• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • Hundägare i Gbg
    k girl skrev 2010-09-25 10:45:30 följande:
    Jösses, jag tyckte att Hugo hade det jobbigt med tänderna (sex tänder sen i mitten av juli...) Ja, det är precis den fasen.
    Ja, de bara sprutar upp ju! Kul att du har en Hugo, det hade Lova hetat om hon hade varit en killeSkrattande Hur gammal är han?
  • k girl
    Hundägare i Gbg skrev 2010-09-25 10:48:07 följande:
    Ja, de bara sprutar upp ju! Kul att du har en Hugo, det hade Lova hetat om hon hade varit en killeSkrattande Hur gammal är han?
    Han blir tio månader idag.
  • Pocahontas

Ursäkta om ni dyftat detta förut, inte läst hela tråden - boktips inom AP/anknytning?

• Makadam
    k girl skrev 2010-09-25 10:20:47 följande:
    Här var det klockrent vid intåg i Kategorivärlden.  

När det är sådana där dagar känner jag mig så handfallen och otillräcklig och jag känner mig som världens sämsta mamma för att jag tycker att det är jobbigt. Det är ju inte så att jag ägnar mig åt en massa annat sådana dagar. Vissa dagar är det inga problem att tacklas med hans humör och andra - när jag är lite stressad, har ont eller när det händer mycket - är det jobbigt och dränerande. Jag är ju medveten om att det här sitter hos mig och inte honom. Tror att det framför allt är tuffast att jag känner att jag inte räcker till och får skuldkänslor för att jag tycker att det är jobbigt.

Det blev bättre igår, vi gick på en promenad och han somnade i selen och vi satt mest och mös när vi kom hem. När pappa kom hem blev han som en solstråle (även om han mest ville vara hos mig).
    Jag (tror?) jag förstår hur du menar - jag vet att allting ligger hos mig när jag kan känna mig dålig, det är ju JAG som känner att jag inte räcker till då, och så blir jag ledsen för att jag känner så för jag utgår från att dottern känner av alla mina känslor; om jag är stressad, obekväm eller trygg.
    Som jag skrev tidigare så försöker jag att bara följa med! Och det är väl det som är det viktigaste - att låta saker få vara som det är! Så enkelt, och samtidigt så svårt
    Som Madeleineh skrev, det viktiga i att låta känslor få vara som de är, och jag vet inet hur det är med er andra men jag kan jättesvårt att förklara/förstå inför mig själv vad jag känner och hur svårt är det inte då för någon som är 10 månader att förstå och lyckas förmedla det till mig?

Som sagt, jag försöker att bara vara däroch följa med.
    Men, det är också en helt annan sak kan jag tycka nu när "mirakel-lösningen" inte är att dottern ligger i famnen och jag erbjuder bröst. Det är stor skillnad på 6 och 10 månader. Det är en stor skillnad på att vara 45 eller 46
    veckor gammal. Och precis som allting är nytt (HELA TIDEN!) för vår dotter så är det även nytt för oss, hennes mamma och pappa, det rä ju inte bara som nyfödd allting är nytt.

Och så finns vi/ni här! Och då får man skriva av sig lite om man känner att man behöver lite kram på distans från andra mammor som kan känna sig gråtmilda
  • chokladkaffe

På tal om barn som inte är nöjda hur man än gör. Här är det tvärtom, han är jätteglad hela tiden. De här utbrotten är borta och istället har vi en leende glad liten son här. Hoppas det är att han kommit in i förskolegrejen, att det är normalt för honom att vara där.

Jag har ju fått lite ont av att bära på sistone så idag testade jag vagn. Döm av min förvåning när han med ett leende lät sig sjunka ner i den för att somna en stund senare. Han vaknade och åkte med inne i stan utan ett gny, det har faktiskt aldrig hänt. Jag som nästan isolerat mig hemma för jag inte vet hur jag ska ta mig runt när selen inte längre är klockren.

