Makadam skrev 2011-08-09 21:40:07 följande:
Alltså, allvarligt talat!
Ni som hängt här ett tag, vi har ju pratat av oss om både våra egna föräldrar och våra svärföräldrar och ja....de ena knasiga sakerna efter det andra får man ju höra
Har idag haft ett samtal med min mor. Då vi bor långt ifrån varandra och vår dotter inte är tillfreds (och vi definitivt inte tvingar henne!) i bilen så träffas vi inte (hos dem).
Min mor kan dock tydligen inte acceptera detta. Hon har så svårt att se att vi inte åker någonstans; "Det är ju vanligt att man gör det...hälsar på släktingar..." och vidare om att "Det är ju inget nytt att barn blir åksjuka" ...och det rä ju tråkigt att vara hemma. Nu när det gott några timmar sedan samtalet så går det upp för mig hur extremt urbota dumt det hon säger är! Hon kan inte acceptera att vår dotter får bestämma över familjen, dvs att vi inte reser 80 alt 120 mil t.o.r för att hälsa på olika släktingar.
Hon frågar ingående om hur dottern beter sig i bilen, vad vi gör, om vi låter dottern bestämma. Om dottern har bestämmanderätt. Hon menar på att dottern väl inte är kapabel att säga; "Jag vill inte åka bil." *suck*
Höjdpunkten (eller snarare lågvattenmärket) är att min mor vill komma ner med deras bil och att vi ska provåka - och sätta vår stol i deras bil - för att hon vill se hur dottern blir/agerar/reagerar.
Jaha, och vad ska hon göra med den informationen?
Jag tror säkert att själva chocken över att sitta med, för vår dotter främlingar, i en främmande bil kan bli en sådan konstig upplevelse att hon blir helt tyst (och min mor kommer vara äckligt självbelåten och nöjd). Men, sen då?
Det är helt skrämmande hur min mor ska läxa upp mig, vuxna kvinnan på 30 år, om hur jag ska ta hand om min dotter då hon bli så intensivt ledsen som hon kan bli i bilen.
Hur min mor vill utföra ett socialt experiment och iaktta sitt barnbarn för att se exakt hur högt på ledsen-skalan hon kan bli innan man ska avbryta bilfärden. Hur många mil kan man köra? Hur länge kan man ignorera skriket? (Typ. Hon har inte uttalat dessa frågor högt, men det är väl vad som måste ha försiggått i hennes tankar.)
Min syster åker ju och flänger hit och dit med sitt något yngre barn, och han blir ju vad som beskrivs av både mamman och mormor som "hysterisk".
Men, va fan, man måste ju! Eller hur?

*grav ironi*
Som "outsider" så tänker jag osökt....handlar det om er dotters bilåkande eller om dig

. Vad jag menar är att din mamma kanske är ledsen, besviken och lite småsur på dig, för att ni träffas för lite och att hon kanske tror att det inte alls handlar om er dotters ovilja till bilåkande.....bara en reflektion

. Vad jag försöker säga är att det kanske mer handlar om relationen mellan dig och din mamma än om er dotter

.