Me like coffee skrev 2011-07-25 17:05:05 följande:
Åh vad jag är less just nu! Dottern gnäller i oändlighet. Ständigt "mamma komma", "mamma bära", mamma ditt och mamma datt. Och alltid med den gnälligaste rösten hon kan frambringa. Jag blir galen! Pappa duger i princip aldrig (annat än att kanske gunga om jag nu inte vill) och jag går snart under. Jag har blivit allt bättre på att sätta gränser runt mig själv (har en mamma som aldrig kunnat det och det är verkligen inget jag vill föra vidare) men när mitt "nej, jag vill/orkar inte bära dig just nu" leder till ett utbrott som varar i 45 minuter så känns det liksom inte värt det! Just nu känns det verkligen inte så spännande att snart få ytterligare ett barn

. Hur hanterar ni när det gnälls i oändlighet och ni inte vill ex bära? Jag har verkligen försökt låta henne bli arg och få ha sina känslor men det slutar alltid i totalt kaos och med ett barn som kippar efter andan

Min ork tryter, jag känner mig irriterad hela tiden, tappar tålamodet och vill helst bara fly! Känner mig samtidigt orättvis då det uppenbarligen är en jobbig tid för dottern och ibland känns det som om jag bara ser till mig själv... JAG tycker det är jobbigt, JAG blir less och irriterad och ibland känns det som om jag glömmer bort dottern och hur det är för henne. Men visst är gnälligheten och mammig-/pappigheten väldigt vanlig i 2-års ålder?
Ja, det är jättevanligt, de har ju en separationsfas vid 2 års ålder. Jag vet precis vad du går igenom, jag tyckte också att det var jobbigt. Min son är fortfarande ganska mammig, men han klarar i alla fall att vara med andra människor och han har lärt sig hantera mitt nej.
Jag skulle råda dig att försöka möta henne på hennes villkor så mycket du kan. Hon har det jobbigt just nu och hon behöver dig. Men orkar du inte så orkar du inte. Du måste själv bestämma var gränsen går. Kanske måste du gå ut från huset när det är som jobbigast och när hon inte accepterar någon annan än dig. Finns du inte där så måste hon ju välja pappa eller vem som nu råkar vara med henne. Du måste ju få vila också nu när du är gravid, det kanske inte går när ni är tillsammans.
Så var det för mig i alla fall. När jag var tvungen att vila så gick jag iväg nån annanstans. Hem till kompisar eller hem till min mamma. Gick och la mig och sov :) Hemma kunde jag inte göra det, för sonen vägrade släppa mig. Men om jag inte var hemma gick det hur bra som helst med pappa :)
Se till att få vila och ta det lugnt, du måste ju orka! Ha inte dåligt samvete för att du går iväg. Balans!
Man måste ha balans i familjen och det har ni ju inte när du är så irriterad och ledsen och trött.