• Yamma

Hej!
    Jag har precis läst igenom hela tråden - jätteintressant! Jag har en dotter som är snart 5 månader och förundras över hur man blir som förälder. Jag hade inte funderat så mycket på hur det skulle bli och slås nu av att jag instinktivt vet hur jag vill ha det.

Vet egentligen inte om detta inlägg passar in här under AP, vet inte vilka kriterier man ska uppfylla? Men när jag läst era inlägg så känner jag mig "hemma" här . Ni verkar ha en sund inställning till barn .

Jag helammar och har inte gett henne några smakportioner än. Jag har tänkt vänta tills hon är 6 månader eller tills hon verkligen visar att hon vill smaka. Jag är intresserad av BLW. Är det någon av er som har erfarenheter av det?  Det nämndes tidigare i tråden.

Jag har fått/får kämpa med amningen för periodvis gör det väldigt ont. Jag hade egentligen inte velat använda napp men det gör jag för jag måste vila brösten lite emellanåt annars skulle jag inte stå ut. Jag hoppas hur som helst på att amma tills hon är redo att sluta.

Jag har en del funderingar när det gäller välling och gröt. Jag skulle helst inte börja med välling, främst för att jag inte förstår varför man ska börja med välling? Om man ammar och ger vanlig mat så behövs väl inte välling eller? Om man vill ge gröt kan man då inte göra egen gröt? På bvc säger de att det är bättre med köpesgröten för den är järnberikad....hur gör ni? Jag är skeptisk till färdigproducerad mat som man inte riktigt vet vad den innehåller....

Vår dotter är vårt första barn och jag tror att vi fått världens "snällaste" barn . Hon sover bra på nätterna, vaknar 1-2 gånger föri  amning, om hon är mätt och får vara nära är hon nästan alltid nöjd. De sista dagarna har hon varit gnälligare ään tidigare och jag undrar om det är tänder på gång. Fasar för det eftersom jag redan nu har ont vid amning .  Vi samsover och bär ganska mycket i sjal.

• k girl

Vi har väl inte direkt erfarenhet av BLW i ordets egentliga bemärkelse, men liksom flera andra i den här tråden så ger vi vår son mycket plockmat. Det finns en tråd under Kost som jag har startat som heter plockmat / baby led weaning, där kan du få lite idéer om det är intressant. Vi började egentligen med det som ett sätt att få honom att vänja sig vid mat och träna, jag märkte rätt snabbt att det var mycket mer intressant att kladda med och försöka ta upp det jag hade tappat på bordet än att skedmatas. Han är superduktig på att äta och förser sig alltid med en fruktbit själv efter maten, oavsett om det varit en plockmåltid eller om han har skedmatats. Jag har ingen aning om det beror på att han har fått träna på det eller om det är anlag eller kanske en kombination av båda.

Vi började med smakportioner redan vid fyra månader. Min amning hade strulat en del, han gick upp lite knackigt i vikt och BVC ville att vi skulle ge ersättning. Vi tyckte att det var bättre att han fick mat istället. Vi började väldigt försiktigt och när han var fem månader så började han få en grötportion morgon och kväll. Välling har han inte fått och vi ser ingen anledning att ge honom, heller. Sen vägrade han industrigröt från och med sex månaders ålder och sedan dess har vi gett honom yoghurt och smörgås eller så äter han gröt tillsammans med oss. Det går att berika egenlagad gröt med paltbröd. Vi har inte sådant på affärerna där jag bor, men han får leverpastej och leverrätter och järnrika grönsaker, så jag är inte alls orolig.

Att kämpa med amningen vet jag mycket väl hur det är, i början av amningen och under den perioden hade jag så sjukt ont i brösten (jag har Raynauds i fingrar och tår och jag misstänker att det var det jag har känt av periodvis, dessutom vill bröstvårtorna vitna trots att han har rätt tag). Men varför gör det ont? Har du kollat upp det så att det inte beror på något som går att åtgärda (svamp, taget?)?

