• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • k girl

Jo, den amningsrådgivaren har diskuterats tidigare också vet jag.
    Jag har varit medlem här på FL i sex år nu, tror jag, och det är ett hat-kärleksförhållande jag har till sajten. Det drar fram det allra sämsta hos folk (även mig, ibland) om än jag tycker att vissa diskussioner kan vara väldigt givande och stimulerande. Sen träffar man ju faktiskt på en hel del kloka människor också.

Amningsdiskussionerna försöker jag hålla mig ifrån... för tyvärr urartar de för det mesta. Angående tandemamning befinner jag mig ju i ungefär samma situation som frågeställaren (son på 19 månader, får barn igen i början av mars) har min son i princip avvant sig själv redan. Han vill ha bröstet någon gång under natten, någon gång under dagen och när han ska sova. Det är en jättestor kontrast mot tidigare. Jag har dessutom inte mycket mjölk kvar upplever jag. FL borde se över sin amningsrådgivare, om inte annat så ligger det fantastiskt mycket personligt tyckande bakom det där svaret.

• Me like coffee

Frösöblomster: Jag förstår om det känns konstigt! Det är ju ett liv ni aldrig har prövat på som väntar och kanske lämnar du livet som mammaledig för gott (om ni inte tänker ha fler barn då). Skönt att du känner dig lugn över inskolningen och att du känner glädje i att börja jobba. Det blir ju liksom lättare att hantera alla känslor då Passa på å njut av den tid ni har kvar innan en ny härlig era börjar.

• Flickan och kråkan
    Me like coffee skrev 2011-07-28 20:06:01 följande:
    Frösöblomster: Jag förstår om det känns konstigt! Det är ju ett liv ni aldrig har prövat på som väntar och kanske lämnar du livet som mammaledig för gott (om ni inte tänker ha fler barn då). Skönt att du känner dig lugn över inskolningen och att du känner glädje i att börja jobba. Det blir ju liksom lättare att hantera alla känslor då Passa på å njut av den tid ni har kvar innan en ny härlig era börjar.

Ja, det är ju så. Funderar en hel del på hur man ska få balans i det hela utan stress. Vill känna att jag hinner med dem ordentligt......och jobbet......och mig själv.....och mig och sambon.....Är det överhuvudtaget möjligt . Ja, ja, det löser väl sig på något sätt.....hoppas jag .

• Flickan och kråkan

Är numera förresten en mycket nöjd innehavare av en Oh snap bärsele. Verkligen en rejäl och bra "storbarnsele". Gillar fortfarande Boban skarpt......så lätt och smidig, men ska det bäras mer och längre så sitter båda verkligen suveränt i oh snapen.

• chokladkaffe
    Makadam skrev 2011-07-28 13:57:28 följande:
    Överväger att lämna mitt medlemsskap i Familjeliv.
    Vet inte om ni följt skriverierna kring FL:s amningsrådgivare;
    amningsbloggen.blogspot.com/2011/07/tandemamn...

www.familjeliv.se/Forum-15-432/m59773689.html
    hemmahoslollo.blogspot.com/

Gillar den här tråden, men.... sajten som sådan tilltalar mig inte.
    Vad hemskt, det där har jag missat helt! Inledningen "kära du", så fruktansvärt nedlåtande. Usch och fy, blir faktiskt upprörd.

Sen håller jag med konichiva att det går att välja sina trådar, jag har två st jag följer och läser typ inget annat faktiskt. Ibland lite under AP, särskilt i våras då jag kunde surfa när jag ammade vilket är passé nu Jag kommer att behålla mitt medlemsskap för mina favvotrådars skull där jag får väldigt mycket inspiration från kloka människor.
  • chokladkaffe

Frösöblomster, vad bra med en bra sele för större barn. Inte för jag kanske har ett stort barn men storebror säger till att det inte är skönt att sitta i becon. Vet inte om det är för han fick ett brejk från den när jag var gravid och nu vant sig vid vagnen men jag har ju inte ett barn där som inte vll.

På tal om balans, får man någonsin det? Igår försvann mitt tålamod i ett trollslag efter att ha varit två dagar hos svärisarna med barnen. Sambon sov efter nattjobb och det renoveras här, inte alls trevligt att vara hemma för någon. Idag funderar jag på att lämna storebror för att få andas några timmar själv (med lillebror). Jag tycker det går att få balans om man har minimalt med annat kring sig har jag märkt.

• Makadam
    chokladkaffe skrev 2011-07-29 08:11:35 följande:
    Vad hemskt, det där har jag missat helt! Inledningen "kära du", så fruktansvärt nedlåtande. Usch och fy, blir faktiskt upprörd.

