på väg efter honom och han paddlar på i ännu högre fart för att vara snabbast och inte bli stoppad.......och mamma skenar efter med matkassar i högsta hugg.........när jag kom hem sa jag till sambon att han nog snart ska åka till hans föräldrar utan mig snart.....för jag måste få ett par timmar utan lilla a. Älskar honom oändligt, men just för tillfället är han lite påfrestande och bara väldigt mycket

. Hemma så är han rätt "våldsam" också och han kommer och kastar sig över en om vart annat....vill kramas och gosa men han far fram som en expresståg

. Han är verkligen världens underbaraste, glad, spudlande, social, framåt och väldigt viljestark.....men just nu bara väldigt mycket och jag skäms inte för att tycka att det kan vara jobbigt ibland och att jag behöver space

.
Det går över

. För att svara bättre på din specifika fråga. Jag går ut med barnen. Det brukar göra livet mycket lättare.....för alla

.