• thelifesaviour

Yamma, självklart behöver du inte ge välling, helt onödigt! Ang BLW så har vi alltid låtit vår dotter äta själv, har funkat hur bra som helst, plockmat är fantastiskt bra och hjälper dessutom hand-mun-koordinationen att utvecklas. Finns jättemycket bra läsning, tråden om Konichiwa girl tipsar om t ex. Stina har mest fått samma mat som oss som hon fått plocka med. 

Har själv inte skrivit i tråden förut, men anser mig nog vara AP-förälder och väldigt lycklig över det. Förstår egentligen inte hur man kan vara någonting annat. :) Hoppas man kan få vara med och ventilera och surra lite!  

• Me like coffee

Yamma: Vi har nästan uteslutande gett plockmat. Hon är inte stor i maten (inte ens nu när hon är 16 mån) men hon gillar att plocka

Gällande gröt så behöver du verkligen inte ge pulvergröten. Vi har kokat och gjort puré av ekologiska torkade aprikoser för att få i henne mer järn. Sen har vi testat en massa olika grötsorter

• Marlene
    Yamma skrev 2010-09-26 18:59:25 följande:

Hej!
    Jag har precis läst igenom hela tråden - jätteintressant! Jag har en dotter som är snart 5 månader och förundras över hur man blir som förälder. Jag hade inte funderat så mycket på hur det skulle bli och slås nu av att jag instinktivt vet hur jag vill ha det.

Vet egentligen inte om detta inlägg passar in här under AP, vet inte vilka kriterier man ska uppfylla? Men när jag läst era inlägg så känner jag mig "hemma" här . Ni verkar ha en sund inställning till barn .

Jag helammar och har inte gett henne några smakportioner än. Jag har tänkt vänta tills hon är 6 månader eller tills hon verkligen visar att hon vill smaka. Jag är intresserad av BLW. Är det någon av er som har erfarenheter av det?  Det nämndes tidigare i tråden.

Jag har fått/får kämpa med amningen för periodvis gör det väldigt ont. Jag hade egentligen inte velat använda napp men det gör jag för jag måste vila brösten lite emellanåt annars skulle jag inte stå ut. Jag hoppas hur som helst på att amma tills hon är redo att sluta.

Jag har en del funderingar när det gäller välling och gröt. Jag skulle helst inte börja med välling, främst för att jag inte förstår varför man ska börja med välling? Om man ammar och ger vanlig mat så behövs väl inte välling eller? Om man vill ge gröt kan man då inte göra egen gröt? På bvc säger de att det är bättre med köpesgröten för den är järnberikad....hur gör ni? Jag är skeptisk till färdigproducerad mat som man inte riktigt vet vad den innehåller....

Vår dotter är vårt första barn och jag tror att vi fått världens "snällaste" barn . Hon sover bra på nätterna, vaknar 1-2 gånger föri  amning, om hon är mätt och får vara nära är hon nästan alltid nöjd. De sista dagarna har hon varit gnälligare ään tidigare och jag undrar om det är tänder på gång. Fasar för det eftersom jag redan nu har ont vid amning .  Vi samsover och bär ganska mycket i sjal.

Svammel, klart man inte måste ge varken köpes gröt eller välling Dom brukar säga att man ska ge industrigröten pga av järninnehållet, men är man orolig för det så kan man ju börja ge kött, aprikoser eller nått annat järnrikt.

Sen om du ammar... min alldeles egna teori I bröstmjölken finns ett ämne (laktoferrin heter det om jag inte minns fel) som gör att det lilla järn som finns i bröstmjölken upptas 5 ggr bättre än det tillsatt i välling/gröt. Ger man då nån järnrik kost samtidigt som man ammar (typ amma direkt efter barnet har ätit) så borde ju järnupptaget förbättras även ur den andra maten?

Har du fått nån hjälp med amningen? Jag tänkte mest på om det gör ont, vanligast så är barnets tag inte så bra om det gör ont och det kan ju gå att komma tillrätta med.
Svar på tråden AP-snack & babbeltråd