Sen håller jag med konichiva att det går att välja sina trådar, jag har två st jag följer och läser typ inget annat faktiskt. Ibland lite under AP, särskilt i våras då jag kunde surfa när jag ammade vilket är passé nu Jag kommer att behålla mitt medlemsskap för mina favvotrådars skull där jag får väldigt mycket inspiration från kloka människor.
    Ja, jag blir väldigt upprörd och ledsen över att det ges sådana här "råd" till mammor. Och sorgsen över att det säkert finns fler BM där ute på MVC, BVC och BB som har samma inställning.

AMningsrådgivaren har varit på tapeten tidigare i våras och AMningshjälpen har varit "på" FL ang detta.
  • Me like coffee
    Flickan och kråkan skrev 2011-07-29 08:03:11 följande:
    Är numera förresten en mycket nöjd innehavare av en Oh snap bärsele. Verkligen en rejäl och bra "storbarnsele". Gillar fortfarande Boban skarpt......så lätt och smidig, men ska det bäras mer och längre så sitter båda verkligen suveränt i oh snapen.
    Har du någon länk? vart köpte du den? Pris? Blir lite intresserad
  • Me like coffee
    Makadam skrev 2011-07-28 13:57:28 följande:
    Överväger att lämna mitt medlemsskap i Familjeliv.
    Vet inte om ni följt skriverierna kring FL:s amningsrådgivare;
    amningsbloggen.blogspot.com/2011/07/tandemamn...

www.familjeliv.se/Forum-15-432/m59773689.html
    hemmahoslollo.blogspot.com/

Gillar den här tråden, men.... sajten som sådan tilltalar mig inte.
    Jag tror jag hoppar över att läsa det... Jag vet inte vad det handlar om men jag orkar faktiskt inte blir arg och upprörd

Jag hänger i princip bara i denna tråd. Läser några andra i AP-forumet och har någon gång glidit in i andra trådar men lämnar dem snabbt. Jag orkar verkligen inte och det ger mig verkligen inte någon energi. Jag tycker jag har nog lite energi ändå så jag försöker lägga den jag har på sånt som faktiskt ger mig energi tillbaka. Så ekonomisk är jag
  • Me like coffee
    chokladkaffe skrev 2011-07-29 08:15:46 följande:
    På tal om balans, får man någonsin det? Igår försvann mitt tålamod i ett trollslag efter att ha varit två dagar hos svärisarna med barnen. Sambon sov efter nattjobb och det renoveras här, inte alls trevligt att vara hemma för någon. Idag funderar jag på att lämna storebror för att få andas några timmar själv (med lillebror). Jag tycker det går att få balans om man har minimalt med annat kring sig har jag märkt.
    Balans? Nä, inte på det ultimata sättet tror jag. Jag känner nog alltid att jag stressar för att lämna, stressar för att hinna till jobbet, stressar för att hämta (jag både lämnar och hämtar så mannen har mycket längre till jobbet + att jag jobbar kortare dagar = verkligen inte optimalt!), vill hinna med att umgås (med kvalitet!) med både dottern och mannen, hinna med mig själv, träna hundarna och sedan bara vara och hinna göra något kul som familj. Men det funkar inte alltid... eller kanske aldrig...  Men man lär sig hitta det som funkar, det som ger den balans som är möjlig och jag strävar hela tiden efter att prioritera och sedan nöja mig med mina val utan att ständigt ha dåligt samvete för det som jag inte gör. Min största fara ligger nog i stressen och det dåliga samvetet över det jag prioriterar bort. Jag försöker verkligen leva "mindfullness" men det är lättare sagt än gjort. Men en sak är säker, jag lär mig så otroligt mycket om mig själv och jag tror faktiskt att jag blir en bättre människa som förälder. Eller jag hoppas i alla fall

Ang att tappa tålamod. Det är sånt som händer och för mig är det ett tydligt tecken på att jag måste prioritera om. Det är ett tecken på att jag har ett behov som inte är tillfredställt för tillfället och då måste vi som familj tänka om. jag vet inte om ni har läst någon om Nonviolent Communication men det är verkligen nyttig läsning! Om ni inte har kommit in på det spåret så råder jag er verkligen att ta en titt. Där pratar man mycket om att känslor är en signal till oss människor om huruvida våra behov är tillfredsställda eller inte och att vi ofta hamnar i konflikter över de strategier vi väljer för att tillgodose våra behov. Många gånger kan vi undvika konflikter om vi bara försöker lokalisera det behov som ligger bakom våra känslor och sedan försöka hitta en strategi som funkar för alla inblandade istället för att snabbt låsa oss vi en strategi. Jag verkligen slukar allt jag kan läsa i ämnet! Det finns en hel del att läsa på http://naturalchild.org/articles. Författare som Inbal Kashtan och Marshall Rosenberg är några som berör ämnet och här är det dessutom riktat mot föräldrar och konflikter med barn. Jättebra läsning!
Svar på tråden AP-snack & babbeltråd